کد خبر: ۴۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 19 June 2019

مزایا و معایب شغل مشاور املاک در آموزش مشاور ملاک

یکی از مزیت های شغل مشاور املاک این است که قشرهای مختلف افراد و از همه سطح می‌توانند وارد این شغل بشوند.
به گزارش سازه نیوز، از جمله معایب شغل مشاور املاک این است که شما اول: می بایست اصول و قواعد آموزش مشاور املاک را به خوبی یاد بگیرید اما با این حال هیچ ضمانتی برای اینکه در کارتان بطور صد در صد موفق شوید وجود ندارد.
دوم: شما برای موفقیت در کارتان باید خود نسبت به آموزش مشاور املاک اقدام و در خرید و فروش املاکی که در دسترس شماست موفق شوید.
سوم: درآمد روزها و ماه های اولیه شما مشخص نیست و چه بسا چندین ماه موفق به بستن قرارداد نگردید.
چهارم: شما مجبور هستید زمانبندی کاری منعطفی داشته باشید،
پنجم: شما باید در حین معامله املاک رضایت مشتریان دو طرف یعنی هم خریدار و هم فروشنده را جلب نمائید و عدم موفقیت در این مهم برای شما دردسر ساز خواهد بود.
یادآور می شوم که شغل مشاور املاک شغل بزرگ و پیچیده‌ای است که در صورت آموزش مشاور املاک بطور اصولی و داشتن پشتکار و انگیزه می توانید در آن موفق شوید.
چطور یک دفتر یا آژانس مشاور املاک راه‌اندازی کنیم؟
چنانچه می خواهید به عنوان صاحب یک بنگاه مشاور املاک وارد این شغل شوید، اول مثل هر کسب و کار دیگری که دارای صنف هست، باید جواز کسب بگیرید.
برای گرفتن جواز کسب املاک، بطور کلی پنج مرحله وجود دارد شامل:
درخواست کتبی متقاضی،
ثبت درخواست متقاضی،
بازدید از محل توسط بازرس،
بررسی درخواست در کمیته مربوطه
و در نهایت اعلام نتیجه به متقاضی.
از جمله مدارک مورد نیاز جهت ارائه درخواست می توان به عکس پرسنلی، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، اصل و کپی سند ملک و یا اجاره نامه، اصل و کپی پایان کار، گواهی عدم سوء پیشینه، فیش واریزی حق عضویت اتحادیه و خزانه داری کل، در صورت اجاره بودن ملک مدت زمان اجاره حداقل 5 ساله بوده و متراژ ملک حداقل 12 متر مربع مورد نیاز است.
بعد از دریافت جواز کسب، شما باید در دوره های آموزش مشاور املاک که از طرف اتحادیه مشاوران املاک جهت متقاضیان برگزار می گردد شرکت کنید.
مدت دوره آموزش مشاور املاک حدود 10 ساعت است و بعد از دریافت گواهی اتمام دوره آموزش مشاور املاک، شما می توانید کار خودتون را شروع کنید.

هزینه های راه اندازی آژانس مشاور املاک
عمده هزینه راه اندازی مربوط به خرید و یا اجاره ملک هست که بسته به متراژ و موقعیت مکانی متغیر است.
دیگر اینکه هزینه مالیات بر اساس معاملات ثبت شده در سیستم جامع معاملات ملکی از شما کسر می‌شود. هزینه های آب، برق و تلفن و ... هم باید در نظر گرفته شود.
برای استخدام کارشناس معاملات ملکی، معمولا افراد استخدام شده حقوق ثابت ندارند و به صورت پورسانتی کار می کنند و از پورسانت دریافتی حق الزحمه خودشون را می‌گیرند.
آموزش مشاور املاک: از کجا شروع کنیم؟
اگر شما سرمایه ای جهت راه اندازی بنگاه ندارید اول باید آگهی روزنامه ها و سایت های مختلف کاریابی را بررسی کنید؛ بطور قطع آگهی های مختلفی در زمینه استخدام و آموزش مشاور املاک در شغل مشاور املاک می بینید. آدرس و شماره تماس آژانس‌های مشاوران املاک را یادداشت کنید و علاوه بر تماس تلفنی، به صورت حضوری هم به بنگاه مشاور املاک سر بزنید. محیط کار، همکاران احتمالی، نحوه کار، نوع برخورد با متقاضیان وخودتان، فاصله آن دفتر تا منزل، میزان پورسانت دریافتی و سایر موارد از این قبیل را بررسی کنید.
فراموش نکنید در شغل مشاور املاک همانقدر که داشتن انگیزه، اعتماد به نفس و پشتکار شما در میزان موفقیت‌تان مهم است انتخاب یک بنگاه مناسب، داشتن همکاران پرانرژی و باتجربه، محیط کار پویا و فعال و آموزش مشاور املاک اصولی هم در میزان یادگیری و موفقیت شما موثر است.

آموزش مشاور املاک: معنی و انواع مشاور املاک
مشاور املاک معادل Real State در زبان انگلیسی است که در اصطلاح به معنی املاک واقعی یا حقیقی است. و به املاک، زمین، ساختمان، هر آنچه در محدوده هوایی ملک مورد نظر و هرآنچه در زیر زمین ملک همانند آب، گیاهان و یا معادن و... اطلاق می شود.
شغل مشاور املاک یا Business Real Estate به معنی خرید، فروش، رهن یا اجاره زمین، ساختمان و یا خانه می باشد. چهار نوع مشاور املاک وجود دارد شامل مشاور املاک مسکونی، مشاور املاک تجاری، اداری، مشاور املاک صنعتی و مشاور املاک زمین (خالی، مزرعه، مرتع). آنچه در اینجا موضوع مورد بحث ماست بیشتر مربوط به شغل مشاور املاک مسکونی است که به دلیل ماهیت آن از گستردگی بیشتری برخوردار است.

شرح شغلی مشاور املاک
شغل مشاور املاک همان طور که از اسم آن پیداست چیزی فراتر از شغل دلالی و خرید و فروش ملک به تنهایی است. وظیفه اصلی مشاور املاک دادن مشاوره به خریدار و فروشنده ملک و چیزی فراتر از یک واسطه معامله صرف می باشد.
مشاور املاک طی دوره آموزشی دارای تخصص در زمینه ملک می‌شود و ضمن ارائه مشاوره به مشتریان، آنها را تا آخرین مرحله و رسیدن به نتیجه مطلوب که همان پیدا کردن ملک مناسب و ایده‌آل است راهنمائی و همراهی می‌کند.
بدیهی است که یک کارشناس املاک چنانچه بخواهد در کار خود موفق شود می‌بایست یکسری قواعد املاک را آموزش دیده و در حرفه خود بکار گیرد. از اینرو مشاور املاک شغلی حساس و نیازمند داشتن روابط اجتماعی قوی و تعاملات با افراد است.
هر چقدر یک مشاور املاک روابط عمومی بیشتری داشته باشد و با اصول آموزش مشاور املاک آشناتر باشد در این شغل موفق تر خواهد بود. یک مشاور املاک طیف وسیعی از خدمات به شرح ذیل را به مشتریان ارائه می دهد:
    • تهیه لیست از املاک موجود جهت ارائه به مشتریان
    • بررسی و مقایسه املاک مشابه یکدیگر جهت مشاوره بهتر به متقاضی
    • ارائه مشاوره به فروشنده جهت قیمت گذاری ملک
    • بررسی جزئیات فایل های موجود از نظر ابعاد، موقعیت، تاسیسات و نظایر آن
    • بارگذاری اطلاعات ملک معرفی شده در وب سایت های خرید، فروش و اجاره
    • برنامه ریزی و هماهنگی بازدید ملک توسط مشتریان
    • مذاکره با مالک جهت رفع نواقص احتمالی مالک
    • مذاکره با مشتری جهت مبلغ مورد نظر و نحوه پرداخت و رایزنی با ملک
    • مذاکره در مورد نحوه و شرایط قرارداد
    • تهیه عکس های حرفه ای از ملک مورد نظر
    • تبلیغات و آگهی در وب سایت های املاک و مستغلات و روزنامه
    • بررسی صحت و سقم مدارک و اسناد مربوط به ملک مورد نظر، فروشنده و خریدار
    • تنظیم قرارداد از طریق سایت معاملات املاک و دریافت کد رهگیری
    • هماهنگی و تنظیم جلسه بین فروشنده و خریدار بعد از توافقات اولیه طرفین
    • دریافت کمیسیون معامله بر اساس نرخهای مصوب
    • کنترل و نظارت بر نحوه پرداخت و دریافت وجه قرارداد توسط خریدار و فروشنده
همانطور که مشاهده می کنید شغل مشاور املاک شغل پراسترسی است و با کالای لوکس و گرانقیمتی مانند ملک سروکار دارد اما چنانچه از ابتدا همه کارها طبق اصول آموزش مشاور املاک پیش برود سرانجام خوبی خواهد داشت.

استخدام مشاور املاک ماندگار
90 درصد موفقیت آژانس‌های املاک برتر، در دست مشاوران آنهاست، تمام هزینه‌های بازاریابی شما دور ریختن پول است اگر… مشاورانی عالی استخدام نکنید! مشاوره املاک حرفه‌ای مانند بازی شطرنج است، یادگیری آن بسیار آسان است اما؛ برنده شدن در آن بسیار سخت! 
آموزش مشاور املاک مبتدی
داشتن انگیزه، روحیه یادگیری و پشتکار مشاوران املاک کلید موفقیت شماست. در ابتدای کار موارد ساده‌ای مثل پاسخگوئی به تلفن و پیگیری تلفنی، بررسی هر روزه مشتریان آنلاین و وب سایت، برقراری ارتباط با دیگران، هماهنگی بازدید ملک و پذیرش درخواست مشتریان، توجه به خواسته های مشتریان و یافتن ملک مورد نظر، برگزاری نشست با مشتری، یادگیری اصول فایل یابی، بررسی ملک های در دسترس در منطقه، یادگیری نحوه کار با سیستم املاک، آموزش مشاور املاک اصولی و سایر موارد از این قبیل که جزو اصول اولیه کار بوده و شما از همان ابتدا باید آنها را رعایت نمائید.
از آنجائیکه از خصوصیات بارز این شغل گفتگو و مذاکره با طرفین و روابط اجتماعی قوی است لذا رعایت آداب مذاکره بسیار حیاتی است.
برخی اصول اولیه در آموزش مشاور املاک که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
اول: چنانچه مشتری با شما تماس گرفت و جهت آگهی فروش و یا اجاره از شما درخواست بازدید ملک نمود شما باید در اسرع وقت جلسه بازدید را هماهنگ نمائید و یا در صورت در دسترس نبودن ملک به مشتری بگوئید پس از هماهنگی با مالک به شما اطلاع می دهم پس تا جائی‌که امکان دارد به درخواست‌های بازدید مشتریان «نه» نگوئید.
دوم: در طی مذاکره با مشتری و بازدید هرگز قولی از جانب خودتان به مشتری ندهید. سوم: همواره در حال یادگیری اصول آموزش مشاور املاک باشید./منبع: عصر ساختمان