کد خبر: ۱۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۳ 27 December 2014

احساس یخ زده تاکسی های اهواز در شب های سرد زمستانی


سازه نیوز:بعضی ها کاملا پیچیده درلباس گرم و برخی هم کمتر کنار خیابان به خط شده اند. چشمها به آن سوی خیابان دوخته شده، مسافران نیم ساعتی است چشم به راهند، بالاخره فرجی میشود و یک تاکسی کمی جلوتر توقف میکند،مسافران به سوی تاکسی می دوند شاید یکی از چهار مسافر خوش اقبالی باشند که شانس سوار شدن به تاکسی را پیدا کرده است راننده از همان اول با مسافران شرط می کند از اول بگویم کرایه اش دو هزار تومان است، نرویم آنجا موقع کرایه دادن چک و چانه بزنید که هزار تومان است، می بینید که با این وضع هوا و ترافیک هیچ کس مسافر سوار نمی کند

این حکایت این روزهای تاکسی های اهواز در روزهای بارانی، شب های سرد زمستانی است معادله چند مجهولی است که با وجود تکرار هر ساله هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است.

تاکسی هایی که در ایام عادی سال بوفور در خیابان ها یافت می شوند و نه تنها کم نیستند بلکه نسبت به مسافران تاکسی سوار شهرمان تعدادشان زیاد هم هست، اما چرا در روزهای بارانی و شب ها وجودشان کیمیا می شود و برای سوار کردن مسافر در قانون نانوشته خودشان را دارند؟

روزهای بارانی که از راه می رسد فرصت مغتنمی است برای برخی رانندگان تاکسی که فقط پا را برای مسافر دربستی روی ترمز بگذارند،آنها که انگار مسافران خیس شده زیر باران را اصلا نمی بینند، صدا ها ی که مسیرهای مختلف را نام می برند، نمی شنوند، اما کافی است مسافری بگوید: دربست. آن وقت می بینی که چطور برای سوار کردن که نه بلکه سر کیسه کردن مسافر بخت برگشته سر و دست می شکنند!

رحیمی یکی از مسافرانی که در سی متری حدود نیم ساعت منتظر یک تاکسی برای کوروش است از وجود تاکسی های دربستی گلایه دارد و می گوید: ساعت ها معطلی شهروندان شب ها در خیابان ها و معابر به انتظار تاکسی و اتوبوس را بیشتر شبیه به یک راهپیمایی است که به دنبال تاکسی ها می روند و آن ها تنها مسافران دربستی با کرایه های دو برابری سوار میکنند و برخی خانم ها برای امنیتشان و اینکه زودتر به مقصد برسند مجبور به پذیرش این کرایه های مضاعف هستند.

وی ادامه می دهد: از مسئولان سازمان تاکسیرانی می خواهیم در نیمه دوم سال که شاهد بارش باران هستیم بر عملکرد رانندگان تاکسی نظارت جدی تری داشته باشند.

۴۸۹۳۶_۴۹۱

فیاضی یکی دیگر از مسافران منتظر تاکسی می گوید: متاسفانه وجود تیم های گشتزنی سازمان تاکسیرانی در سطح شهر نیز رانندگان تاکسی را به انجام وظیفه ترغیب نمی کند و بعد از شکایت مسافران به این تیم های گشتزنی، تنها به خوش و بش با اننده ها می پردازند و هیچ سودی به حال ما ندارد.
این مشکلات در حالی است که مسئولان سازمان تاکسیرانی از برخورد جدی با رانندگان متخلف تاکسی خبر می دهند اما در مقابل شهروندان عقیده دارند شکایت از رانندگان متخلف؟ مگر فایده ای هم دارد؟ این باور اغلب مسافران تاکسی است که وقتی در گفت وگو با آنها موضوع شکایت از رانندگان تاکسی متخلف را پیش می کشیم از این خوش خیالی تعجب می کنند. اغلب مسافرانی که دل پری از نحوه برخورد، مطالبه کرایه بیشتر و... برخی رانندگان تاکسی دارند چندان امیدوار نیستند که اگر حتی بخواهند از راننده تاکسی متخلفی شکایتی هم بکنند، به شکایت آنها رسیدگی شود.

البته ما منکر خدمات رسانی تاکسی داران و نقش مهمشان در حمل و نقل شهر نیستیم اما معضل دربستی در اهوازو کرایه های دو برابری در شب ها و شرایط جوی بد به عادتی برای برخی از تاکسی داران تبدیل شده که لزوم رسیدگی دستگاههای ذیربط و برخورد با رانندگان متخلف را می طلبد.

اصولاً تاکسی ها به دلیل داشتن شناسنامه وکد، به عنوان وسیله ای ایمن برای مسافران به حساب آمده وبا توجه پرداخت عوارض محق هستند، اما آشنا نبودن برخی از رانندگان محترم تاکسی به وظیفه ذاتی و خدمات رسانی خود باعث ترغیب مسافران و مردم به استفاده از خودروهای مسافربر شخصی و جولان دادن آنها در شهر می شود و آن هم خطرات خاص خود را دارد.

مرحع:اکسین پرس- سهیلا باوری

بازدید:۳۷۴