کد خبر: ۴۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ 05 January 2019

عرضه و تقاضای نامتناسب عامل افزایش اجاره بهای مسکن

رئیس گروه اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: کنترل اجاره بها راهکار کوتاه مدت ندارد و تنها با ثبات، امنیت اقتصادی، رونق ساخت و ساز و ایجاد تناسب بین درآمد مردم و تورم می‌توان کاری کرد.
به گزارش سازه نیوز، نرگس زربان درباره اجاره بها اظهار کرد: درباره اجاره بها نه مالک مقصر است و نه مشاوران املاک بلکه بی ثباتی اقتصادی و تورم عامل افزایش قیمت خانه و اجاره بها است.

رئیس گروه  اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: به دلیل قانون مالکیت و دلایل شرعی نمی‌توان برای اجاره بها سقف گذاشت، ولی در قرارداد‌های 2 ساله کار‌هایی انجام شده است.

وی، درباره عوامل موثر بر اجاره بها و قیمت مسکن گفت: تورم، میزان عرضه مسکن و تقاضای، نرخ سود بانکی و سود دهی دیگر بخش‌های بازار، قوانین مالیاتی و ثبات اقتصادی و فضای روانی حاکم بر جامعه بر قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر دارد.

سید یعقوب زراعت کیش کارشناس مسائل اقتصادی نیز با اشاره به آمار متفاوت بانک مرکزی از تورم و اختلاف آن با تورم واقعی گفت: عوامل موثر بر اجاره بها و قیمت مسکن برخی درونی و مرتبط با حوزۀ مسکن است و برخی بیرونی و خارج از حوزۀ مسکن مثل بازار ارز و طلا و سود بانکی است.

این کارشناس مسائل بانکی یکی دیگر از عوامل افزایش بهای مسکن را علاقه مستاجران به ماندن در آپارتمانی که اجاره کرده‌اند و بی تمایل آن‌ها به اجاره کردن خانه کوچکتر و ارزان‌تر است، زیرا دوست ندارند با توجه به کاهش درآمدشان، رفاه آن‌ها تغییر کند.

زراعت کیش گفت: باید بر کار مشاوران املاک بیشتر و سختگیرانه‌تر نظارت شود، زیرا در افزایش اجاره بها به هر حال تا حدودی نقش دارند و باید طبق قوانین و دلایل شرعی مالکان را ترغیب و مجبور کرد خانه‌های خالیشان را اجاره دهند.
این کارشناس گفت: ارز عامل دیگر ساخت و ساز است که اغلب مالکان در ایران خانه‌ها را برای فروش می‌سازند، اما در کشور‌های دیگر بخش عمده‌ای از خانه‌هایی که ساخته می‌شوند مختص اجاره ساخته می‌شوند و باید به این نکته هم توجه کرد.
همچنین قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران و املاک هم در این باره گفت: توقف 5 ساله ساخت و ساز از علل افزایش نرخ اجاره بها و مسکن بود.
خسروی با اشاره به اینکه اجاره بها تابع تورم و متاثر از قیمت طلا و ارز و سود بانکی است گفت: ساختمان سازی ما هنوز سنتی است و باید به سمت صنعتی سازی برویم.
رئیس اتحادیه مشاوران و املاک گفت: ما امانت دار فروشندگان هستیم، زیرا مالک تعیین کننده قیمت است و ما به او مشاوره می‌دهیم و ذات کار ما که دلالی است پایین آوردن قیمت است./منبع: میزان