کد خبر: ۴۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ 21 January 2019

سیستم ارجاع کار با بهبودی فضای کسب‌ وکار منافات دارد

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‎سازان با انتقاد از اجرایی نشدن بخشنامه‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در سال 96 گفت: متاسفانه این بخشنامه‌ها تاکنون به خاطر مقاومت‌های صورت گرفته، اجرایی نشده‌اند؛ در حالی که اجرای آنها می توانست به بهبود فضای کسب و کار کمک کند.
به گزارش سازه نیوز، علی عندلیبی با بیان اینکه رونق سرمایه‌گذاری در کشور به بهبود فضای کسب‌ و کار بستگی دارد، افزود: در حال حاضر ایران در بین 130 کشور دنیا از نظر وضعیت فضای کسب‌وکار در رتبه 128‌ام قرار دارد که رتبه بسیار ضعیفی است.
ضرورت بهبود فضای کسب‌وکار برای پیشگیری از فرار سرمایه

وی با اشاره به فرار 20 میلیارد دلار سرمایه از کشور طبق اظهارات پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با آسیب‌شناسی‌های انجام شده، مسئولان امروز به این نتیجه رسیده‏اند که به منظور پیشگیری از فرار سرمایه از کشور، باید راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکاری را شناسایی و اجرایی کنند تا سرمایه‌گذاران داخلی تمایل به حفظ سرمایه خود در کشور داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و تعامل بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط تاکید کرد: اگر این نهادها دست‌به‌دست هم دهند، فضای مناسبی به وجود می‌آید که انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران مسکن می‎توانند با اطمینان‌خاطر اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کنند.

این انبوه ساز با اشاره به مزایای ساخت مسکن در کشور گفت: با توجه به اینکه ساخت هر 60 مترمربع بنا، اشتغال‌زایی برای یک نفر را به دنبال دارد و سرمایه در گردش انبوه‌سازان در بخش مسکن حدود 120 هزار میلیارد تومان است، توجه به این قضیه برای ایجاد اشتغال و تولید مسکن بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: در این رابطه مسئولان کشوری از مقام معظم رهبری گرفته تا روسای قوا، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهرها بر بهبودی فضای کسب‌وکار تاکید داشته‌اند و در همین راستا در سال گذشته بخشنامه‌های اثربخشی توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، اما مقاومت‌هایی در مسیر اجرای این بخشنامه‌ها ایجاد شد و ما امروز به دنبال احیای مجدد این بخشنامه‌ها و اجرای آنها هستیم.

عندلیبی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مبتلابه سرمایه‌گذاران بخش مسکن، بر اجرای این بخشنامه‌ها تاکید دارد، گفت: مقاومت‌های عجیب، غیرکارشناسی و غیرمعمول آقای رجبی در برابر اجرای بخشنامه‌های دکتر آخوندی، منجر به بروز مسائلی در سازمان نظام مهندسی استان‌ها و شورای مرکزی شد و در عین حال فضای کسب‌وکار را آلوده و غبارآلود کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با روی کار آمدن آقای اسلامی مجددا این بخشنامه ها پیگیری شود، افزود: در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات حل خواهد شد و انبوه‎سازان می‎توانند روحیه لازم را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن داشته باشند که بازارهای رقیب فراوانی مثل بازار دلار، طلا و سپرده‎گذاری در بانک برای آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه حفظ سرمایه‌گذاران حوزه مسکن نیاز به مدیریت صحیح در این حوزه دارد گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته، صدور پروانه‌های ساختمانی و ساخت مسکن کاهش پیدا کرده و این در حالی است که کماکان نیاز به مسکن در کشور وجود دارد. طبق گفته رییس عمران مجلس ما به چهار میلیون مسکن نیاز داریم که سالیانه بین 900 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی اضافه می‌شود. بنابراین لازم است که در این بخش مسئولان درایت و هوشمندی به خرج دهند تا سرمایه‌گذاران وارد بخش ساخت و ساز شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان افزود: امروز مسائلی از قبیل تعارض منافع، رابطه مالک با مهندسان، رابطه کارفرما با مهندسان، سیستم قدیمی ارجاع کار در سازمان نظام مهندسی وجود دارد که اگر به بخشنامه‌های سال 96 عمل می‌شد، این مسائل قابل حل بود. ما این موارد را در جلسات مطرح کرده‌ایم، اما امروز مقاومتی در مسیر اجرای آنها وجود دارد.

وی در پاسخ به منتقدان حذف ارجاع کار گفت: ارجاع کار به صورت کوپنی به مهندسان با بهبودی فضای کسب‌ وکار منافات دارد. تجربه نشان داده کسانی که تمایل به پابرجایی ارجاع کار دارند، به بهبودی فضای کسب‌وکار توجه ندارند. در حالی که اگر بهبود فضای کسب‌وکار اتفاق نیفتد، فرار سرمایه رخ می‌دهد.

به گفته عندلیبی، بررسی‎های مسئولان در رابطه با بهبودی فضای کسب‌وکار، حاکی از آن است که مهندسان ناظر باید توسط مالکان انتخاب شوند. چون ناظر، امین کارفرما در برابر پیمانکار ساخت است که پروژه را اجرا می‌کند. وقتی قرار است که پروژه به طور تخصصی و توسط مجری یا پیمانکار ساخت اجرا شود، یک مهندس ناظر امین باید باشد که بتواند گره‌های کار را باز کند.

این انبوه ساز یادآور شد: بخشنامه‌های سال گذشته با کارشناسی‌های فراوان تاکید بر این مسئله دارد و با کسب استعلام از کشورهای هم‌جوار و اروپایی این اتفاق صورت گرفته و ما اگر می‌خواهیم در بخش مسکن اتفاق مناسبی بیفتد، باید به این بخشنامه‌ها مراجعه کنیم و مهندس توسط مالک انتخاب شود. اگر به بخشنامه‌های وزیر سابق راه توجه شود، حتما بهبودی در فضای کسب و کار ایجاد خواهد شد.



منبع: صما