کد خبر: ۵۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ 26 May 2021
از سوی مدیریت شعب خوزستان تشریح شد؛

برنامه های بانک مسکن برای توسعه ساخت و ساز و افزایش قدرت خرید مردم

تمامی شعب بانک مسکن به متقاضیانی که تا پایان تیرماه سال جاری درخواست بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را دارند، تسهیلات موصوف به صورت توام را (بخشی از محل اعتبار داخلی بانک و بخشی از محل خرید اوراق مذکور) پرداخت خواهد کرد.

 به گزارش سازه نیوز:مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان، برنامه های این بانک برای توسعه ساخت و ساز در حوزه مسکن و افزایش قدرت خرید مردم برای خرید خانه را تشریح کرد.

علی اصغر نادری اظهار کرد: بانک مسکن با هدف کمک به خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه و تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن و همچنین کاهش هزینه های اخذ تسهیلات، طرح اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده را در دستور کار قرار داده است. از ۲۵ دی ماه سال 1399 به مناسبت سالروز تاسیس بانک مسکن، طرح اعطای تسهیلات خرید مسکن به صورت توام (بدون سپرده و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن) در دستور کار شعب بانک قرار گرفته است.

وی، سقف تسهیلات مذکور در اهواز، آبادان و دزفول را برای خرید انفرادی ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرستانهای استان برای خرید انفرادی ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرد.

نادری افزود: تمامی شعب بانک مسکن به متقاضیانی که تا پایان تیرماه سال جاری درخواست بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را دارند، تسهیلات موصوف به صورت توام را (بخشی از محل اعتبار داخلی بانک و بخشی از محل خرید اوراق مذکور) پرداخت خواهد کرد.

مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان درباره چگونگی پرداخت این نوع تسهیلات توضیح داد: پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به نحوی است که ۵۰ درصد مبلغ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و ۵۰ درصد مابقی از محل منابع بدون سپرده (مجموعا تا سقف های تسهیلات خرید مسکن اوراق گواهی حق تقدم )، پرداخت می شود. به این ترتیب متقاضیان فقط برای نیمی از تسهیلات نیازمند خرید اوراق هستند.

مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان از طرح مهراندیش به عنوان یکی دیگر از طرح‌هایی که توسط بانک مسکن تمدید شده است نام برد و گفت: این طرح برای حمایت از مشتریانی که با توجه به شرایط اقتصادی موجود و فراگیری بیماری کرونا، دارای اقساط معوق هستند، طراحی شده است. مشتریان می توانند در قالب طرح مهراندیش تا پایان خرداد1400 در شعب بانک مسکن از مزایای این طرح استفاده کنند.

نادری در تشریح این طرح گفت: مشتریان دارای اقساط معوق در صورت واریز نقدی هر میزان از مطالبات غیر جاری تسهیلات پرداختی اعم از مبادله‌ای ، مشارکتی و... 6 درصد خالص جرایم محاسبه شده به نسبت واریزی مورد بخشودگی قرار می‌‌گیرد.

مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان با بیان اینکه بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ یک بخش ویژه تحت عنوان «فعالیت بخش مسکن و ساختمان» در قالب سیاست های اعتباری پیش بینی کرده است، گفت: این بانک برای فعالان حوزه ساخت و ساز مبتنی بر شناسایی و طبقه بندی که برای سازندگان و انبوه سازان در دست انجام است، سقف مشخص برای پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی پیش بینی و تدارک دیده است. از میان طبقه بندی سازندگان مختلف، یک گروه سازندگان حرفه ای نامگذاری و شناخته که با توجه به شرایط و سوابقی که در بخش تولید و عرضه مسکن دارند شرایط پرداخت تسهیلات برای آنها متفاوت است.

نادری ادامه داد: متناسب با پیش بینی های به عمل آمده بانک مسکن در جهت حمایت مالی از پروژه های ساختمانی، این گروه از سازندگان سقف ریالی متفاوتی درنظرگرفته است، به این معنا که سقف هایی که به صورت عام برای پرداخت تسهیلات ساخت در نظر گرفته شده است، برای این گروه تا 50 درصد قابل افزایش است.

وی در توضیح سقف ریالی تسهیلات پیش بینی شده برای سازندگان حرفه ای که پروژه های احداثی آنان با استفاده از فناوری های نوین باشد، توضیح داد: در حال حاضر سقف تسهیلات ریالی مشارکت مدنی برای سازندگان حرفه ای در اهواز، معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای آبادان و دزفول معادل 400 میلیون تومان و سایر شهرهای استان معادل 300 میلیون تومان است که در صورت دارا بودن شرایط مورد نیاز، سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد بابت هر واحد مسکونی (در قالب فناوری نوین) می تواند افزایش پیدا کند.

نادری در توضیح معیارهای پیش بینی شده برای شناخت و انتخاب سازندگان حرفه ای، اظهار کرد: سازندگان حرفه ای چه در قالب حقیقی و چه در قالب حقوقی عمدتا مجموعه هایی هستند که دارای مجوزهای فعالیت حرفه ای در تولید مسکن هستند. به تعبیری این گروه یا عضو کانون انبوه سازان هستند یا دارای رتبه اعتباری از وزارت خانه هستند، یعنی رده اول آن مواردی است که دارای رتبه اعتباری از وزارت راه و شهرسازی هستند، مجموعه هایی که عضو کانون سراسری انبوه سازان هستند و در یک ردیف دیگر، افرادی که دارای سوابق فعالیت به میزان لازم در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن بر اساس مدارک و مستندات قابل ارائه دارند.
برچسب ها: بانک مسکن