کد خبر: ۴۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 19 June 2019

تأمین سوخت هواپیماها توسط عربستانی‌ها

مدیر عملیات حج ایران‌ایر از آغاز پروازهای حج از ۱۷ تیرماه خبر داد و با اعلام "هیچ مشکلی برای تأمین سوخت هواپیماها توسط عربستانی‌ها نداریم" گفت: پروازهای رفت حجاج ۳۳ روز طول می‌کشد.
به گزارش سازه نیوز، حسن قاسمی در نشست خبری با اشاره به این‌که امسال 86 هزار و 550 زائر به خانه خدا اعزام می‌شوند، اظهار کرد: عملیاتی که هر سال همه همایی‌ها بر این باورند یک وظیفه و تکلیف الهی و شرعی است و از این باب به آن نگاه می‌کنند.

وی با یادآوری این‌که عملیات حج در سال‌های گذشته 50 درصد را هواپیمایی سعودی و 50 درصد را ایران انجام می‌داد، افزود: از این 50 درصد 25 درصد را ایران‌ایر و 25 درصد مابقی را ماهان انجام می‌داد، این در حالی است که طی دو سال اخیر به‌دلیل محدودیت ماهان، 25 درصد پروازها را قشم انجام می‌داد.

وی با اشاره به این‌که هواپیمایی سعودی اعلام کرد امسال در انجام پروازهای حج مشارکت نمی‌کند، تصریح کرد:‌ از این رو 50 درصد هواپیمایی سعودی و 25 درصد قشم ایر به ایران ایر سپرده شد، بر این اساس امسال 86550 زائر را هما به خانه خدا منتقل خواهد کرد.

وی با یادآوری این‌که "برای انجام پروازها با سازمان حج و زیارت جلسه گذاشتیم"،‌ گفت: از این سازمان خواستیم با عربستانی‌ها مذاکره کرده و مجوز حضور قشم ایر را دریافت کنیم تا مقداری فشار از دوش ایران ایر کاسته شود. ریاست سازمان حج و زیارت اعلام کرد "رایزنی‌ها را از قبل آغاز کردیم و مطمئن باشید رایزنی را ادامه می‌دهیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد". تا الآن قرار بر این است که 100 درصد پروازهای حج را هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

قائم‌مقام مدیرعامل ایران ایر با بیان این‌که اکثر شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند به ایران ایر در مسیرهای دیگر (اروپا، آسیای شرقی و...) کمک خواهند کرد، این موضوع بسیار جالب بود علی‌رغم اینکه با همدیگر رقیب هستیم اما وقتی موضوع ملی باشد به‌کمک یکدیگر می‌شتابیم. ماهان در جلسه گفت "نمی‌گوییم چه امکاناتی داریم، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بگوید چه‌چیزی نیاز دارد".

قاسمی گفت: از یک ماه پیش توسط نیروی متخصص ایران ایر با توجه به تجربه‌های سال‌ها، کار شروع و جلسات متعددی برگزار شد؛ نتیجه این شد تمام هواپیماهای ایران ایر را از مسیرهایی را که تعهد داشتیم به پروازهای حجاج اختصاص دادیم.

وی با ابراز این‌که از 17 استان پروازهای حج آغاز می‌شود،‌ اظهار کرد: تمامی امکانات هما را برای انتقال زائران خانه خدا بسیج کرده‌ایم و تا امروز 85 درصد امکانات را بین 17 استان تقسیم کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که انتقال زائران با اقتدار انجام خواهد شد،‌ افزود: زائران امسال در قالب 573 کاروان منتقل می‌شوند؛‌ 722 پرواز رفت و برگشت (361 پرواز رفت و 361 بازگشت) در زمان عملیات انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که  4524 ساعت پرواز در زمان انتقال زائران انجام می‌شود، ادامه داد: در عملیات رفت زائران 9 و در عملیات برگشت 10 هواپیما خواهیم داشت. در عملیات برگشت 9 هواپیما با یک هواپیما پشتیبان خواهیم داشت که کار بسیار سختی است و تلاش می‌کنیم تمام هواپیماهای ایران را سرخط کرده و پروازها را انجام دهیم.

قائم‌مقام مدیرعامل هما با اعلام این‌که عملیات حج از 13 تیر با انتقال عوامل سازمانی آغاز می‌شود و تا 16 تیر ادامه خواهد داشت،‌ تصریح کرد: از 17 تیرماه پروازهای حج به‌طور رسمی با انتقال زائران به مدینه و جده آغاز می‌شود.

قاسمی با ابراز این‌که در پروازهای رفت 162 پرواز به جده و  192 پرواز به مدینه انجام خواهد شد، گفت: در پروازهای حج 56 درصد زائران مدینه‌اول و 44 درصد به جده (مدینه‌دوم) هستند و پروازهای رفت در طول 33 روز انجام خواهد شد.

وی با اعلام این‌که اولین پرواز 17 تیرماه از فرودگاه‌های امام، اهواز و یزد انجام می‌شود، افزود: تعداد پروازهای حج از فرودگاه امام 124 خواهد بود که به این ترتیب بیشترین پرواز در عملیات رفت از امام است که حدود 30 هزار زائر هستند.

وی با اشاره به این‌که کمترین زائر مربوط به استان گیلان 486 و بیشترین زائر مربوط به تهران با 30 هزار زائر است، اظهار کرد:‌ از 26 مرداد عملیات بازگشت از فرودگاه جده و مدینه به‌سمت کشور آغاز شده و 17 شهریور ماه (در مجموع 23 روز) به پایان می‌رسد. در پروازهای برگشت 176 پرواز از جده و 185 پرواز از مدینه انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که 51 درصد پروازهای برگشت از مدینه و 49 درصد از جده به کشور صورت می‌گیرد.

مدیر عملیات حج ایران‌ایر گفت: برای حمل بار حجاج تمهیدات لازم اندیشیده شده است؛ بر این اساس میزان بار مجاز 2 بسته و 40 کیلوگرم خواهد بود که در بحث حج 10 کیلوگرم بار همراه زائران را افزایش داده‌ایم. بار مجازی هم که زائران با خود به کابین می‌آورند باید 5 کیلوگرم باشد.

قاسمی با تأکید بر اینکه "تمامی امکانات خود را برای انجام تکلیف انتقال زائران از ترمینال سلام بسیج کرده‌ایم"، گفت: هرچند این کار برای ما سخت است اما انتقال زائران را عزتمندانه انجام خواهیم داد.

وی گفت: هیچ مشکلی برای تأمین سوخت از طرف عربستانی برای پروازهای حج نداریم.