کد خبر: ۵۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ 04 March 2020

کروناي بي تدبيري باعث تعطيلي موزه باستاشناسي ايذه شد!

اجازه دهید صحبتی از بودجه به میان نیاوریم، وضعیت بودجه‌ای مناسبی در کشور نداریم اما مطمئنم هر پروژه‌ای که مردم و دولتمردان باهم برای به نتیجه رسیدن آن تلاش کنند به سرانجام خواهد رسید که موزه ایذه یکی از همین پروژه هاست.


*مجيد کيواني روايت پيگيري و راه اندازي موزه باستان شناسي ايذه در نوع خود جالب و شنيدني است هر از گاهي که رو به جلو ميرويم يکي از مسئولين شهرستاني و استاني مدعي راه اندازي اين پروژه ملي هستند اما در واقعيت اين روايت ها ملاک نيست مهم نتيجه بهره برداري از کارکرد موزه و روش هاي نگهداري از ميراث فرهنگي ارزشمندي است که در آن منطقه قرار دارد و گرنه همه مسئوليني که باعث راه اندازي اين پروژه مهم فرهنگي شده اند بي ترديد تلاش هايشان همواره در اذهان عمومي بياد خواهد ماند.

- اجراي پروژه ساخت موزه طبق اظهارات مسئولين وقت اين اداره کل به سال 1394  بر ميگردد و قرار بود در سال 1395 به بهره برداري نهايي برسد اما طبق معمول و روند کاري در اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان همواره خبر افتتاحيه زودتر از اتمام يک پروژه اطلاع رساني ميشود و در موارد بسياري شاهد بوديم گاهي يک پروژه در چند فصل افتتاح و در نهايت تعطيل يا با استاندارد هاي فني وعلمي روز بين المللي بسيار فاصله دارد.

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵-مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان عنوان کرد: بخشی از این ساختمان ( اداره جهاد کشاورزي شهرستان ايذه)  را به موزه باستان شناسی اختصاص داده ایم که انشالله در هفته میراث فرهنگی به بهره برداری خواهد رسید/ عصر ايذه

 
- هنوز پروژه ساخت موزه ايذه تمام نشده بود که خبري دردناک باعث تعجب و ناراحتي همه دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان گرديد.

۹بهمن ۱۳۹۶ رئيس اداره ميرا ث فرهنگي شهرستان ايذه درباره چگونگی کسب اطلاع از این موضوع اظهار کرد: از آنجا که شخصی که آثار توسط او آسیب دیده نگهبان شیفت بود، مطابق عادت همیشگی در بررسی اوضاع پایگاه، با این فرد تماس گرفته که طی همان تماس تلفنی اعتراف به تخریب آثار کرد.

 
- اين اتفاق شوم هشداري جدي براي مسئولين ميراث فرهنگي خوزستان بود که نسبت به رعايت نکات امنيتي و در گزينش افراد ويژه موزه داري در موزه باستاني شناسي ايذه جديت بيشتري نشان بدهند ولي تاکنون طبق اظهارات برخي از کارشناسان و دوستداران حوزه ميراث فرهنگي خوزستان اين موزه از نظر رده هاي حفاظتي و امنيتي براي نگهداري از اشيا نياز به ترميم و بازنگري هاي بيشتري دارد. 


در سال 1397 در مورد روند ساخت موزه باستان شناسي جنوب غرب ايران رئيس وقت اداره ميراث فرهنگي شهرستان ايذه هشدارهاي لازم، فني و کارشناسي خود را بارها اعلام کرد و از همه مسئولين استاني و شهرستاني تقاضاي همياري جدي و منطقي در تکميل اين پروژه مهم فرهنگي را داده بود.

جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷-رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر اظهار کرد: پروژه احداث موزه ایذه درحال انجام است و تاکنون هفتاد درصد پیشرفت داشته است و برخی از اقدامات نظیر تعیین عرصه و حریم انجام شد اما کماکان موانع و مشکلات زیادی ازجمله ضعف زیرساخت‌های شهری و خدماتی سر راه قرار دارد.در حال حاضر این مکان یک موزه نیمه‌کاره است و نیازمند عزم جدی برای حل مشکلات و تکمیل واقعی است.

- اما باتوجه به همه ي هشدارهاي لازم از سوي کارشناسان و دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان در نهايت در زمستان 1398 با توجه به اعترافات مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان در مورد وجود نوافق فني و رعايت نکردن نکات حفاظتي در اجراي پروژه بزرگ ترين موزه باستان شناسي جنوب غرب ايران و شايد بخاطر يکي از سه دليل بيان شده 1) بخاطر حفظ مصلحت سازماني 2) کسب رضايت مسئولين رده بالاي استاني و وزارتخانه 3) اعتماد کامل وي نسبت به تکميل زود هنگام موزه.  دست به انجام اين اقدام ناميمون زد، در ادامه اين گزارش به برخي از اظهارات موسوي در مورد نحوه ساخت موزه باستان شناسي ايذه توجه کنيد!
۱۵دی ۱۳۹۸--موزه ایذه درحالی افتتاح می‌شود که مدیرکل میراث و گردشگری خوزستان گفت: دفاع نمی‌کنیم که این موزه بی‌عیب و نقص است اما نسبت به موزه‌هایی که در سطح استان داریم،‌ اگر بهتر نباشد، بدتر نیست. طبیعی است که نواقصی وجود دارد اما فاز نخست افتتاح خواهد شد و در فازهای بعدی نواقص موجود رفع خواهد شد.
موسوی در پاسخ به نواقصی که کارشناسان درخصوص موزه ایذه مطرح می‌کنند و از نبود در ورودی همسو با استانداردهای اولیه در برابر سرقت خبر می‌دهند و می‌گویند که سیستم امنیتی موزه مشکل دارد و نوع و نحوه جابجایی آثار از مخزن به موزه و بالعکس به هیچ وجه ایمن نیست و هیچگونه مخزنی برای نگهداری از آثار در شرایط بحرانی در محل موزه وجود ندارد، گفت: هرچند درج چنین اطلاعاتی در رسانه‌ها درست نیست چراکه موضوع امنیتی است اما آ‌نچه اکنون در موزه ایذه راه‌اندازی شده مورد قبول اداره کل موزه‌هاست. می‌توان گفت نمره قبولی را دارد. استاندارد ویترین‌ها نیز تعریف یکسانی ندارد. هرچند نواقصی ممکن است وجود داشته باشد اما در آینده قابل رفع است.
در ادامه موسوی در اظهاراتش توجیهی برای فقدان برق اضطراری و البته نبود نورپردازی استاندارد موزه‌ای که جزو ملزومات موزه است، آورد و گفت: ساخت این موزه با حداقل اعتبارات به مرور زمان انجام شده. از این رو بر اساس داشته‌هایمان کار کردیم. در مقابل موزه شوش،‌ چغازنبیل و ... خوب است. اما می‌توان با تخصیص اعتبارات در فازهای بعدی کار را انجام داد. این موزه قابلیت بهره‌برداری دارد و موزه خوبی خواهدشد.

- در پايان اظهاراتش بدون در نظر گرفتن ترقي موزه هاي مطرح در سال 2020 و بجاي مقايسه کردن تنها موزه باستان شناسي جنوب غرب ايران با ديگر موزه هاي مدرن و مجهز در سطح ملي، منطقه اي و جهاني آن را با موزه هاي کوچک ولي ارزشمند که در چند دهه پيش  با هدف نمايش برخي از يافته ها و اشيا تاريخي توسط هيات ها و گروه هاي باستاني شناسي در محوطه هاي شوش و هفت تپه ساخته شده بود  مقايسه ميکند. !!

 

- دردناک ترين اظهار نظردر روز افتتاحيه به نقل از طالبيان معاون دائمي وزارتخانه نوبنياد ميراث فرهنگي و گردشگري در مورد تامين اعتبارمالي تنها موزه باستان شناسي جنوب غرب ايران که در نوع خود بسيار جالب و تاسف بار و آب پاکي را بروي دست متوليان استاني با ظرافت بسيار ريخته شنيدني است!
۲۷دی ۱۳۹۸- طالبیان در مورد بودجه ساخت موزه ایذه گفت: اجازه دهید صحبتی از بودجه به میان نیاوریم، وضعیت بودجه‌ای مناسبی در کشور نداریم اما مطمئنم هر پروژه‌ای که مردم و دولتمردان باهم برای به نتیجه رسیدن آن تلاش کنند به سرانجام خواهد رسید که موزه ایذه یکی از همین پروژه هاست./ ایرنا

 

- هنوز دو ماه از افتتاحيه بزرگترين موزه باستان شناسي جنوب غرب ايران نگذشته است که خبر تعطيلي آن بعلت عدم تامين اعتبارات مالي براي نگهداري و حفاظت آن طبق فرمايشات دکتر طالبيان که بايد توسط اداره کل ميراث فرهنگي خوزستان، مردم محروم شهر ايذه و مسئولين محلي و استاني تامين شود در رسانه ها نشر گرديد!

11 اسفند 1398- بزرگترین موزه جنوب غرب ایران در شهر تاریخی ایذه شرایط نامعلومی پیدا کرده است. از یک سو، تعطیلی موزه‌های کشور برای مقابله با کرونا و از سوی دیگر پرداخت نشدن دستمزد ماهانه ۱۳ میلیون تومان به نیروی انتظامی برای حفاظت از موزه؛ باعث شده موزه جنوب غرب ایران باز نشده، تعطیل شود و هیچ چشم‌انداز روشنی از آینده آن وجود ندارد این‌درحالی‌است که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان متعهد شود که ماهانه ۱۳ میلیون تومان به نیروی انتظامی پرداخت کند جمع این مبلغ برای یک سال ۱۵۶ میلیون تومان می‌شود. ./ميراث خبر

-در نهايت اين بررسي هاي رسانه اي طبق معمول مسئولين دور انديش و با تدبير اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان فرصت را غنميت شمرده در اين روزهاي بحراني و دردناک کرونايي براي عدم پاسخگويي در تامين اعتبار مالي و رفع نواقص فني در ساخت و نگهداري از بزرگ ترين  موزه باستان شناسي جنوب غرب ايران  به دوستداران اين حوزه طبق دستور عمل دولتي و با هدف کوشش در  تندرستي شهروندان و بازديدکنندگان رسما اين موزه را براي مدت زمان نامعلوم محترمانه تعطيل نمودند!

 ۱۲ اسفند ۱۳۹۸- به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سیدمحمد ابراهیمی امروز دوشنبه ۱۲ اسفندماه ۹۸ اظهار داشت: « باتوجه به برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان ایذه و کارگروه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با دستورالعمل جلوگیری از شیوع این ویروس و حسب مصوبات و دستور از فرمانداری، موزه آثار تاریخی ایذه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.»

در پايان خواستار پاسخگويي دو پرسش کلي  از مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان هستيم:
1)  چرا باتوجه به همه هشدارهاي بحق کارشناسان و دوستداران اين حوزه در مورد نواقص فني و امنيتي در ساخت اين موزه اقدام به راه اندازي زود هنگام آن نموديد؟
2) چرا در مورد تامين اعتبارات مالي در بلند مدت و روش هاي نگهداري از اشياي موجود در بزرگترين موزه باستاني شناسي جنوب غرب کشور تدابير لازم را بکار نبستيد؟

در آينده نزديک پس از اتمام روزهاي دردناک کرونايي گزارش هاي تکميلي در مورد اينده موزه و سايت هاي تاريخي شمال شرق خوزستان را بيشتر بررسي خواهيم کرد.


* کارشناس ميراث فرهنگي و گردشگري