کد خبر: ۴۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ 16 April 2019

پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی برای مسکن امید

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد با اعلام این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مترو هشتگرد را تا شهریور امسال تکمیل می کند، گفت: در طرح مسکن امید به دنبال آن هستیم تا ۱۰۰ میلیون تومان وام ساخت را برای این واحدها تامین کنیم.
به گزارش سازه نیوز، داوود صفدری در اولین نشست خبری خود به تشریح برنامه های تدوین شده برای توسعه شهر جدید هشتگرد پرداخت. وی با بیان این که سیاست توسعه شهرهای جدید از زمان جنگ تحمیلی آغاز شد، گفت: می توان شرایط کنونی کشور را با شرایط آن زمان مقایسه کرد و شهرهای جدید برای تامین مالی در هیئت دولت مطرح شد که هشتگرد یکی از این شهرها بود.

وی با بیان این که سال 89 برای هشتگرد 700 هزار نفر جمعیت پیش بینی شد، افزود: توسعه هشتگرد متاسفانه یک توسعه نامتوازن شهری بوده است و این موضوع در کنار یکی از آسیب های جدید ایران یعنی تامین منابع مالی با تکیه بر فروش زمین، ایجاد خدمات روبنایی و زیربنایی هزینه بر بوده ککه معمولا با توسعه شهر انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: از سوی تعریف پروژه های غیرمتمرکز در سال های 86 و 87 (مسکن مهر) باعث تشدید وضعیت نامتوازن شهر جدید هشتگرد شده است. اصلی ترین استراژی ما این است که عدم توازن را تکمیل کنیم. لذا در قالب سه پیمانکار بزرگ تکمیل توسعه شهری را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین تامین خدمات روبنایی مانند مدرسه، فرهنگ سراها و... با الگوی ایجاد مراکز محلات از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد با بیان این که هم اکنون 25 تفاهمنامه به ارزش حدود3000 میلیارد تومان در حال تبدیل به قرارداد است ، اظهار کرد: این قراردادها برای تامین زیرساخت ها، تولید مسکن و ... است. با استراتژی مرکز محلات زیرساخت های مسکن مهر را نیز تامین خواهیم کرد.

 صفدری با یادآوری ساخت 400 هزار واحد مسکونی توسط دولت (مسکن امید) گفت: سهم شهرهای جدید از این تعداد واحد مسکونی 200 هزار واحد است که سهم شهر شرکت عمران هشتگرد در سال 97، 98 و 99 حدود 18000 واحد است. در این راستا بر اساس برنامه 6500 واحدی ساخت 5122 واحد شروع شده و تا الان نیز برای سال 98 نیز 5089 واحد در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.

وی هدف از اجرای این برنامه جذب نقدینگی اعلام کرد و با اشاره به این که این کار باعث گردش مالی و ایجاد اشتغال مناسبی می شود، اظهار کرد: حدود 10 درصد برناه دولت برای خانه سازی در هشتگرد انجام خواهد شد که در قالب سه بخش "مشارکت محله سازی"، "مشارکت در ساخت و ساز" و "تبدیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر به برنامه جدید" اجرایی شده است.

وی با اشاره به این که عنوان 18000 واحد "مسکن امید" است، افزود: در حوزه مسکن مهر برنامه ما بدون احتساب واحدهای فاقد متقاضی حدود 39 هزار واحد بوده است. تا الان حدود 17 هزار واحد تحویل شده، حدود 6000 واحد در مرحله رفع نقص است و مابقی آن که در وزارت دفاع (هسا)است موضوعات برطرف شده است.

وی با اعلام این که مسکن مهر هشتگرد امسال تمام می شود، تصریح کرد: مشکلاتی در حوزه کارت قسط داشتیم که با مساعددت بانک مسکن این مسئله برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد بیان کرد: اتمام مسکن مهر و مترو دو ماموریت ما به شمار می آید؛ برای اتمام مترو 300 میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم با توجه به این که شهریور امسال وعده اتمام است ماهانه باید 50 میلیارد تومان منابع مالی را تامین کنیم.

صفدری با اشاره به این که خاتم الانبیاء در مناقصه باقیمانده مترو هشتگرد برنده شد و از هفته دوم فروردین کار آغاز شده است، اظهار کرد: 99 درصد آزادسازی اراضی این پروژه انجام و روسازی و تامین مالی حدود 82 درصد از کار انجام شده است. ضمن این که ایستگاه مترو نیز 87 درصد به اتمام رسیده که تا پایان اردیبهشت تکمیل می شود.

وی با تاکید بر این که کل پروژه مترو 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم بتوانیم در شش ماه پیش رو آنرا به اتمام برسانیم، افزود: به دنبال برگرداندن جایگاه هشتگرد به جایگاه واقعی خود هستیم. در این راستا پس از ایجاد خدمات رفاهی تصمیم گرفتیم جمعیت شهر را از 700 هزار نفر به 400 هزار نفر کاهش دهیم تا مشکلات کلانشهرها نصیب شهر نشود. بر این اساس طرح تفصیلی در حال تصویب است  که در آن تراکم را کاهش داده ایم تا بتوانیم انسجام تراکمی را در شهر داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اتصال هشتگرد به طالقان به صورت بزرگراه، گفت: محوری به طول 8 کیلومتر در غربی ترین نقطه هشتگرد داریم تا با انجام آن بتوانیم کالبد ساختاری این شهر را تکمیل کرده و نظام حمل ونقل را با همکاری شهرداری پس از ایستگاه مترو توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد در پاسخ تسنیم در خصوص جزئیات توافق با قرارگاه خاتم الانبیاء برای تکمیل مترو گلشهر-هشتگرد، گفت: محاسبه نقدینگی مورد نیاز برای این پروژه مربوط به فروردین امسال است، با قرارگاه خاتم توافق کرده ایم ابتدا حدود 17 تا 20 میلیارد نقدینگی تامین کنیم.

صفدری با بیان این که این نقدینگی حداقل باید 32 میلیارد تومان در همان ابتدا افزایش یابد، افزود: در مجموع شرکت عمران هشتگرد باید 60 درصد یعنی 200 میلیارد تومان منابع مالی را  تامین کند.

وی در بیان جزئیات ساخت 18000 مسکن امید با بیان این که این واحدها بر اساس ساز و کار و پس از پیشرفت فیزیکی 30 درصدی قانون پیش فروش عرضه می شود، تصریح کرد: با توافق با بانک مسکن، بنیاد مسکن و ادارات راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم بتوانیم 100 میلیون تومان را برای هر واحد وام ساخت تامین کنیم که به پس از ساخت به خریدار منتقل می شود. هم اکنون در حال مذاکره با بانک مسکن در این رابطه هستیم.

وی با بیان این که اخذ عوارض قبل از ورودی به شهر جدید کار خوبی نبود، گفت: به دلیل رانت زمنی و مسکن، باید دولت به عنوان کاتالیزور وارد شده و بازار را کنترل کند. ساخت 400 هزار واحد تعریف شده در قالب مسکن امید تا نقدینگی سرگردان در حوزه زمین و ساخت و ساز جذب شده تا باعث ایجاد اشتغال شود.