کد خبر: ۱۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳ 07 October 2014

بازار مسکن راکد،قیمت‌ها همچنان گران


سازه نیوز:نگاهی به روند حرکت و تغییر شاخص‌های بازار مسکن از اواخر سال گذشته تاکنون انتظار می‌رفت که این بازار خفته و راکد آرام‌آرام از خواب بیدار شود و تکاپو و حرکت را از سر گیرد اما متأسفانه این بازار به دلیل افزایش قیمت‌ها همچنان در رکود به سر می‌برد.

خانه‌دار شدن از دیرباز به عنوان یکی از آرزوهای افراد مطرح بوده و با گذشت زمان تحقق این آرزو تا حدود زیادی دست نیافتنی و یا سخت شده است.
امروزه این امید تا جایی سخت شده که آمارها از طولانی شدن دوره انتظار اقشار کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن تا ۸۰ سال حکایت دارد.

نگاهی سطحی در سطح برخی مناطق شهر اهواز آدم را از وجود تعداد زیاد بنگاه‌های رهن واجاره املاک خسته می‌کند بنگاه‌هایی که کد ودرجه بندی شده‌اند و به علت تورم بازار مسکن ووضعیت نامطلوب آن وضعف قدرت خرید مردم ، بازارشان کساد شده است.

یک بنگاه دار اهوازی در منطقه زیتون کارمندی تورم قیمت مسکن نسبت به سال گذشته از رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی در منطقه زیتون کارمندی برخوردار بوده است و گرانی مسکن به عوامل مختلفی مانند، عوارض شهرداری، قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات و میلگرد، مزد کارگران، تورم موجود در بازار و... برمی گردد .

وی می‌گوید: تورم اقتصادی جامعه بر همه بخش‌ها اثر کرده و مالکان حاضر نمی‌شوند که منزل خود را با قیمت قبلی به فروش برسانند. مراجعه کنندگان برای اجاره زیاد هستند. اما در مورد خرید مسکن می‌توان گفت که مردم قدرت خرید ندارند، چون قیمت‌ها بی رویه افزایش یافته و به همین دلیل معاملات خرید مسکن در این منطقه بسیار کم شده است.

وی می‌افزاید: خریداران هنوز امیدوار هستند که قیمت‌ها پایین بیاید اما به هر حال باید این حق را به آن‌ها داد چرا که می‌ترسند خرید کنند و قیمت‌ها پایین‌تر بیاید.

یک بنگاه دار دیگر در منطقه گلستان نیز از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت فروش مسکن در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به کاهش تورم در کشور افراد بسیاری با این تصور که قیمت مسکن نیز کاهش یافته است و یا حداقل ثابت مانده به معاملات املاک مراجعه می‌کنند اما در با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شوند بنابراین از خرید منصرف و اجاره نشینی را که آن هم با افزایش مواجه است را ترجیح می‌دهند.
وی می‌افزاید: بازار مسکن هنوز از رکود خارج نشده است و فروشندگان نیز خودسرانه قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

نظرات شهروندان از وضعیت بازار مسکن نیز حاکی از آن است که گرانی مسکن کمر آن‌ها را شکسته بطوریکه از گرانی به تنگ آمده‌اند.
یکی از شهروندان که قدم به قدم به معاملات املاک سر می زند در این باره می‌گوید: بعد از ۳۰ سال کار و زحمت خانه ای از خودم ندارم و هرساله باید اسباب خانه را به دوش بکشم.

وی ادامه می‌دهد: دیگر توانایی اسباب کشی را ندارم اما هر بار که به معاملات املاک سر می‌زنم می‌بینم که قیمت‌ها گران تر شده است واقعاً خانه دار شدن در این سن و سال برایم تبدیل به کابوس شده است.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان در این رابطه گفت: در حال حاضر بازار فروش مسکن در استان راکد است و وضعیت نقدینگی انبوه‌سازان مناسب نیست.

سیاوش ساعی‌فر اظهار کرد: وقتی فروش ساختمان‌ها راکد باشد قطعاً نقدینگی انبوه‌سازان و سازندگان کاهش می‌یابد. وی افزود: در حال حاضر صنعت ساختمان‌سازی با رکود و کمبود نقدینگی مواجه است.

ساعی‌فر تصریح کرد: انتظار داریم دولت وام ۸۰ میلیونی ساخت مسکن را در اختیار تمام بانک‌ها قرار دهد و این وام فقط مختص بانک مسکن نباشد.
وی عنوان کرد: اگر قدرت نقدینگی و خرید مردم و متقاضیان مسکن بالا برود قطعاً بازار فروش مسکن بهتر می‌شود و رونق خواهد گرفت.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: تنها راه رونق و شکوفایی بازار مسکن در این است که نقدینگی متقاضیان و مردم بالا برود و دولت تسهیلات در اختیار مردم قرار دهد. همچنین نرخ سود تسهیلات برای سازندگان مسکن بالا است و نرخ سود بالا برای سازنده اقتصادی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این رابطه می‌گوید: بخش مسکن یکی از منابعی است که اگر فعال شود به صورت تقریبی ۴۸۰ شغل در خود ایجاد می‌کند و جامعه از سودآوری مناسبی برخوردار خواهد شد و در کوتاه‌مدت می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند.

حسن فرازمند اظهار کرد: به طور نمونه از مواد مورد نیاز در بخش مسکن فولاد است. دولت اگر به بخش‌های مورد نیاز مسکن از جمله فولاد، سیمان و سایر موارد مورد نیاز این بخش توجه کند از یک سو موجب گسترش مسکن می‌شود. از سوی دیگر در بخش‌های وابسته به آن را فعال کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمده پس‌انداز اصلی خانوارهای ایرانی، صرف نیاز اولیه که همان مسکن باشد، صورت می‌گیرد، نیاز است تا دولت با سیاست‌های معقول، رکود تورمی در کشور را کنترل تا خانوارها قادر باشند درآمد خود را صرف نیاز اولیه معیشتی کنند.

به گزارش کابان‌نیوز، بالا بودن قیمت مسکن باعث کاهش تقاضا و عدم خرید توسط متقاضیان و رکود مسکن می‌شود و این رکود موجب می‌شود سرمایه‌گذاران ساختمان به دلیل عدم استقبال متقاضیان مسکن چندان رغبتی برای ورود به بخش مسکن از خود نشان نداده و این موضوع هم باعث کاهش آمار ساخت و ساز می‌شود و به صورت غیرمستقیم بر روی بیکاری فعالان بخش مسکن تأثیر دارد بنابراین آیا بهتر نیست دولت با به تعادل رساندن قیمت مسکن قدرت خریدمسکن را افزایش داده تا به دنبال آن تولید مسکن هم افزایش یابد و بخش مسکن که محرکه اقتصاد کشور است دوباره رونق گیرد.

مرجع :کابان نیوز-سهیلا باوری

بازدید:۴۵۳
برچسب ها: مسکن ، معاملات ، وام مسکن