کد خبر: ۵۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ 20 October 2020

ساخت خانه دوم روی زمین های کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در صورتی که کشاورزی توجیه اقتصادی نداشته باشد، استان ما از ساخت خانه های دوم ساکنین سایر استانها رها نخواهد شد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، حسین گیلان‌پور گفت: برای جلوگیری از هر گونه تغییرکاربری اراضی ارزشمند کشاورزی گیلان تلاش ها را مضاعف کرده‌ایم و هم‌اکنون حکم قلع و قمع ۱۹۶ ساختمان را در استان داریم.

وی افزود: بیشترین تخلفاتی که حکم قلع و قمع آنها در گیلان صادر شده، شهرستان رشت با ۵۷ مورد است.

گیلان پور ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که هموطنان ما در استان‌های خود از جمله بدی آب و هوا، دارند، تمایلشان برای ساخت خانه‌های دوم در گیلان زیاد شده است و باید تدابیری اندیشیده شود تا این افراد در مکان‌های گردشگری و تعریف‌ شده برای مسافران اسکان یابند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت خانه‌های دوم در گیلان و اسکان صاحبان خانه‌های دوم فقط برای تعطیلات یا غیره، نه فقط اقتصاد روستاهای استان را به سمت رکود سوق می‌دهد، بلکه آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای گیلان به همراه خواهد داشت.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه از دهیاران و شهرداری‌های استان خواسته ایم تا نسبت به اجرای ساخت و سازهای خلاف هوشیارتر باشند، تصریح کرد: متاسفانه دست برخی از دهیاران با سازندگان و فروش خانه‌های ویلایی به پایتخت‌نشینان یا دیگر هموطنان در یک کاسه است و ما در صورت مشاهده به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: دهیاران زیادی هم داریم که نسبت به حفظ اراضی ارزشمند روستاها و ساختار روستایی گیلان حساس هستند و به ساخت و سازهای غیرمجاز واکنش نشان می‌دهند.

گیلان پور ادامه داد: گران شدن زمین و اقتصادی نبودن تولید برخی از محصولات کشاورزی از جمله عواملی است که کشاورزان را به فکر فروش و یا تغییرکاربری اراضی می‌اندازد و همچنین یکی دیگر از این عوامل را می‌توان وضعیت خانوار کشاورز عنوان کرد که با داشتن یک زمین مجبور است برای تامین هزینه های تحصیل، ازدواج و مسکن فرزندان خود، ناچار به فروش زمین شود.

وی گفت: فقط با حرف زدن نمی توان مانع رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ارزشمند کشاورزی استان شد و یکی از راهکارهای حفظ اراضی ارزشمند کشاورزی اختصاص سوبسید به محصولات کشاورزی از سوی دولت است تا کشاورزان از تولید این محصولات بتوانند درآمد خوبی را کسب کنند و برای گذران زندگی و معیشت در سختی نباشند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: برای کنترل و نظارت بر اراضی کشاورزی استان کمبود نیرو داریم و به همین دلیل در کارگروهی که در استانداری تشکیل شد، مقرر شده است تا دستگاه های بیشتری با ما همکاری کنند.