کد خبر: ۵۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ 09 August 2020

نمای وارداتی چالش معماری فراموش شده ایرانی

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: بکار بردن سَبک‌های نَمای "رومی" و "یونانی" در ساختمان‌سازی کشورمان به معضل تبدیل شده و لازم است مسوولان و مهندسان برای کمرنگ کردن آن اقدام کنند.
 به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا، نمای رومی و یونانی که به کلاسیک نیز شناخته می شود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزییات و تناسبات ساختمان‌های دوره کلاسیک یونان و روم باستان یا دوره نئوکلاسیک است. در این نوع نما از سنگ‌های تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده می‌شود.

علی محجوب روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان افزود: در سال‌های اخیر شاهد گسترش استفاده از سبک‌های نمای رومی یا یونانی در ساختمان‌سازی شهرهای مختلف از جمله اصفهان هستیم در حالی‌ که این نماها، سنخیتی با اقلیم و جغرافیای کشورمان ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ناهمگونی نَما یکی از دغدغه‌های جدی نظام مهندسی ساختمان اصفهان است، اظهار داشت: هر کشور و منطقه‌ای با توجه به تمدن و شرایط اقلیمی خود دارای سبک‌های معماری است و ایران نیز چهار سبک شاخص معماری دارد اما در سال‌های اخیر با افزایش استفاده از سبک‌های اروپایی مواجه شده‌ایم.

محجوب با اشاره به اینکه اگر هر یک از سبک‌های معماری در جایگاه اصلی خود استفاده نشود با مشکل روبه‌رو خواهیم شد، تصریح کرد: استفاده از سبک‌های نمای رومی و یونانی در اصفهان به نزدیکی آثار و بناهای فاخر ملی رسیده است و وضعیت بدتری در مقایسه با شهرهایی مانند یزد دارد.

وی با بیان اینکه سبک‌های رومی و یونانی متعلق به اروپا و متناسب با شرایط جغرافیایی آن است، این پرسش را مطرح کرد که آیا در ساختمان‌سازی کشورهای ایتالیا یا یونان از سبک‌های ایرانی، صفوی یا اصفهان استفاده می‌شود.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با تاکید بر اینکه بر اساس ضوابط بالادستی، استفاده از نمای رومی ممنوع است، خاطرنشان کرد: اما در عمل، این موضوع توسط برخی بساز و بفروش‌ها و سوداگران در حال اجراست.

به گفته وی، برای کمرنگ کردن این پدیده نیازمند اراده وسیع در سطح مهندسان طراح ساختمان و مسوولان نهادهای مربوطه از جمله وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها هستیم

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان همچنین با اشاره به ساختمان‌هایی که به حریم آثار تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان تجاوز کرده‌اند، گفت: چند مورد از این ساختمان‌ها از جمله در جوار چهارباغ عباسی و خیابان استانداری و سعدی وجود دارد که به حریم ارتفاعی آثار تاریخی از جمله میدان نقش جهان تجاوز کرده‌اند.

به گفته وی، مالک یکی از این ساختمان‌ها از دیوان عدالت اداری آرایی گرفته و در حال احداث ساختمان است و بنای او ممکن است از ارتفاع مجاز در محدوده میدان نقش جهان تجاوز کند.

محجوب با تاکید بر اینکه لازم است این معضل توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان و رسانه‌ها پیگیری شود، هشدار داد: اگر این پدیده ادامه یابد، مجموعه نقش جهان در خطر حذف شدن از آثار جهانی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان چه اقدامی در این زمینه می‌تواند انجام دهد، افزود: ما از نظر قانونی می‌توانیم با مسوولان و مراجع ذیربط مکاتبه کنیم و از آنها بخواهیم تا این موضوع را پیگیری و مهندسان معمار و شهرساز نیز از نظر صنفی می‌توانند این امر را مطالبه کنند.

وی در باره افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نیز اظهار داشت: در این موضوع فقط نقش سوداگران مطرح نیست بلکه قیمت زمین، هزینه ساخت و ساز، ارزش پولی ملی، شرایط اقتصادی کشور، عوارض شهرداری و امور اداری نیز دخیل است.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در باره ساختمان‌های سبز نیز گفت: از سال ۹۷ کنترل نقشه‌های معماری را برای مبحث ۱۹ مقررات ساختمان الزامی کردیم که مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی بویژه در جداره‌های خارجی ساختمان، فضای آزاد دیوارها، پشت بام و کف‌هاست که این نخستین گام برای صرفه‌جویی انرژی و طراحی خانه‌های سبز محسوب می‌شود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و دارای ۳۲ هزار عضو در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک است.