کد خبر: ۵۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ 20 February 2024
نمایش دستاوردهای محیط‌زیستی نیشکر در نمایشگاه پیشگیری از آلودگی‌های هوا؛

تولید پایدار در پناهِ محیط‌زیست؛ از فعالیت‌های صنعت نیشکر تقدیر شد

مسئولین محیط‌زیست استانی و کشوری در بازدید از غرفه نیشکر در سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین و پیشگیری از آلودگی‌های هوا از فعالیت‌های محیط‌زیستی شرکت توسعه نیشکر در زمینه راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه تصفیه پساب صنعتی در شرکت خمیرمایه و الکل رازی و تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی قدردانی کردند


به گزارش سازه نیوز  و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا باهدف ارائه ایده‌های نوین توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، آشنایی با تجهیزات جدید کاهش‌دهنده آلودگی هوا در صنایع، شناخت و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در فرایندهای تولیدی باهدف کاهش آلودگی هوا و معرفی تجهیزات نوین و جدید پایش و اندازه‌گیری آلودگی هوا در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر برگزار شد.

در جریان برگزاری این نمایشگاه، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان، رئیس پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار و مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با حضور در غرفه صنعت نیشکر، ضمن گفتگو با کارشناسان و مدیران با دستاوردهای محیط‌زیستی این شرکت آشنا شدند.

تعامل سازنده صنعت نیشکر با سازمان محیط‌زیست
داوود میرشکار مدیرکل محیط‌زیست خوزستان تعامل شرکت توسعه نیشکر در اجرای قانون هوای پاک با این سازمان را مثبت و سازنده دانست و ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت‌گرفته، گفت که سازمان محیط‌زیست صنعت نیشکر را در مسیر حفاظت از محیط‌زیست و توسعه آن یاری می‌دهد.

راه‌اندازی هفت تصفیه‌خانه پساب صنعتی در کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر موضوعی بود که این مسئول محیط زیستی به آن اشاره کرد و آن را یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های صنعتی در کشور دانست که چرخه مصرف منابع آبی را به نحو چشمگیری بهبود بخشیده و مانع از آلودگی محیط پیرامونی شده است.

بر اساس این گزارش، کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر با هفت تصفیه‌خانه مدرن، عنوان نخستین واحدهای کشاورزی – صنعتیِ حامی محیط‌زیست را از آن خود کرده‌اند؛ این هفت تصفیه‌خانه، تحت استانداردهای زیست‌محیطی، پسابِ کارخانه‌های شکر را تصفیه و آب خروجی را مجدداً به چرخه طبیعت برمی‌گرداند.

وی به اجرایی‌شدن بزرگ‌ترین پروژه تصفیه پساب صنعتی در شرکت خمیرمایه و الکل رازی هم اشاره کرد و گفت که با افتتاح این پروژه محیط‌زیستی، مشکلات حاصل از ویناس کاهش چشمگیری یافته است.

در جریان این بازدیدها، رئیس پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار هم خواستار تعامل و همکاری شرکت توسعه نیشکر با این سازمان در زمینه مسائل تحقیقی و پژوهشی مرتبط با محیط‌زیست شد.

نیشکر؛ صنعت سبز کشور
همگام با تولید شکر، یک پای ثابت اقدامات صنعت نیشکر، صیانت از محیط‌زیست است؛ اقدامات سبز این صنعت در چند سال اخیر موجب شده که نامش در صدر صنایع سبز قرار گیرد. این اقدامات، نه‌تنها در توجه به مناطق پیرامونی جلوه‌گر شده، بلکه در تولید و حتی بسته‌بندی محصولات نیشکری نیز نمود داشته است.

استفاده مجدد از زهاب نیشکر، حذف کامل سوخت گازوئیل از چرخه کارخانه‌های شکر، خط تولید گاز بایو دی‌اکسیدکربن، تولید زغال زیستی از نیشکر، حذف کامل سموم شیمیایی در چرخه مبارزه بیولوژیک، جلوگیری از نابودی جنگل‌ها با تولید ام.دی.اف از باگاس نیشکر، ارتقای بهره‌وری مصرف آب، ایجاد کمربند سبز نیشکر در مقابل ریزگردها و… بخشی از دستاوردها و فعالیت‌های محیط‌زیستی این شرکت است.

همچنین، نیشکر حکم یک کمربندِ سبز و دیواره دفاعی بزرگ در مقابل ریزگردها دارد و با گستره سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گردوغبار دارد.