کد خبر: ۱۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ 11 November 2014

همبستگی اجتماعی اهوازی ها


سازه نیوز:دومین جلسه شورای مشورتی نخبگان علمی استان با مدیریت شهری کلانشهر اهواز با حضور مهندس موسوی شهردار اهواز، حجه الاسلام و المسلمین سعادت نیا رئیس شورای اسلامی شهر اهواز، حجه الاسلام و المسلمین سواری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اهواز، دکتر ابریشم کار سخنگوی شورای اسلامی شهر اهواز و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه های استان و صاحبنظران در دفتر شهردار اهواز برگزار شد.مهندس موسوی شهردار اهواز در ابتدای این جلسه، استمرار برگزاری چنین جلسات کارشناسی و علمی را نشان دهنده عزم و اراده جدی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اهواز در انطباق و نزدیکی حوزه اجرا با دستاوردهای علمی و فنّی ارزیابی کرد و گفت: هر کجا شاهد توسعه، رشد و پیشرفت هستیم نشان دهنده بهره گیری از تجارب و تخصص نخبگان و صاحبان علم و دانش است، بنابراین برای هدایت مجموعه گسترده ای چون شهرداری که به لحاظ تنوع اختیارات، وظایف و تکالیف بی نظیر است اگر متکی به برنامه مدوّن و علمی با حفظ اقتضائات بومی باشیم می توانیم به موفقیت که همان کسب رضایتمندی عمومی است دست یابیم.

شهردار اهواز که در جمع اساتید دانشگاه های استان سخن می گفت، اذعان داشت: شعار شهروند محوری که اتفاقاً با رویکرد مدیریت جهادی نیز در ارتباط است در سایه محله محوری محقق می شود، این محلات هستند که بافت مویرگی هویت شهری را سامان می دهند، فلذا باید نرم افزار فرهنگی و اجتماعی لازم برای احیاء محلات اهواز را به نحوی که با ساخت نوین شهری در تعارض نباشد را تهیه و اجرایی کرد.

مهندس موسوی خاطرنشان ساخت: برقراری تعامل سازنده میان افراد یک اجتماع، که زمینه ساز افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان است متاثر از وجود روندهای عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاصی است که باعث همبستگی اجتماعی میان شهروندان می شود.

شهردار اهواز گفت: اختصاص این جلسه به موضوع چگونگی افزایش همبستگی اجتماعی در میان شهروندان از آن روست که معتقدیم اگر تعلق خاطر بین شهر و شهروند بوجود آمد، مشارکت شهروندان در توسعه و آبادانی شهر افزایش می یابد و مدیریت شهری در شرایط و موقعیت بهتری به فعالیت عمرانی و اجرایی و خدماتی می پردازد.

وی موضوع همزیستی و تعامل مسالمت آمیز فرهنگ های محلی در شهر اهواز را مورد اشاره قرار داد و افزود: از دیرباز تا کنون، فرهنگ های محلی و بومی در استان خوزستان و شهر اهواز قوام بخش و موجب تحکیم هویت ملی بوده اند. به همین دلیل است که بدون توجه به ارزش های فرهنگ محلی نمی توان شاهد تبلور و تقویت فرهنگ و هویت ملی در این منطقه باشیم.شهردار اهواز خواهان توجه جدّی محافل دانشگاهی استان به موضوع مهاجرت و حاشیه نشینی در شهر اهواز شد و اضافه کرد: به طور طبیعی شهر نشینی، وظایف و تکالیف خاصی برای شهروند به ارمغان می آورد و اگر او به عنوان یک عنصر اولیه اجتماعی نتواند فرآیند جامعه پذیری را طی کرده و در ساخت و بافت اجتماعی شهر عملکرد نامطلوبی داشته باشد، بافت شهری دچار گسست و ناهمگونی می شود که در این شرایط تغییر و بهبود فضای زندگی منوط به توسعه انسانی و بسیار سخت می شود.«سعید کیوانی» مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: برگزاری این گونه جلسات نشان دهنده میزان اهمیت بالای حوزه فرهنگ در ذهن مدیران و مسئولان شهر دارد که جای تقدیر و تشکر دارد.


 

 

 

 

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته درکشور مالزی برای افزایش همبستگی اجتماعی بین شهروندان، اظهار داشت: کشور مالزی دارای ترکیب جمعیتی و قومی متکثر و متنوعی است. از این رو سعی کردند تحت عنوان شعار «مالزی واحد» یا به زبان انگلیسی، وان مالیشیا و یا به مالایی، ستو مالیشیا، میان مذاهب، نژادها و زبان های مختلف در این کشور همبستگی ایجاد کنند. این شعار با هدف وحدت نژادهای سه گانه این کشور جنوب شرق آسیا رواج یافت و «نجیب تون رزاق» را برای به دست گرفتن سکان هدایت مالزی و رسیدن به قدرت یاری کرد. این شعار ریشه در نگرانی هایی داشت که از بروز اختلافات قومی کشور مالزی بوجود آمده بود. از آن پس بود که در کشور مالزی فرهنگ کار برای مردم بدون توجه به مذهب و رنگ و نژادشان نهادینه شد و این کشور به یکی از قدرت های اقتصادی منطقه ای با تکیه بر همبستگی اجتماعی ایجاد شده تبدیل گردید.


کیوانی افزود: یکی از مشکلات جامعه شهری در اهواز، نگاه نا امیدانه این جامعه به آینده است. این که شهروندان اهوازی شهر خود را مدام با برخی شهرها مقایسه می کنند ناشی از همین نگاه است. من فکر می کنم شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی که خود یک رسانه و تریبون است می تواند امید و نشاط را به شهروندان تزریق کند. شهروندانی که نجیبانه همه مشکلات را تحمل می کنند و سختی های هشت سال جنگ، دوران نداشتن ها و ساختن ها را تحمل کردند، بدون شک با طرح های فرهنگی نشاط آور همراهی خواهند کرد.


این فعال با سابقه فرهنگی و اجتماعی با اظهار امیدواری در خصوص دارا بودن نیازسنجی و پیوست فرهنگی پروژه های عمران شهری، گفت: با اهتمام به تعلقات اجتماعی و اشتراکات فرهنگی می توان به یک باور اجتماعی مشترک دست پیدا کرد.


 وی در پایان پیشنهاد داد کمیسیون های کاری با حضور نمایندگان اصناف مختلف برای افزایش همبستگی اجتماعی بین شهروندان تشکیل شود و بانک ایده های فرهنگی برای جذب آرا و نظرات نخبگان ایجاد شود.



دکتر مختاری؛ بافت های شهری ناهمگون در برابر کلیّت شهر


دکتر بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اگر تاریخ را کمی به عقب برگردانیم و بُرشی از تاریخ را ورق بزنیم، من فکر می کنم اهوازِ پیش از انقلاب و اهوازِ قبل از دهه هفتاد شهروندِ اهوازی داشت و حالا باید بررسی کنیم که ببینیم چه اتفاقاتی از دهه هفتاد به بعد افتاده است که ما الان آن هویّت اهوازی را نداریم و دست یابی به علل چنین نقیصه ای نیازمند کار پژوهشی و علمی است.


این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران و استاد برجسته شیمی اضافه کرد: در بحث هایی که شد، دیدیم و شنیدیم که بر موضوع قومیت فارغ از فرصت یا تهدید بودن آن، به عنوان یکی از نقاط تمایز در جامعه خوزستانی تاکید شد اما به نظرم نقاط افتراق و تمایز دیگری نیز در استان خوزستان و شهر اهواز وجود دارند که نباید در سایه قومیت بدون توجه بمانند که این ناهمگونی ها هم گسستگی ایجاد می کند و هم مانعی برای ایجاد همبستگی اجتماعی در بین شهروندان خواهد بود.


دکتر مختاری با انتقاد شدید از ناهمگونی هایی که در بافت شهری اهواز وجود دارد توضیح داد: شرکت نفت در منطقه شهرک نفت یک بافت شهری ساخته، شرکت ملی حفاری نیز بافت شهری خود را تاسیس کرده، همچنین سازمان آب و برق، دانشگاه شهید چمران و سایر سازمان ها، شرکت ها و نهادها نیز بافت شهری خود را بدون توجه به بافت کلّی در شهر اهواز ایجاد کرده اند.


وی افزود: در هر یک از این بافت های متفاوت شهری که توسط این شرکت ها ایجاد شده شاهد شکل گیری و استقرار یک سبک زندگی خاص، فرهنگ خاص، سلیقه خاص و سطح مشارکت خاص هستیم که نه تنها با جامعه شهری در اهواز متجانس نیست بلکه بافت غیر همگونی در شهر اهواز ایجاد نموده است و جالب این که این مناطق با سایر محلات و مناطق اهواز در ارتباط نیستند.


دکتر مختاری اظهار داشت: نهادهای ملی و کشوری مستقر در شهر اهواز نیز در مقایسه با سایر استان ها وضعیت منحصر به فردی دارند و به ناهمگونی بافت شهری اهواز معضل نا همگونی اداری را افزوده اند، این که شرکت های نفت، ملی حفاری، فولاد و سازمان آب و برق و بسیاری دیگر از مرکز استراتژیک اقتصادی مستقر در شهر اهواز از مجموعه مدیریتی استان تبعیت نمی کنند و مانند جزایر خودمختاری که تابع سیاست های کشوری هستند، عمل می کنند شرایط بغرنجی را در اهواز بوجود آورده و به نظرم مانع بزرگی در راستای ایجاد سطح مناسبی از همبستگی اجتماعی در میان شهروندان اهوازی به شمار می روند.


رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که وضعیت مهاجرت در شهر اهواز باید بطور ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد، گفت: در کنار معضل مهاجرتی که به طور فزاینده در شهر اهواز در حال جریان است باید برای توانمند سازی حاشیه نشینی موجود در شهر اهواز برنامه های ویژه ای ارائه داد و در نهایت پیشنهاد می کنم مرکز پژوهش های مستقل و با بودجه و اعتبار مناسب به عنوان نهادی برای تصمیم سازی و با توافق شورا و شهرداری تشکیل شود و به عنوان مغز تصمیم گیری در شهرداری اهواز استقرار یابد.



وحید کیانی؛ شهرداری متولی همبستگی


«وحید کیانی» شاعر برجسته و فعال فرهنگی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان سخنان خود را با یک شعر آغاز کرد و گفت:


ما بی تو و هزار داغ و یک دل داریم


بر حادثه ها امید باطل داریم


یک روز و دو روز نیست این مشکل ما


ما سیصد و شصت و پنج مشکل داریم


وی در سخنان کوتاه خود با اشاره به جایگاه و نقش فعالان فرهنگی و هنری در ایجاد همبستگی اجتماعی بین شهروندان خواستار توجه بیشتر به مساله فرهنگ در شهر اهواز شد و گفت: در کنار توجه نرم افزاری به مساله فرهنگ که شعار سال جاری نیز می باشد باید برای تامین فضاهای سخت افزاری، اماکن و تاسیسات فرهنگی نیز که در شهر اهواز با کمبود آن ها مواجه هستیم برنامه کلانِ جدی وجود داشته باشد.


کیانی در پایان افزود: اگر فرهنگ عمومی در یک شهر به سطح مناسبی رسید و ارتقاء یافت می توانیم شاهد اجرایی شدن مفهوم توسعه یافته ای مثل همبستگی اجتماعی در یک شهر باشیم.


رمضانپور؛ آموزش شهروندی و آموزش شهروندی


مجید رمضانپور مدرس عکاسی و از فعالان با سابقه فرهنگی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: خلاء امروز جامعه شهری ما آموزش شهروندی است.


وی افزود: در دهه هفتاد شاهد اتفاقی بودیم که بافت اجتماعی شهرهای ما را تحت تاثير خود قرار داد و آن اتفاق این بود که عشایر بدون تجربه زندگی روستایی وارد شهرها شدند و خود را به یک باره در بافت و ساخت اجتماعی شهرها یافتند. از این روست که ما خیلی شهرنشین داریم اما آيا مطابق تعاریفی که من آموخته و یاد گرفته ام، شهروند داریم؟! در چنین جامعه ای شهروندان یا به همان تعبیری که گفتم شهرنشیان می دانند که چه انتظاراتی باید از شهرداری داشته باشند و شهرداری باید چه کاری انجام دهد، اما نمی دانند که آن ها هم وظایفی در قبال مدیریت شهری دارند که در صورت انجام آن وظایف است که مفهوم «شهروند» شکل می گیرد.


مجید رمضانپور اضافه کرد: شهرداری در حوزه ارائه خدمات فرهنگی باید روش های نوین و جدیدی اتخاذ کند که با مقتضیات روز و پیشرفت های تکنولوژیک صورت گرفته هم نوا باشد. شهرداری نباید از علم روز و یا فناوری های نوین ارتباطی عقب بماند. پس، استفاده از تکنولوژی های ارتباطی می تواند نقش مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی در بین شهروندان داشته باشد.


این مدرس عکاسی و فعال فرهنگی به لزوم برگزاری مراسمات فرهنگی عمومی و مشترک بر اساس علایق مورد پسند شهروندان و مطابق ارزش های مورد علاقه آن ها تاکید کرد و در پایان خاطرنشان ساخت: پیش از این که نمادسازی کنیم و به این مقوله مهم در ساخت فرهنگ و هویت بومی توجه داشته باشیم باید از نمادهای گذشته خود صیانت کنیم و راه این مساله معرفی درست این نمادهای موجود است.


مهندس چنانی، ارشاد استان؛ بازوی فرهنگی شهرداری


ناصر چنانی از صاحبنظران و مدیران برجسته فرهنگ و هنر استان نیز که به عنوان نماینده اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان حضور يافته بود ، گفت: با توجه به اهمیت و نقش برجسته ای که نهاد شهرداری در توسعه و تعمیق باورهای فرهنگی در سطح جامعه دارد، ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با رهنمود جناب آقای قنواتی مدیرکل این اداره یک جلسه شورای معاونین را به موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان و نقش اهالی فرهنگ استان در نهادینه سازی این مقوله فرهنگی اختصاص دادیم و اگر شهرداری عزم و اراده جدی برای ورود به عرصه فرهنگ سازی دارد، اداره کل ارشاد استان این آمادگی را دارد که در قالب انعقاد یک توافقنامه بازوی اجرایی فرهنگ سازی در خصوص ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان باشد.


این فعال فرهنگی و مدیر اجرایی افزود: ظرفیت و ابزاری که در اختیار مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد متشکل از نیروی انسانی خوش فکر، خلاق و ارزشمندی است که می تواند تحولات عظیمی در جامعه ایجاد کند چرا که اهل فرهنگ و هنر استان، صاحب ایده، فکر، آگاهی، علم و سلیقه هستند و چه وسیله ای برای انتقال مفاهیم و آموزه های فرهنگی تاثیرگذارتر از هنر است که در آیینه تئاتر، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی و محافل نوراني قرآنی تبلور می یابد.


ناصر چنانی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تصمیم دارد از ظرفیت خرده فرهنگ ها و آداب و سنن محلی و قومی برای ایجاد سامانه نشاط و شادابی در شهر اهواز استفاده کند که تاثیر زیادی در ایجاد حسّ تعلق و همبستگی ملی و اجتماعی در جامعه شهری خواهد داشت.


معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان ضمن اعلام آمادگی اداره ارشاد استان برای مشارکت با شهرداری در خصوص ایجاد نمادها و المان های شهری، با بیان این مطلب که از شهرداری اهواز درخواست می کنم که منطقه ای را برای عرضه کتاب ایجاد کند، افزود: با توجه به توانمندی هایی که در استان و شهر اهواز در زمینه هنرهای نمایشی وجود دارد پیشنهاد می کنم شهرداری اهواز محلی را نيز برای اجرا و ارائه تئاترهای خیابانی اختصاص دهد.


لفته منصوری، گفت و گو عامل همبستگی


«لفته منصوری» نویسنده و فعال باسابقه فرهنگی و رسانه ای استان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: برای حل معضلات اجتماعی و گره های فرهنگی ، ما نیاز به گفت و گو در باب خیلی از مسائل داریم و از این رو برگزاری چنین جلساتی بسیار مغتنم می باشد.


وی افزود: تاریخ مدیریت شهری در ایران نشان می دهد که مدیران بیشتر با دید مصرف کننده به مردم نگاه می کنند لذا مردم توده وار و منزوی می شوند.


منصوری بر لزوم تامل و کنکاش در خصوص پدیده هایی چون مهاجرت، مشارکت خواهی و مشارکت جویی و چارچوب مشخص کردن برای مردم در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: علی رغم این که می گوییم شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و یا برخی دوستان، دولت را کوچک می دانستند اما توده های مردم همه چیز را از شهرداری به عنوان نماینده دولت طلب می کنند ، دولتی که بسیار بزرگ است.


این فعال فرهنگی، اجتماعی تصریح کرد: محلات،  بنیادی ترین حلقه واسط بین شهر و شهروند می باشند و با این ملاحظه که می خواهیم از قومیت عبور کنیم این محلات هستند که می توانند به خوبی این کار ویژه را بر عهده داشته باشند و بسیاری از مشکلات ما را حل کنند. اصولاً تاکید بر موضوع قومیت حساسیت زاست. چون به هر شکلی آن را مطرح کنیم، قومیت یعنی یک هویت جدا و لاجرم یک هویت دیگر در مقابلش ایجاد می شود و این قصه سر دراز دارد.


منصوری اظهار داشت: هر محله از طریق فراهم آوردن بنیادهای هویتی برای افراد و با در بر داشتن این ویژگی های خاص باعث می شود که ساکنان آن محل نوعی احساس تعلق به محله خود داشته باشند.


وی اظهار داشت: با ایجاد فضاهای نیمه خصوصي و نیمه عمومی مانند زمین های ورزشی و پارک های محله ای مشروط به اینکه به محل های استفاده عمومی تبدیل نشود و آرامش محله را برهم نزده و تنها منحصراً توسط افراد آن محله مورد استفاده قرار گیرند می توانیم محلات را به مولفه های افزایش همبستگی اجتماعی تبدیل کنیم اما این فضاها باید در اختیار مردم گذاشته شود و به فضایی برای هواخوری، گردهمایی، بازی کوکان و استراحت سالمندان، گفت و گو و آشنایی مردم محله تبدیل شود.


این نویسنده برجسته خوزستانی گفت: شهرداری می تواند با توزیع امکانات و خدمات در محلات شهر، عامل عمده تشدید تعارضات شهری را از میان بردارد. یعنی هر چه عدالت  بیشتری در توزیع امکانات شهری وجود داشته باشد تعلق خاطر مردم محلات به مقوله شهر و اعتماد مردم به شهرداری افزایش می یابد.


منصوری اضافه کرد: توسعه فضاهای سبز، گذشته از تاثیرات زیست محیطی که با توجه به شرایط اقلیمی محله ای دارد در تقویت روابط اجتماعی و افزایش تماس های مردم با هم تاثیر شگرفی دارد.


وی توسعه محل تجمع ساکنین محلات مثل مساجد، کتابخانه ها، بازارچه های محله ای را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: باید برای تکوین پایگاه همبستگی اجتماعی، نوعی درک و احساس شهروندی توسط سازمان ها و نهادهای خدماتی مثل شهرداری از طریق آموزش های عمومی آموزش داده شود.


منصوری در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که؛ واقعیت های اجتماعی را ببینیم اظهار داشت: شهر یک فضای کالبدی و اجتماعی است، محله باید محور باشد چرا که این ظرفیت را دارد که کاربری قوم، طبقه اجتماعی و حتی سبک زندگی را بر عهده گیرد.



مهندس نادری؛ لزوم ایجاد رویدادهای فرهنگی


محمود نادری، سرپرست سابق حوزه هنری خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: شهر اهواز شهر بسیار مظلومی است. بزرگ ترین رودخانه کشور از میان این شهر می گذرد و از قدیم هم تمام ساختمان های این شهر، پشت به کارون ساخته شده است. یعنی هیچ کس این موضوع را ندیده و فکر می کردند یک آبراهه ای است که باید فاضلاب به آن ریخته شود.


این فعال فرهنگی و اجتماعی فزود: در سفری که چندی پیش به نقاط دور دست کشور داشتم برایم جالب بود که مردمی که هزاران کیلومتر با اهواز فاصله دارند در خانه شان یک عکس در کنار پل سفید یا همان پل معلق دارند. بگذاریم خیلی راحت مردمی که در این جغرافیا زندگی می کنند محل های مورد علاقه شان را به نام هایی که دوست دارند بخوانند تا ارتباط عاطفی و تعلق خاطر آن ها قطع نشود.


نادری با بیان این مطلب که آبادان را بازار ته لنجی ها و اهواز را فلافل فروشان خيابان انوشه نجات می دهند، گفت: ساخت ابنیه ای مثل موزه هنرهای معاصر، کتابخانه مرکزی و طراحی رویدادهای فرهنگی و نورپردازی ساختمان سیلو که تبدیل به یکی از نمادهای اهواز می شود، شهرداری را که یک نهاد به لحاظ تاريخي محبوبي در میان مردم نیست به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی ارتقاء می دهد و شهرداری می تواند چهره خود را در شهر از این طریق ترمیم نماید.


سرپرست سابق حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: پیشنهاد مشخص من طراحی رویدادهای فرهنگی به نام شهر اهواز است. مردم و نخبگان کشور به نام این رویدادها به اهواز می آیند و شهر اهواز برایشان به یک خاطره تبدیل می شود و بر خلاف برخی دوستان خیلی علاقمندم که شهروندان اهوازی از دایره قومیت خود خارج شده و خود را دارای هویت اهوازی بدانند. چرا که بسیاری از استان های ما به نام مراکز آن استان ها هستند و اهواز از این نظر نباید زیر سایه خوزستان قرار گیرد و باید نام اهواز برجسته شود. این وظیفه را به خوبی می توان با تولید کتاب، فیلم، نمایش، تئاتر و سایر محصولات فرهنگی به انجام رساند.


نادری در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم نامگذاری میادین و خیابان های شهر به نام نویسندگان شاخص و هنرمندان برجسته اهوازی، گفت: پیشنهاد می دهم برای اهواز چشم اندازی تهیه شود مانند چشم انداز 1404 که همه شاخص های فرهنگی، عمرانی، خدماتی و اجرایی در آن دیده شود.



دکتر شهابی؛ لزوم رعایت حقوق شهروندی


«دکتر شهابی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: حقوق شهروندی یک مساله دو طرفه میان شهروندان و مدیران شهری است، هر کدام از مسئولین و شهروندان، تکالیفی دارند که در صورت انجام دو طرفه این تکالیف است که می توانیم بگوییم در یک شهر حقوق شهروندی رعایت می شود.


این استاد دانشگاه و پژوهشگر اظهار داشت: اهواز به نظر من تنها کلانشهر کشور است که وضعیتی نامناسب تر از بسیاری شهرستان ها دارد این در حالی است که در این شهر سرمایه در گردش و ذخیره زیادی وجود دارد. و یک مشکل عمده شهر اهواز این است که کارهای عمرانی بزرگ در این شهر انجام نمی شود، حتی در زمینه پیاده رو هم دچار کمبود و مشکل هستیم.


شهابی با بیان این مطلب که انجام کارهای عمرانی در شرایط امروز اهواز، اولویت بیشتری نسبت به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: شهروندان اهوازی نیازمند آرامش هستند و می توان با تزریق رفاه و تامین سرانه های استاندارد زندگی شهری، این آرامش را برای آن ها به ارمغان آورد.


دکتر آل غفور؛ نقش مهم مدرسه و دانشگاه


«دکتر محسن آل غفور» عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: رشته من علوم سیاسی است و طبیعتاً به مقوله همبستگی اجتماعی از این منظر می نگرم.


وی افزود: در نگاه فرهنگی به همبستگی اجتماعی، خانواده از عوامل مهم جامعه پذیری سیاسی محسوب می شود. و تا کودکان ما در خانواده هستند مشکلات کمتری دارند. جالب است که به محض ورود فرزندان ما به مدرسه، مشکلات و نابهنجاری های فرهنگی آن ها آغاز می شود. گویی در او ظرفیت ارتباط گیری با قومیت های مختلف پرورش داده نشده به همین دلیل است که از دل مدرسه جوک های قومی بیرون می آید.


آل غفور نتیجه گیری کرد: باید شهرداری برای فرهنگ سازی و آموزش شهروندی از مدرسه به عنوان دومین کانون جامعه پذیری سیاسی، کار خود را آغاز کند و با استفاده از فضای کودکانه فرزندان ما در مدارس، در راستای ایجاد همبستگی میان اقوام مختلف استفاده کند.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن اذعان به مشکلات فرهنگی در مدارس و دانشگاه ها، خواستار تقویت فعالیت های آموزش و فرهنگ سازی در این دو حوزه توسط شهرداری شد و تصریح کرد: بیش از آن که علاقمند باشم که بگویم شهرداری برای ایجاد هویت اهواز و همبستگی اجتماعی بین شهروندان چه کارهایی باید بکند، می خواهم بگویم که شهرداری چه کارهایی نباید بکند. گاهی اوقات دخالت کردن دستگاه های دولتی و نگاه های دستوری، وضعیت فرهنگی جامعه را بدتر می کند.


آل غفور توضیح داد: این روزها فاصله گرفتن مردم ما از برخی آموزه های فرهنگی به دغدغه برخی تبدیل شده در حالی که ملت ما در طول قرن های گذشته نشان داده اند که هیچ گاه از اسلام فاصله نگرفته و کوتاه نمی آیند و به خوبی می توانند ارزش های دینی خود را با آیین های ملی همراه نمایند.


 بلادیان؛ انطباق حقوق شهروندی با آموزه های اسلامی


«موسی بلادیان» رییس ستاد اقامه نماز خوزستان نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اسلام برای همه پرسش های ما پاسخ های راهگشایی دارد و توصیه می کنم دوستان دانشگاهی با مراجعه به کتب علمای بزرگ در برابر برداشت های انحرافی بایستند.


بلادیان با اشاره به نقش شهید مجدزاده و شهید جمال پور در جلوگیری از انحرافات عقیدتی جوانان دانشجوی اهوازی در سال های سخت و پُر آشوب 56 و 57 گفت: متاسفانه ما در حق این نخبگان مخلص که نقش مهمی در روشنگری و مبارزه با التقاط و روی آوردن جوانان به دین داشتند کم کاری کردیم و جا دارد تلاش بیشتری برای آشنایی نسل جدید با این عزیزان صورت دهیم.


صاحب امتیاز روزنامه فرهنگ جنوب ادامه داد: بارها عرض کرده ام که ما در شناخت اسلاممان مشکل داریم. به این معنا که وقتی به اسلام عمل کرده ایم موفق بوده ایم و هرگاه به اسلام عمل نکرده ایم و از این دین آسمانی دور افتاده ایم، ناموفق شده ایم. بنابراین معتقدم مشکل امروز ما جهل نسبت به اسلام است.


بلادیان اظهار داشت: باید در مساله حقوق شهروندی منطبق با آموزه های اسلامی حرکت کنیم، وقتی به نقل مکرر معصومین (ع) بعد از نماز و عبادت پروردگار هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به مردم نیست پس باید در زمینه حقوق شهروندی و رعایت حرمت شهروندان از این آموزه ها استفاده نماییم.


این فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان این مطلب که حقایق دین ما در بسیاری مسائل مغفول مانده است، گفت: به عنوان مثال سدّ معبر و یا صدای بلند مداحی اگر باعث آزار مردم شود روا نبوده و به لحاظ شرعی مشکل دارد.


بلادیان در پایان افزود: شهروندی مطلوب همان است که مولفه ها و مشخصاتش در عهدنامه مشهور مالک اشتر از زبان حضرت علی(ع) بیان شده است. همان که امام ما فرمود؛ «مردم دو دسته‏اند: يا برادر دينى تو هستند، يا انسانى مانند تو» و باید فرازهایی از این کلام بلند را در سطح شهر نصب نماییم.


دکتر عبدالخانی؛ نقش زنان در تعمیق همبستگی


دکتر لنا عبدالخانی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: بانوان در موضوع ایجاد همبستگی اجتماعی در میان شهروندان نقش مهم و رسالت بزرگ و تعیین کننده ای بر دوش دارند.


این استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: شهر فرهنگی تحقق نمی یابد مگر این که بانوان به کارکرد انسان ساز خود عمل کنند.


عبدالخانی با توجه ویژه به موضوع مهاجرت در شهر اهواز گفت: باید به عناصر رشد ادغام نشده در شهرهای بزرگ توجه کنیم. چرا که افراد زیادی داریم که در شهرها کار می کنند ولی انس و بستگی به آن شهر ندارند و در واقع شهر سکونتگاه غیر رسمی و محل کار آن هاست که طبيعتاً برای آموزش شهروندی به این افراد باید راهکارهای جدیدی اتخاذ کرد.


وی در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم افزایش سهم زنان در فرآیندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی گفت: در چشم انداز فرهنگی و اجتماعی که برای شهر اهواز در صدد تدوین هستیم می بایست سهم عمده ای برای بانوان شایسته اهوازی در نظر گرفته شود.


 دکتر شفیعی؛ لزوم توجه به حوزه عمومی


«دکتر ندا شفیعی» استاد دانشگاه نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: رشته بنده علوم ارتباطات است و از این منظر به بحث همبستگی اجتماعی ورود می کنم. یورگن هابرماس از متفکران برجسته علوم اجتماعی و فلسفه است که به موضوع حوزه عمومی در بحث مشارکت اجتماعی توجه دارد. در واقع امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می‌توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفتگو قرار دهند.




این استاد علوم ارتباطات اظهار داشت: حوزه عمومی جایی بین جامعه مدنی و دولت هاست، اگر به این حوزه عمومی توجه کنیم مثل سالن های تئاتر، کتابخانه ها، موزه ها و هر جایی که می شود در آن جا تجمع فرهنگی داشت و مردم در آن جا بتوانند با یکدیگر حرف بزنند بسیار در ایجاد همبستگی اجتماعی نقش مهمی خواهد داشت.


شفیعی ادامه داد: در حوزه تکنولوژی های ارتباطی ما در حال عبور از وب یک به سوی وب دو می باشیم، در وب یک از مخاطب پرسیده می شود و خواسته می شود که او بیاید و نظر بدهد اما در وب دو، شبکه های اجتماعی، فضا و صفحات در به رایگان در اختیار مخاطب قرار داده و از او خواسته می شود که در موضوعات مشارکت کند و از آن جایی که با این روش جذابیت برای مخاطب زیاد می شود، همه به سمت شبکه های اجتماعی می روند.


عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: ما باید چگونه عمل کنیم که فضاهای مجازی را وارد زندگی واقعی کنیم؟ همین صفحات اجتماعی را به محل های عمومی ببریم و گفت و گو و گفتمان عمومی بین مردم را رواج دهیم.


 دکتر لطفی؛ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی


«دکتر کیوان لطفی» عضو هیات علمی دانشگاه و استاد علوم ارتباطات نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: هر چه تناقضات درون سیستم شهرداری را کمتر کنیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بالاتر می رود و شهروندان یکی یکی خودشان سوار بر قطار مشارکت می شوند.


این فعال فرهنگی اجتماعی ادامه داد: ما از روش های خدماتی شهرهایی مثل مشهد و تهران کپی می کنیم و می گوییم شهروند ساعت 9 شب آشغالت را دم در بگذار اما به سازمان پسماند نمی گوییم که این ساعت آشغال شهروندان را جمع آوری کند.


لطفی اظهار داشت: باید نخبگان شهرداری اهواز بیشتر شناسایی شوند و آن نخبگان هم البته روحیه اجرایی داشته باشند.


لطفی در پایان خاطرنشان ساخت: معمولاً پژوهشگران در اتاق های مطالعه می نشینند و خیلی روحیه اجرا و مواجهه را ندارند. در عین حال مدیران اجرایی خیلی روحیه پژوهشی ندارند. اتاق های فکر واقعی فارغ از رفتارهای سیاسی تشکیل دهیم. مبانی نظری را که ده ها سال است داریم مرور می کنیم کنار بگذاریم و وارد گود شویم که مطمئناً اگر چرخ های شهرداری خوب بچرخد حال مردم خوب می شود.


 مهندس خورشید؛ مدیریت مدرن بستر همبستگی


هومن خورشید از فعالان فرهنگی و دانشگاهی نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: اگر در شهر اهواز، مشکلی را صد نفر دارند باید آن ها را هدایت کنیم که در قالب یک ngo مشکل خود را انتقال دهند.


خورشید با بیان این مطلب که، ما نمی توانیم در یک جامعه مدرن مشکلاتمان را با شیوه عشایری اداره کنیم، اظهار داشت: شورا و شهرداری یک ابزار مدرن است و باید به شیوه مدرن هم اداره شود و با مردم برخورد نماید.


وی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم از ظرفیت جزایر رودخانه کارون در جهت ایجاد نشاط و شادابی برای شهروندان استفاده کنیم و به نظرم کارون می تواند به نماد همبستگی بین شهروندان تبدیل شود.




كوراوند: عدالتخواهي، دانش دوستي، فرهنگ پروري


«فردين كوراوند» شاعر و نويسنده نیز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: با سپاس از مجموعه ي شهرداري اهواز، كه دغدغه مندي و تلاش خود را براي تبيين راه بردي مناسب در حوزه فرهنگ كلانشهر اهواز به مشاركت گذاشته است، اجازه دهيد در مبحث خود را با درخواست  تشكيل «كارگروه هاي تخصصي» شروع كنم: لازم مي دانم، در نخستين گام و به منظور ارتقاي سطح كيفي اين جلسات، بر  لزوم تخصصي سازي نشست هاي هم انديشي تاكيد مي كنم. پيشنهاد مي كنم، متخصصصان و نخبگان محترم در حوزه هاي مختلف، در كارگروه هاي مجزا و موجز تري تعريف شوند و هر كارگروه، الزامات و نواقص و نياز هاي ضروري بخش خود را رصد و تبيين نمايند.


وي افزود: به نظر مي رسد با توجه به گستره فيزيكي و تنوع موضوعي اين ميدان تحقيق، «كارگروه هاي مشورتي»،  احتمالاً نيازمند تشكيل كميته هاي مجزا در دلِ هر كارگروه باشند.


كوراوند تصريح كرد: وظيفه و هدف ديگر مجموعه ي فرهنگي شهرداري اهواز مي تواند، تلاش براي ارائه چهره اي فرهنگي از شهر اهواز باشد. بدون هرگونه تعارف و علي رغم همه ي تلاش ها و با وجود پتانسيل موجود در فرهنگ خوزستان، كلانشهر اهواز چهره فرهنگي بارزي از خود نمايش نمي دهد. حسي كه از شهر اهواز در ذهن ساكنان شهر و نيز مردمان ديگر نقاط كشور منتشر مي شود بايد آميخته با مهرباني، عدالتخواهي، دانش دوستي، فرهنگ پروري، هنروري، جوانمردي، نوع دوستي، اقتدار، امنيت، شهر دوستي، عزت مندي و ديگر فضايل انساني باشد. متاسفانه حجم اخبار اميد بخش و محدوده انعكاس اين خبرها معدود و محدود است. ابزارهاي فرهنگي شهرداري كلانشهر اهواز نيازمند تعريف فعاليت هاي مستمر براي تزريق فضاي نشاط و اميد در سطوح مختلف شهروندان مي باشد.


اين شاعر و نويسنده اظهار داشت: به عنوان مثال، يكي راه هاي جدي در معرفي چهره ي شهر اهواز ، معرفي بزرگان و نخبگان فرهنگي و هنري و ورزشي اين شهر به صورت برگزاري نكوداشت و  يادمان، ساخت ميدان و تنديس، برپايي كنگره ها و جوايز ادبي و تحقيق و نشر كتاب هاي پژوهشي و...  است كه پيشنهاد مي كنم  نوع و نحوه ي آن، به كارگروه هاي تخصصي واگذار شود.


كوراوند ادامه داد: پيشنهاد ديگر، بكارگيري و فعال سازي نيروي انساني مجرب و متخصص در تصميم گيري هاي فرهنگي شهرداري اهواز است. از آنجا كه پرورش و توليد نيروي انساني آگاه و دقايق و دغدغه هاي محيطي، امري زمان بر و پر هزينه است، شهرداري اهواز مي تواند، در مقاطع مختلف از توان و انرژي و ايده پردازي نخبگان فرهنگي موجود در فضاي انديشگي شهر استفاده كند. استفاده ي هدفمند و به هنگام از ظرفيت هاي تشكل يافته ، ضريب و سرعت موفقيت را افزايش خواهد داد. شناخت و معرفي اين نيروهاي فني مي تواند با مشورت كارگروه ها و با عنوان كميته هاي فني صورت بپذيرد.


وي گفت: بدون هرگونه تعارف معتقدم، يكي از دلايل عقب ماندگي فرهنگي و عقيم ماندن فعاليت هاي فرهنگي، در اين شهر، حضور و تصميم گيري هاي نيروهاي ناآشنا با ظرفيت ها ي شهر بوده است. مَصدَر يا مشاوري كه قرار است در اهواز، محلِ صدور يا مشاوره ي  تصميم گيري باشد، بايسته و شايسته است كه اين شهر و اين شهروندان را دوست داشته باشد. نيازمند است ،كوچه ها و بناها و خاطرات اين شهر را بشناسد و علاقه مند باشد. به همين ادله و برهان، پيشنهاد مي كنم، در امور مختلف شهر، اولويت شهرداري، بكارگيري نيروي فرهنگي موجود و مستقر و مطلع شهر اهواز باشد.


اين شاعر و نويسنده به اعتقاد بنده يكي از مهم ترين جلوه هاي خدمت شهرداري اهواز در حوزه ي فرهنگ، جديت در ورود و گسترش ِ ساختِ ابنيه و وعده گاه هاي فرهنگي با تاكيد رويه و رويكرد نشاط افزايي است. شهرداري اهواز براي خدمات دادن به شهروندان خود با كمبود لوكيشن و ميعادگاه هاي فرهنگي مواجه است. تعداد سالن هاي تخصصي، وعده گاه هاي كاربردي، مسيرهاي ارتباطي و ديگر زيربناهاي از اين دست بسيار اندك و ناكافي است. به عنوان مثال، ما يك سالن صد نفره كاربردي براي برگزاري نشست هاي تخصصي نقد بررسي در حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري نداريم. يك  سالن استاندارد نمايش (تئاتر) با رعايت موازين حرفه اي نمايش نداريم. مردمان شهر  اهواز از يك سالن سر باز چند هزار نفري براي تجمع مردم در اعياد و مراسم ملي و مذهبي و بزرگداشت و سوگواري هاي مندرج در تقويم، محروم هستند. يك سالن استاندارد پنج هزار نفره براي اجرا و ارائه ي گروه هاي موسيقي ِ مورد علاقه عمومي در اهواز وجود ندارد. مطمئنا در ديگر بخش هاي فرهنگي نيز چنين نيازي احساس مي شود. و شايد بتوان با بهره گيري از توان اجرايي شهرداري محترم اهواز و در پروژه هاي چندساله در كاهش اين نقيصه موفق بود. چرا كه بي شك، كار فرهنگي و هنري بدون در دست داشتن اين ابزار ، سخت و دشوار و ناكارآمد خواهد بود.


فردين كوراوند در پايان توضيح داد: براي  آن كه شهروندان محترم كلانشهر اهواز، شاهد بهره برداري و بهر وري از رشد و ارتقاء فرهنگي اين شهر باشند، اصرار بر تداوم  و استمرار خدمات فرهنگي هنري توسط شهرداري، بسيار ضروري ست. يكي از مشخصه هاي مهم هر فعاليت فرهنگيِ تاثير بخش و موثر، تداوم و اصرار بر برگزاري درست و قاعده مند آن است. پيشنهاد مي كنم، شهرداري اهواز، هدف عالي و غايي خود را منزلگاه هاي كوتاه مدت تعريف كند و در اين هدف گذاري به فربه سازي امكانات موجود و مشاركت دادن نهادهاي فرهنگي همسو  اهتمام ورزد.

بازدید:۷۹۳