کد خبر: ۲۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ 18 January 2016

ضرب الاجل برای تعطیلی نیروگاه رامین/ مازوت مازاد نفتی ها به خوزستان تحمیل می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار توقف آلودگی هوا در نیروگاه رامین شد و گفت: این نیروگاه در صورت ادامه استفاده از سوخت 'مازوت' تعطیل می شود.
احمدرضا لاهیجان زاده مشکل نیروگاه رامین را استفاده از سوخت فسیلی (مازوت) عنوان کرد و افزود: از شش واحد این نیروگاه چهار واحد آن از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کند که حجم زیادی از آلودگی را وارد هوا و محیط زیست می کند.
وی با اشاره به طرح دعوی علیه نیروگاه رامین تاکید کرد: برای این نیروگاه حکم صادر و مهلتی نیز تعیین شده، و مسئولان این نیروگاه تا زمان راه اندازی فازهای جدید میدان گازی در خواست مهلت کرده بودند که اکنون با بهره برداری میادین، این مهلت به پایان رسیده است.
لاهیجان زاده گفت: در صورت ادامه روند فعلی، ناچار هستیم واحدهای مازوت سوز این نیروگاه را تعطیل کنیم.
وی با بیان اینکه نیروگاه رامین امسال در تابستان نیز از مازوت استفاده می کرد، افزود:تامین نشدن گاز مصرفی نیروگاه شاید در مقطعی از فصل زمستان و افت فشار گاز قابل توجیه باشد اما در تابستان فقط یک بهانه است.
دبیر کارگروه آلودگی هوای خوزستان تصریح کرد: وزارت نفت با مشکل فروش مازوت روبه روست و به ناچار مازاد تولید خود را به خورد نیروگاه رامین می دهد.
وی همچنین گفت: آلودگی نیروگاه رامین در زمینه هوا جزئی از آلودگی هایی است که بدون هزینه و فقط با تامین گاز طبیعی قابل حل است.
نیروگاه حرارتی رامین از بزرگترین نیروگاه های حرارتی (بخاری) کشور است که با هدف تامین برق خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است. نیروگاه رامین در کیلومتر 20 جاده اهواز – مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون در شهرستان باوی در شمال شرقی اهـواز قرار دارد. این نیـروگاه با شش واحد دارای توان تولیدی یک هزار و 850 مگاوات است.
بر اساس نخستین مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز که در زمستان 83 تصویب شد، نیروگاه رامین از مهمترین صنایع آلاینده شناخته شده است. 
این نیروگاه هر چند یکبار با تخلیه مواد شیمیایی به رودخانه کارون باعث آلودگی شدید آن نیز می شود.
این نیروگاه توسعه دو واحد نیروگاهی را آغاز کرده است، این در حالیست که طرح توسعه آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست رد شده است.
ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به خوزستان در ماه جاری، گفته بود این نیروگاه بدون مجوز محیط زیست حق توسعه ندارد.