کد خبر: ۴۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ 10 April 2019

اجازه ساخت در نقاط آسیب دیده سیل را نمی‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی تخریب شده از سیل، حتما مفروضات و آورده‌های سیل اخیر در محاسبات جدید استفاده می‌شود.
به گزارش سازه نیوز، محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت افزود: در بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی تخریب شده از سیل، حتما مفروضات و آورده‌های سیل اخیر در محاسبات جدید استفاده می‌شود و به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز در نقاط آسیب دیده اخیر را نخواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:در سیل اخیر، منازل، مزارع و کسب و کار‌ها در نقاطی که در حریم رودخانه‌ها بودند تخریب شدند و دولت و شخص رئیس جمهور هم تاکید کرد که در بازسازی، این مستحدثات باید حتما جابجا شده و در نقاط امنی بازسازی شوند.
وی افزود: با مشارکت قوه قضاییه این مستحدثات اجازه بازسازی در نقاط قبلی را ندارند و در مناطق روستایی بنیاد مسکن و در نقاط شهری شورایعالی شهرسازی مکلف به تعیین نقاط امن شده اند و به همین دلیل، مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها مکلف شده اند با مشارکت استانداران، طرح‌های جامع خود را برای تصویب حریم جدید و امن نقاط شهری به شورایعالی شهرسازی ارائه کنند.

اسلامی افزود: شورای عالی شهرسازی در نخستین جلسه خود مطالعات هیدرولوژیکی شهر‌های در معرض سیل را بار دیگر مرور خواهد کرد و آنچه در گذشته مفروضات طراحی‌ها بوده با نگاه و آورده‌های جدید برای شهر‌ها بازطراحی خواهد شد.
وی از تخصیص تنخواه گردان دولت به استان‌ها برای هزینه‌های بازسازی و کمک رسانی و استقرار موقت خبر داد و گفت: در سیل اخیر دیده شد که در برخی مسیر‌ها آب‌ها از خط الراس جریان می‌گرفتند که ناشی از باز شدن چشمه‌های جدید و رانش زمین و خاک بود و باید از این اطلاعات در ساخت و ساز‌های جدید حتما استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی محور پل دختر به خرم آباد را یکی از نقاطی دانست که با توجه به سیل اخیر، چند کیلومتر از مسیر آن از بین رفته افزود: امکان باز سازی راه به هیچ وجه وجود ندارد و باید راه جدیدی برای این مسیر طراحی و ساخته شود و هم اکنون مشاوران مشغول مطالعات میدانی برای ساخت راه جدید هستند.
وی افزود: هم اکنون 400 دستگاه ماشین آلات راهسازی در استان لرستان مشغول کار هستند تا بتوانیم در وهله اول راه‌های موقت و امن ایجاد کرده و بعد به پایدار سازی راه‌ها بپردازیم.
اسلامی حجم خسارت وارده از سیل اخیر به زیرساخت‌ها را 3 هزار میلیارد تومان در بیش از 6 هزار نقطه در طول 12 هزار کیلومتر راه روستایی و اصلی دانست و گفت: این خسارت در سطح 24 استان کشور حادث شده است و امیدواریم هرچه زودتر با تامین مالی بر اساس مصوبه دولت، بازسازی راه‌ها به اجرا درآید.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ادامه همکاری وزارت راه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم بعد از درج نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا، این اقدام آمریکا را غیرقانونی و ناشی از انتقام گیری از شکست‌هایی که در منطقه خورده است دانست و تاکید کرد: آمریکا دنبال این بود که منطقه را با گروه‌های تروریستی دچار تفرقه و ناامنی کند که سپاه پاسداران این نقشه را نقش برآب کرد و وزارت راه و شهرسازی هم که طرح‌های زیادی را با قرارگاه خاتم الانبیا در دست اجرا داشت با قوت به همکاری خود ادامه می‌دهد و همچنان از ظرفیت‌های این قرارگاه که این روز‌ها در حال امداد رسانی به مناطق آسیب دیده از سیل است، در ساخت پروژه‌ها و بازسازی ادامه خواهیم داد.