کد خبر: ۴۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸ 25 September 2019

کاهش جذابیت بازار مسکن

یکی از تحلیلگران بازار مسکن معتقد است بعد از رشد قیمتی که از اواخر سال ۹۶ و سال ۹۷ داشتیم، پیش‌بینی رسیدن به توقف افزایش نرخ مسکن در سال ۹۸ وجود داشت، با این حال در نیمه دوم سال ۹۸ بازار مسکن برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، بازار جذابی نخواهد بود.

 سید امین زرگرمرادی در گفت‌وگو با صمت در تحلیل آمار منتشر شده مبنی بر افزایش ۷۷ درصدی نرخ اسمی و کاهش ۳۷ درصدی نرخ واقعی مسکن گفت: گاهی نرخ واقعی با نرخ اسمی مسکن اشتباه گرفته می‌شود. نرخ اسمی، نرخ بدون لحاظ تورم و نرخ واقعی، نرخ با لحاظ تورم است؛ به‌عنوان مثال اگر نرخ ملکی با نرخ یک میلیارد تومان بعد از یک سال به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برسد، ما ۱۰ درصد افزایش نرخ اسمی مسکن داشته‌ایم اما برای یافتن اینکه نرخ واقعی چه رشدی داشته، باید نرخ تورم در همان بازه زمانی را لحاظ کنیم.

 وی ادامه داد: بدیهی است اگر نرخ تورم در آن بازه به‌عنوان مثال ۴۰ درصد بوده، نمی‌توان از سودده بودن واقعی این سرمایه‌گذاری سخن گفت و در این مثال، سود اسمی و زیان واقعی را شاهدیم. البته اینکه تورم براساس چه شاخص‌ها و چه کالاهایی سنجیده شده، مجال دیگری برای توضیح می‌طلبد.

✅ این تحلیلگر اقتصاد مسکن در ارزیابی آینده بازار مسکن گفت: در صورت تغییر نکردن برخی عوامل تاثیرگذار بر بخش مسکن مانند قدرت خرید، وام مسکن، نرخ ارز و... به‌نظر می‌رسد شاهد کاهش ارزش واقعی مسکن در سال ۹۸ باشیم. درواقع پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن در حوزه مسکن سرمایه‌ای و غیرمصرفی و سوداگری در ادامه سال ۹۸ جذاب نباشد و به‌طور طبیعی، حرفه‌ای‌ها و افراد هوشمند که تحلیل‌های اقتصاد مسکن را دنبال می‌کنند، در این بازار به‌عنوان خریدار حضور نخواهند داشت.


این تحلیلگر بازار مسکن افزود: به‌طور قطع در ادامه سال ۹۸ با حبس نقدینگی در مسکن و در نتیجه آن با افزایش طیف فروشندگان -افراد پول‌لازم- روبه‌رو خواهیم بود. این مسئله عرصه را برای سایر کنشگران بازار مسکن هم سخت خواهد کرد.
برچسب ها: بازار مسکن