کد خبر: ۴۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۸ 28 December 2019

آغاز برآورد خسارت ناشی از آبگرفتگی شهرهای خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان از شروع برآورد خسارت‌های مربوط به آبگرفتگی ناشی از بارندگی اخیر در شهرهای این استان که دچار بحران بودند خبر داد.

 مسعود انصاریان با  اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص پرداخت خسارت به واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از بارندگی اظهارداشت: دولت در این زمینه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند ، توزیع منابع درنظر گرفته شده به استان بعد از ابلاغ این مصوبه و تعیین بانک‌های عامل را بانک مرکزی انجام می‌دهد

وی ادامه داد: با این وجود کار ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب دیده شروع شده و در این زمینه اقدامات لازم به ویژه در اهواز و دیگر مناطقی که دچار بحران بودند، در حال انجام است.

انصاریان از بکارگیری نیروهای متخصص مهندسی ساختمان در کار ارزیابی خسارت‌ها خبر داد و افزود: بر همین اساس کار ارزیابی به نوبت در شهرهای استان آغاز شده است.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: بعد از ارزیابی‌میزان خسارت هر واحد در سامانه‌ای که تعریف شده ثبت خواهد شد، به منظور رفاه مردم با دفاتر پیشخوان دولت در مناطق مذکور قرارداد بسته شده که بعد از انجام فرآیندهای لازم، طی پیامکی از افراد خسارت دیده خواسته می‌شود تا جهت تشکیل پرونده به دفاتر درنظر گرفته شده مراجعه کنند.

انصاریان یادآور شد: بعد از اینکه پرونده افراد خسارت دیده تشکیل شد، بنیاد مسکن اقدام به پرداخت کمک‌های بلاعوض تعیین شده می کند و علاوه بر این متقاضیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به سیستم بانکی معرفی خواهند شد.

انصاریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص نحوه پرداخت خسارت‌ها بیان داشت: خسارت تعمیر واحدهای مسکونی به مالکین و پرداخت‌های مربوط به لوازم خانگی واحدها به مستاجران یا همان ساکنین انجام می‌شود. تسهیلات تعمیری واحدها نیز به مالکین و تسهیلات قرض‌الحسنه لوازم خانگی به مستاجران یا همان ساکنان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خاطرنشان کرد: پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیری و ساخت واحدهای خسارت دیده منوط به داشتن پروانه ساختمانی است که از سوی شهرداری صادر شده است.

انصاریان در پاسخ به این سوال که ممکن است بخشی از واحدهای آسیب دیده در مناطق آبگرفته به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز، پروانه ساختمانی نداشته باشند، گفت: چنین واحدهایی از دریافت کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات بانکی محروم هستند اما همچنان می توانند از منابعی که برای خسارت‌های وارده به لوازم خانگی اختصاص یافته بهره مند شوند.

در خصوص تسهیلات به واحدهای مسکونی که نیاز به احداث مجدد دارند؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ویژه لوازم خانگی و همچنین ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای احداث مجدد واحدهای مسکونی پرداخت می‌شود که در مجموع شامل ۲۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۶۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه است.

بارندگی شدید اواخر آذرماه موجب آبگرفتگی بسیاری از معابر و واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله اهواز و کارون شد
برچسب ها: بنیاد مسکن