کد خبر: ۴۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ 28 April 2019

مبادلات ریلی ایران و ترکیه قابلیت افزایش به یک میلیون تن را دارد

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای ترکیه ای خواهان افزایش مبادلات ریلی ایران و ترکیه تا یک میلیون تن در سال شد.
به گزارش سازه نیوز،  سعید رسولی در نشست امضای تفاهم نامه با هیئت ترکیه‌ای با بیان اینکه افزایش حمل و نقل ریلی میان ایران و ترکیه از اهمیت بالایی برای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های ما اتصال خط ریلی چشمه ثریا در ایران به کارس در ترکیه است.

وی افزود: این محور در توسعه مبادلات ریلی نقش ارزشمندی می‌تواند داشته باشد و تمایل داریم هرچه سریع‌تر راه اندازی شود که ظرف یک ماه آینده نشست اتصال این خط ریلی میان راه آهن‌های دو کشور برگزار شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اهمیت برقراری خط مسافری ایران با ترکیه گفت: برای این منظور آمادگی داریم از اول جولای ۲۰۱۹ این خط مسافری فعالیت خود را آغاز کند و جلسه‌ای میان دو شرکت راه آهن در این زمینه به زودی برگزار شود.

این درخواست مدیرعامل شرکت راه آهن اگرچه از سوی طرف ترکیه‌ای با موافقت روبرو شد اما همتای ترکیه‌ای اعلام کرد ممکن است تا جولای نتوانیم این خط ریلی را ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به تفاهم نامه ۶ جانبه حمل و نقل ریلی ایران-ترکیه- تاجیکستان-ترکمنستان-قزاقستان و ازبکستان اشاره و درخواست کرد که ظرف ۲ ماه آینده جلسه‌ای در ترکیه برای هماهنگی تردد این قطارها و عبور واگن‌های CIS به ترکیه از طریق ایران در راستای این تفاهم نامه ۶ جانبه برگزار شود. این درخواست با موافقت طرف ترکیه‌ای همراه شد.

رسولی همچنین در این نشست خواهان اتصال سیستم‌های کامپیوتری راه آهن دو کشور به یکدیگر پس از ماه مبارک رمضان شد و به افزایش سقف حمل و نقل ریلی بار میان دو کشور تا یک میلیون تن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر جابجایی بار ریلی میان دو کشور نصف این رقم است و باید جلسه‌ای میان راه آهن‌های دو کشور با حضور شرکت‌های فورواردری برگزار و تفاهم نامه‌ای امضا شود تا سقف مبادلات بار میان دو کشور به یک میلیون تن برسد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل راه آهن ترکیه با استقبال از افزایش مبادلات راه آهن‌های دو کشور این اقدام را سبب افزایش روابط اقتصادی-اجتماعی ایران و ترکیه عنوان و اظهارکرد: آمادگی داریم تا محصولات اروپایی را از طریق ترکیه به غرب آسیا به صورت ریلی ترانزیت کنیم اما مشکل این است که واگن‌هایی که از ترکیه به ایران می آیند باید خالی برگردند و ما مجبوریم تعرفه دسترسی به ریل را کاهش دهیم. همچنین به شرکت‌هایی که خواهان این معافیت هستند ۷ روز فرصت دادیم تا واگن‌های خود را به ترکیه برگردانند.




منبع: مهر