کد خبر: ۳۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ 30 April 2017

مردم به چه کاندیداهایی رای دهند؟

شوراها به عنوان نهادی برنامه‌‌ریز و قانون‌گذار در مسائل شهری و همچنین ناظر بر کارکرد شهرداری، نقش مهم و حساسی در حوزه مدیریت شهری برعهده دارند که البته عملکرد آنها با ضعف‌‌های متعددی هم همراه است.
دو عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، عملکرد شوراهای شهری و الزامات حضور در این نهاد مردمی را مطرح کرده‌‌‌‌اند که در ادامه می‌‌خوانید:
شورای شهر، شورای شهرداری نیست!

در همین رابطه نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضعف‌هایی در عملکرد شوراها در حوزه مدیریت شهری وجود دارد گفت: قاعدتا ضعف‌هایی در این بخش وجود دارد که باید آنها را شناسایی کنیم تا با توجه به ظرفیتی که شوراها دارند و اختیاراتی که قانون در جهت مدیریت شهری برعهده شوراها گذاشته، بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

سیدحمیدرضا کاظمی  تاکید کرد: به لحاظ اینکه عمر شوراها چندان طولانی نیست، شوراها باید در هر دوره نسبت به دوره قبل ضعف‌ها و ایرادات کمتری داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه شوراها در عمل به وظایف نظارتی خود ضعیف عمل می کنند تصریح کرد: همچنین غیرتخصصی بودن شوراها از ضعف‌های دیگر آنها است. از طرفی شوراها از توانمندی لازم جهت هدف‌گذاری در برنامه-های شهری برخوردار نیستند که به عنوان یک ایراد مطرح است.

کاظمی با بیان اینکه در هر حال شوراها در جایگاه خود برنامه‌ریز و تاثیرگذار و قانونگذار جهت مسائل شهری و ناظر بر کارکرد شهرداری و عملکرد شهرداری در حوزه‌های مختلف شهری هستند گفت: یک اشکال اساسی این است که شورا را شورای شهرداری می‌دانیم.

وی تشریح کرد: یعنی تصور می‌کنیم که اختیارات شورا در حدی است که بتواند در حوزه امور و مسائل مرتبط با شهرداری فعالیت کند. در حالی که ما باید اختیارات شورا را وسیعتر کنیم. یعنی قانونگذار تلاش کند در جهت اینکه شوراهای شهری بتوانند امورات شهر را نظارت، مدیریت و هدایت کرده و به بهترین وجه بتوانند شهرهای خود را اداره کنند.

اجرای پروژه‌های ماندگار در شهرها

همچنین عضو دیگر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شوراهای شهری در بخش‌هایی موفق و در بخش‌هایی هم ناتوان عمل کرده‌اند گفت: بسیاری از شوراها در حوزه‌هایی نظیر استقلال از دولت، ارائه خدمات عمرانی و پیگیری واگذاری پروژه‌های عمرانی مناسب موفق عمل کرده‌اند که منجر به اجرای پروژه‌های ماندگار در شهرها شده است.

محمد محمودی  با اشاره به نقاط قوت شوراهای شهری ادامه داد: همچنین پیگیری منابع درآمدی پایدار و مستمر برای شهرداری‌ها از دیگر نقاط قوت شوراها است که تلاش کرده اند تا منابع درآمدی مستمر و مناسبی را برای شهرداری‌ها پیدا کنند و در عین حال بتوانند مشکلات محلات شهری را در شهرها براساس اولویت‌بندی برطرف کنند.

وی افزود: در واقع شوراها توانسته‌اند مستقل از دولت، به گونه ای برنامه‌ریزی کنند که بسیاری از شهرداری‌ها روی پای خود بایستند و در اغلب شهرها بتوانند پروژه‌های عمرانی و نیازهای خود را تامین کنند.

دخالت خارج از قانون شوراها در امور اجرایی

محمودی با بیان اینکه شوراها در بعضی از بخش‌ها هم ناموفق عمل کرده‌اند گفت: شوراها در زمینه توسعه شهری و عملکرد مالی شهرداری‌ها نتوانسته‌اند به خوبی کنترل کنند و در ایفای نقش نظارتی خود ضعیف بوده اند. همچنین برخی از شوراها چندان ضابطه‌مند عمل نکرده‌ و در مسائل اجرایی شهرداری‌ها دخالت کرده‌اند و نقطه ضعف آنها دخالت خارج از قانون در امور اجرایی است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه شوراها دو وظیفه مهم برعمده دارند، تشریح کرد: یکی از وظایف شوراها وظیفه نظارتی است که باید بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی مثل فرمانداری نظارت داشته باشند. همچنین وظیفه دوم آنها این است که موارد مندرج در قانون اساسی یعنی پیگیری نیازهای مردم جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و زیرساخت‌های شهری را پیگیری کنند و در صورتی که به این مسائل بپردازند، قطعا موفق خواهند بود.

محمودی با اشاره به وجود نزدیک به 50 هزار شوراهای شهری و روستایی در سطح کشور، درمجموع وجود شوراها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به واسطه اینکه شوراها به عنوان یک پل ارتباطی بین دولت و دستگاه‌های اجرایی بوده‌اند و به خصوص در روستاها مشکلات را پیگیری کرده‌اند و در شهرها هم بخش‌های عمده مسائل شهری در قالب یک پارلمان شهری مورد رسیدگی قرار گرفته است، وجود آنها بهتر از نبود آنها بوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این مزیت‌ها بر ضرورت وجود شوراهای شهری تاکید دارد ادامه داد: مردم با کسب آگاهی بیشتر، باید دقت کنند که انتخاب مناسبتری در این زمینه داشته باشند و مجموعه متخصصی از نمایندگان وارد شوراها شوند که بتوانند نیاز مدیریت شهری در مسائل فرهنگی، حمل ‌و نقل، محیط‌ زیست، ترافیک، بهداشت محیط، مسائل شهرسازی، تامین سرانه‌ها و تمامی امور شهری را که شورا باید به عنوان یک پارلمان برای آنها تصمیم گیری کند، پاسخگو باشند.

سیاست‌زدگی، آفتی که شوراها به آن مبتلا می‌شوند

وی در عین حال سیاست‌زدگی و ورود به جناح‌بندی شوراها را آفتی برشمرد که بعضا شوراها به آن مبتلا می‌شوند و اظهار داشت: هرگاه که یک شورا وارد این مباحث شود، قطعا ناکارآمد و فلج می‌شود. چنانکه در اصل 100 قانون اساسی هم که اولین اصل برای تشکیل شوراها محسوب می شود، با وجود اینکه حدود 8 یا 9 مورد برای شوراها اشاره کرده، اما اسمی از توسعه سیاسی نیاورده است.

محمودی توسعه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، درمانی و به طور کلی نیازهای رفاهی را از وظایف شوراها دانست و افزود: اما هیچ‌گاه در قانون گفته نشده که شوراها باید مسائل سیاسی را پیگیری کنند و یا در جناح‌بندی‌ها ورود کنند.

وی تاکید کرد: بزرگترین آفت شوراها این است که وارد جریانات سیاسی شوند و به دنبال مسائل سیاسی باشند و سلایق سیاسی و رویکردهای سیاسی را بر نیازهای شهری و رفاهی مردم ترجیح دهند.

انحلال و سلب عضویت شوراها در پی بروز تخلفات

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به نقش شوراها در تخلفات شهری گفت: درصد اعضای شورایی که مرتکب تخلف کرده-اند، نسبت به تعداد کل شوراها ناچیز است و طبیعتا در همه گروه‌ها افرادی وجود دارند که از حد و حدود قانونی خود خارج می‌شوند.

به گفته محمودی، به غیر از روستاها حدود 1هزار و 440 شهر دارای شورا در سطح کشور وجود دارند که از این تعداد اگر کلانشهرها را مدنظر قرار ندهیم و شوراهای 5 نفره، 7 نفره و 9 نفره را در نظر بگیریم، در اکثریت شهرها تخلفات شوراها بسیار ناچیز است.

وی افزود: در طول چهار سال گذشته شاید تنها یک یا دو مورد نتایج شکایات یا تخلفات، منجر به انحلال شورا شده است و در کمتر از صد مورد نیز منجر به سلب عضویت دائمی و یا تا پایان دوره اعضای شورا شده است. درواقع بیشتر تخلفات شوراها در قالب دخالت در امور اجرایی شهرداری‌ها بوده که البته توبیخ شده و سلب عضویت موقت شده‌اند و درمجموع شوراها عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته‌اند.

مردم به چه کاندیداهایی رای دهند؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پاسخ به این پرسش که مردم باید به چه کاندیداهایی رای دهند گفت: مردم در انتخاب شوراها باید به چند معیار توجه داشته باشند. معیار اول این است که به افراد کارآمد رای دهند و کار را باید به اهل آن بسپارند و از آنجایی که زمینه‌های کاری در عرصه مدیریت شهری متنوع است، شوراها را از بین افراد مختلف انتخاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید قومیت‌ها، گروه‌گرایی‌ها و سلایق سیاسی را کنار بگذارند و به دنبال انتخاب افرادی باشند که ایده و فکر دارند گفت: مهمتر از همه منتخبان شوراها باید افرادی سالم بوده و هدف خدمت به مردم را داشته باشند و نیامده باشند که دست در جیب و کیسه مردم بکنند و مردم باید به این معیارها توجه کنند.

محمودی خاطر نشان ساخت: ضمن اینکه در ماده 26 قانون 5 شرط برای افرادی که وارد شورا می‌شوند تاکید شده که باید به آنها توجه شود. ازجمله ابراز وفاداری به نظام جمهوری اسلامی، پای‌‌بندی و الزام عملی به اسلام، اصل مترقی ولایت فقیه، قانون اساسی و همچنین داشتن عرق و تابعیت ایرانی بودن و قدم برداشتن در مسیر انقلاب تا بتوانند مایه خیر و برکات و ثمرات برای شهرهای خود باشند.



بازدید:۳۷۶
منبع: صما