کد خبر: ۴۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ 22 January 2019

برگزاری اولین همایش ری اکت در ایران

شرکت ریسمان صبح امروز( شنبه) در یک نشست خبری از برگزاری اولین همایش ری اکت در ایران خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، ری‌اکت یک کتابخانه جاوااسکریپت و متن‌باز است که توسط فیسبوک عرضه شده و در حال حاضر شرکت‌های بزرگی، مانند اینستاگرام،مایکروسافت و اوبر از این فریم ورک در اپلیکیشن های خود استفاده می کنند و در داخل کشور نیز، دیجی کالا، سداد و چند شرکت دیگر این فناوری را در بسترهای خود به کار گرفته‌اند. از مهم ترین مزیت‌های React می توان به عملکرد و سرعت بالا و منبع باز بودن آن اشاره کرد. این تکنولوژی در بسیاری از پروژه‌های بزرگ دنیا استفاده شده و یکی از سریعترین و محبوب‌ترین کتابخانه‌های تحت وب به شمار ‌می‌رود.
گفتنی است به زودی اولین همایش ری اکت با هدف بررسی تکنولوژی ری‌اکت (React) برای استفاده در وب و موبایل برگزار می‌شود و در این مراسم سخرانانی از شرکت دیجی‌کالا، ریسمان، چارگون، سداد و … حضور خواهند داشت.
در ادامه این نشست آرش سلیمانی مدیرعامل شرکت ریسمان تاکید کرد که شرکت‌ها با رو آوردن به فریم‌ورک ری‌اکت می‌توانند نتیجه‌های مثبتی در طولانی مدت ببینند. او اذعان داشت که در حال حاضر در ایران چالش‌های بسیاری برای این موضوع بین شرکت‌ها وجود دارد و بسیاری از مدیران آنها بر این باورند که سیستم فعلی‌شان راضی کننده است:
بسیاری از بانک‌های ما هنوز از نسخه‌های قدیمی تحت وب استفاده می‌کنند و شرکت‌های بزرگ و کوچک هم حاضر نیستند که اپلیکیشن یا وبسایت فعلی‌شان را دگرگون سازند و وقت و هزینه برای تغییر بگذارند اما تجربه نشان داده که ری‌اکت می‌تواند بسیار مفید واقع شود. تاریخچه این فریم ورک به زمان فیس بوک برمی‌گردد و هم‌اکنون هم یک جامعه بزرگ برنامه‌نویس در گیت هاب پیرامون آن وجود دارد که روز به روز هم بزرگتر می‌شود و هر برنامه‌نویس پیشرویی می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.



سلیمانی این فناوری را بسیار جدید و نوظهور می‌داند که بسیاری از مشکلات آن در فضای نت مطرح نشده و باید خود برنامه‌نویس با آنها مقابله کند و با آنها دست و پنجه نرم کند: بسیاری از مشکلات توسط تبادل نظر بین اعضای فعال این حوزه حل و فصل می‌شود و راه حل مشخصی برای آنها تعریف نشده است.
وحید محرابی از مرکز سداد که اخیرا اپلیکیشن ایوا را عرضه کرده‌اند اشاره می‌کند که طراحی‌ها به سمت ری‌اکت پیش می‌روند و کاربر به ساده‌ترین وجه ممکن می‌تواند با سایت و یا برنامه ارتباط برقرار کند. به گفته او پتانسیل بسیاری در جوانان ایرانی وجود دارد که در زمینه ری‌اکت پیشرفت کنند اما مشکلی که در این میان وجود دارد فقط مدیران شرکت‌ها و نگاه سنتی نیست:
برنامه‌نویسان بسیاری هم هستند که هم‌اکنون در بازار کار قرار دارند و کارشان گرفته و دوست ندارند با توسعه و رشد ری‌اکت کارشان را در خطر ببینند؛ البته این تصور آنها از این موضوع است که امکان دارد با ترویج ری‌اکت کارشان را از دست بدهند ولی حقیقت این است که برنامه‌نویس جوان و حاذق و آینده‌بین به سمت این فریم‌ورک می‌رود تا بازار کار ناب و جدیدی را تصاحب کند.
مهدی خسروی که در شرکت‌های تپسل و دیجیاتو نقش توسعه دهنده Front Developer را ایفا می‌کند نیز باور دارد که ری‌اکت نیتیو می‌تواند طراحی‌های ضعیف گذشته را بهبود ببخشد. او معتقد است که فیس بوک هم در زمان عرضه با مشکلاتی در رابطه با UI مواجه بود و هم‌اکنون این موضوع رفته رفته حل شده است: در کشورهای دیگر هم این موضوع رواج یافته و الان شرکت بزرگی مثل تسلا هم از این موضوع استفاده می‌کند.
خسروی همچنین کمبود نیرو در این حوزه را یکی از معضلات اصلی آن می‌داند و باور دارد که آموزش‌های بیشتر می‌تواند این خلا را جبران کند.پخسروی همچنین توضیح می‌دهد که بنا به ارزان بودن برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزار و ارزانی نیروی کار در کشور، هم‌اکنون درخواست‌هایی از کشورهای مختلف به برنامه‌نویسان ایرانی برای تولید محصول می‌شوند؛ اما موانع مختلفی وجود دارد که باعث از تداوم و استمرار این همکاری می‌شود:
یک چهارم هزینه یک کارمند خارجی برنامه‌نویس اگر به شخص ایرانی داده شود، بازهم دو برابر از حد عادی است که او می‌تواند در داخل کشور درآمدزایی کند و همین موضوع باعث شده که بسیاری تمایل داشته باشند با شرکت‌های خارجی کار کنند. اما تفاوت‌های فرهنگ کاری و از آن مهم‌تر مبادلات مالی طرفین بزرگترین مشکل بین برنامه‌نویسان ایرانی و شرکت‌های خارجی است و قطع روابطی که بین ما و برخی کشورها وجود دارد مانع از این می‌شود که این مبادلات به راحتی انجام شود.
بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیای آی‌تی علاوه بر استفاده از ری‌اکت برای توسعه آن نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند و شرکت‌های بزرگی مثل اوبر، پی پال، فیس بوک و... در حال انجام این کار هستند. با توجه به مزایای ری‌اکت Performance بالای آن در تمامی کشورهای توسعه یافته به عنوان محبوب‌ترین تکنولوژی وب و موبایل شناخته می‌شود.
هدف از برگزاری همایش ری‌اکت، انتقال تجربیات شرکت‌های بزرگ و چالش‌های استفاده از این تکنولوژی در پروژه‌های بزرگ سازمانی است و همچنین این همایش می‌تواند فرصتی برای آشنایی برنامه‌نویسان جوان با یکدیگر باشد. ری‌اکت یک کتابخانه جاوا اسکریپت و متن باز است که در شرکت فیس‌بوک توسعه داده شده و در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های بزرگ دنیا از آن استفاده می‌کنند. 
این همایش در تاریخ 11 بهمن 1397 از ساعت  9 صبح تا پنج بهمن ماه در تالار علامه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. به منظور ثبت‌نام در همایش به وب‌سایت reactiran.com  مراجعه کنید.

برچسب ها: ری اکت، همایش