کد خبر: ۴۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ 07 October 2019

کاهش چشمگیر ساخت و ساز مسکن

بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در بازه زمانی ابتدای فروردین تا انتهای مرداد امسال، ۲۷ هزار و ۳۸۴ واحد مسکونی در پایتخت تولید شد که ۲۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
به گزارش سازه نیوز ،دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی آمار وضعیت بازار مسکن در نیمه نخست امسال را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، در نیمه نخست امسال ۳۳ هزار و ۵۸ واحد مسکونی معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۶ ماه نخست ۹۷) که ۷۷ هزار و ۴۳۹ فقره مبایعه نامه به ثبت رسید، ۵۷.۳ درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت (۶ ماهه ۹۸) متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان برآورد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۶ ماهه نخست ۹۷) که این شاخص (متوسط قمیت هر متر مربع واحد مسکونی) در تهران ۶ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود، رشد ۸۹.۸ درصدی داشته است.

کاهش ۲۰ درصدی ارزش ریالی معاملات مسکن

ارزش ریالی مبایعات مسکن در نیمه نخست امسال ۳۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بود که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته که ۴۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان برآورد شد، ۲۰.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین در بازه زمانی ابتدای فروردین تا انتهای مرداد امسال ۲۷ هزار و ۳۸۴ واحد مسکونی احداث شده که این شاخص در مدت مشابه سال قبل، ۳۴ هزار و ۶۱۴ واحد مسکونی بود. این آمار بیانگر کاهش ۲۰.۹ درصدی تولید مسکن در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل است.


منبع: مهر