کجای این حجم از ساخت و سازغیرقانونی و غیر اصولی است.!!!
سازه نیوز:پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستان به عنوان نخستین پایگاه خبری تخصصی این صنعت در خوزستان در خبری به نقل از نشریه "پیام مهندسان "اقدام به انتشار گفتگوی این نشریه با حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز نمود که این گفتگو بازتاب زیادی به دنبال داشت . عباس پورفاضل عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در واکنش به اانتشار این خبر جوابیه ی برای سازه نیوز ارسال نمود که در ادامه میاید:
ا
اولا یکی ازوظایف سازمان نظام مهندسی تعیین صلاحیت و رتبه بندی مهندسین و دادن مجوز برای انجام خدمات فنی مهندسی به اعضا و زیر مجموعه مربوطه می باشدکه این فرآیند و کسب شماره نظام در حقیقت اعطای گواهی فعالیت در بازار مصرف خدمات فنی مهندسی به مهندسین محترم می باشد.
مسئولیت مهندسین در فرآیند تولید ساختمان های با مشخصه های فنی و استانداردهای تعیین شده وتهیه کلیه نقشه ها ومدارک لازم برای ساخت طبق آیین نامه ها و استانداردهای اجباری جزو وظایف اولیه مهندسین است.در مرحله ابتدایی نظارت بر اجرای سازه های ساختمان های احداثی که اولین ومهمترین مرحله ساخت ،از مهمترین و بارزترین وظیفه مهندسین ناظر محسوب می گردد.بنابراین اگر فرض شود ساختمانی ساخته می شود که نقشه های استاندارد ندارد، مهندس هم به عنوان ناظر درساخت و ساز آن نقشی ندارد، پس طبعاً هیچ مسئولیتی هم متوجه مهندسین و درکل سازمان نظام مهندسی نیست.
ولی همانطور که بیان شد اگر فرآیند ساخت به طور اصولی مراحل خود را طی نماید و ساختمانی ساخته شود که استاندارد بوده و در مقابل خطرات و خصوصاً زلزله مقاومت لازم راداشته و تخریب نگردد می شود در نظر گرفت که در زمان وقوع زلزله این نوع ساختمان ها کمترین تلفات انسانی را خواهند داشت .پس با این توضیح مختصر متوجه می شویم که سازمان نظام مهندسی بعنوان یک شخصیت حقوقی هیچگونه مسئولیتی در قبال جان و مال مردم در اثر زلزله نداشته و اصولا این نوع برداشت از وظایف این سازمان کاملاً غیرکارشناسی است.و ربط دادن نظارت و مسئولیت مهندسین در قبال سازندگان وهمچنین مردمی که نهایتا در این ساختمان ها سکنی گزیده و از آن استفاده می نمایند ربطی غیر منطقی است و اظهار نظر عضو محترم شورای شهر مبنی بر اینکه سازمان نظام مهندسی مسئول مستقیم جان و مال مردم در زمان وقوع زلزله است واقعاً تعهد بسیار سنگینی است که مسئولین محترم سازمان نظام مهندسی بایستی این مسئولیت را برای مردم تبیین نماید.؟!
بنابراین اگر این چنین مسئولیتی واقعا به عهده سازمان نظام مهندسی است پس مجموع دست اندرکاران ساخت و ساز و نهایتا مردمی که استفاده کننده نهایی ساختمان های احداث شده هستند،می بایست در اسرع وقت نسبت به این مهم از خود واکنش نشان دهند. ،پیشنهاد می گردد در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی از سوی سازمان نظام مهندسی به جامعه و متولیان صنعت ساختمان انجام پذیرد.
دوماً در فراز دیگر از گفتگو ومصاحبه مبسوط عضو محترم شورای شهر با خبرنامه پیام مهندسان، ایشان به موانع موجود در عرصه ساخت و ساز درشهر اهواز اشاره داشتند.
خواننده مطلب در وهله اول منتظر است که مشکلات ساخت و ساز در اهواز را در بعد جامعه شناختی و معضلات اجتماعی موجود واکاوی شوند.ولی به یکباره و ناگهانی متوجه می شویم که مشکل جامعه ما همگی ناشی از افرادی است که ساختمان مرتفع را به شکل سنتی می سازند!!!! و به راحتی ضوابط و مقررات و قوانین فعلی را دور می زنند! و به شکل صوری وغیراصولی وغیر قانونی اقدام به ساخت و ساز در سطح کلان شهر اهوازمی نمایند. هیچ معلوم نیست این افراد از چه پشتوانه ای برخوردا هستند که می توانند به راحتی قوانین موجود را زیر پا بگذارند و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نباشند. !!!
ایشان در ادامه این گفتگو به ارائه پیشنهادهای کارشناسانه می پردازند:مشکل جامعه امروزی با همکاری سازمان شهرداری اهواز و سازمان نظام مهندسی و دست به دست دادن این دوسازمان مرتفع می گردد. در این باره در جهت ذکر موارد زیر به نظر می رسد:
الف) ساختمان های مرتفع ساختمان های جدیدی هستند وقدمت زیادی حداقل در شهر اهواز ندارند و جزو ساختمان های سنتی محسوب نمی گردند و بطور کلی نمی توان ساختمان بلند را سنتی ساخت و نامید.مزید اطلاع عضو محترم شورای شهر که حتما با حداقل های اصول شهرسازی آشنایی دارند:ساختمان های سنتی ساختمان های ویلایی و حداکثر دو طبقه هستند که این ساختمان ها نیز در حال حاضر کاملا طبق اصول و ظوابط مهندسی ساخته می شوند.
ب) در15 سال گذشته که انبوه سازان بطور تقریبی حداقل12 تا15 هزار مجتمع4 و5و6 طبقه در در مناطق مختلف شهر اهواز ساخته اند. به لحاظ متراژ حدوداً 15میلیون متر ساختمان مسکونی تا کنون به مردم تحویل داده شده ودر حال حاضر مورد استفاده مردم قرار گرفته است. ساختمان هایی که هم اکنون جزء سرمایه ها و دارایی های ثابت اهالی اهواز است که ارزش تقریبی این متراژ دارایی ساختمانی ساخته شده به طور میانگین و حداقل هفت هزار و پانصد میلیارد تومان است.حالا باتوجه به توضیحات فوق پرسشی که همچنان باقی است: کجای این حجم از ساخت و سازغیرقانونی و غیر اصولی است.!!! چه تعداد از این سازه های غیر فنی و غیر قانونی در این شهر قابل دیدن و رویت است . آن هم ساختمان هایی که بوسیله یک سری افرادی که قانون را دور می زنند ساخته شده اند؟! عجبا از این همه نظرات کارشناسی و مطالعه شده وقضاوت های غیر منصفانه، ولی عجیب تر اینکه عضو محترم شورای شهر خود کارشناس حقوق بوده و گویی در زمینه مهندسی و ساخت و ساز از اطلاعات کافی برخوردا نبوده است و این اظهارت به نظر می رسد به صورت غیرکارشناسی مطرح گردیده اند. با این همه امیدواریم که ایشان با نیت خیر برای برطرف کردن مشکلات امر ساخت و ساز شهر اهواز ورفع کاستی های موجود این بیانات را ایراد کرده باشند.
سوماً نظر عضو محترم شورای شهر در رابطه با مجریان ذی صلاح: ائتلاف سه جانبه نظام مهندسی،شهرداری و مسکن و شهرسازی و نظرات ارائه شده توسط جناب حیدری مبنی بر اینکه نماهای شهری ما نه اسلامی است نه ایرانی است و نه مدرن است از بکاربردن ابزارهای انضباطی و تخریب بناها و کیمیسیون ماده 100 و دیگر موارد نسبت به تولیدکنندگان ساختمان که همانا انبوه سازان هستند، بایستی از انواع ابزارهای موجود استفاده برد که این قشر را تنبیه نمود، چون هر ساختمانی در شهر ساخته می شود بی هویت است و معماری معنا دار و دارای اصول علمی و حرفه ای از نگاه عضو محترم شورای شهر وجود نداشته، همگی معلول عملکرد این قشر دانسته که مستحق اشد مجازات می باشد..!!!!.
اما راجع به مجریان ذیصلاح ،به نظر نگارنده، استفاده از این دو واژه احتیاج به تعریف مجدد دارد. اصولا هر مجری دارای یک سری صلاحیت های ذاتی است و اگر این صلاحیت ها نباشد نمی تواند مجری باشد و به لحاظ فنی هر شخص حقیقی یا حقوقی اگر به مقام اجرا برسد و بخواهد اجرائی باشد باید دارای یک سری ابزار و ادوات باشد که او را در این مقام قرار داده و مجری پروژه ساختمانی گردد.این ابزارها و ملزومات هم فنی است و هم اقتصادی و مالی .لذا با بدست آوردن و داشتن این ابزارها و ملزومات و... صلاحیت اجرا را خواهد داشت ولی در حوزه انبوه سازی مسکن و ساختمان و عمدتاً فعالیت انبوه سازان باید اذعان داشت که انبوه سازان کارآفرینانی هستند که با سرمایه ،مدیریت وامکانات خود و قبول تمامی مسئولیت ها و تعهدات بسیار سنگین به عنوان تولیدکننده ساختمان به کار و تولید اشتغال دارند و بنا بر آمارهای دقیق بالای 80% ساختمان هایی که در سطح کشور ساخته شده اند را انبوه سازان ساخته و تحویل مردم داده و در حال بهره برداری از این منابع هستند که همگی جزء سرمایه های ثابت کشورند .
انبوه سازان کارآفرینانی هستند،دارای خلاقیت ،دارای فهم و درک صحیح اقتصادی، پشتکار و حقیقتا افرادی هستند که در شرایط بسیار سخت به فعالیت ،تولید و ساخت ساختمان های اشتغال دارند و هرکدام از آنها از سوابق اجرایی زیاد،تجربه های گران بها، سطح سواد لازم و در گذران روزگار سخت که همه ما از تاریخ گذشته اهواز بردوش داریم در طول زمان برخوردار شده ا ند.لذا همه این موارد جزئی از صلاحیت های حرفه ای انبوه سازان می باشند.اگر تعریف دقیقی از ساخت ساختمان های استاندارد، قابل قبول و با شرایط بسیار خوب داشته باشیم، نقش انبوه سازان در پروسه ساخت به مثابه تولیدکنندگانی می ماند که با گردآوری همه امکانات لازم از قبیل سرمایه برای خرید املاک کلنگی یعنی زمین شهری که بسیار کمیاب است و طراحی یک پروژه از صفر تا صد آن را به فعل می رساند و تا به آخر با همه موانع ، مشکلات و شرایط بازار اقدام به ساخت،تکمیل و فروش واحدهای احداثی می نمایند و از این رهگذر عملیات اقتصادی که مفید به حال اجتماع باشند را به انجام می رسانند. با این توصیف و شرح کوتاه انبوه ساز داری شرایط فوق شده در سطور بالا را می توان مجریان ذی صلاح نیر تعریف نمود.
انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان خوزستان با پیشینه ده ساله بنا به رسالت صنفی و مدنی خود و طبق اساسنامه که میثاق اساسی همه انبوه سازان در استان خوزستان می باشد، متعهد است که فعالیت انبوه سازان را سازماندهی و درجهت ارتقاء جایگاه انبوه سازان اهتمام خود را به کار بندد وازاین رهگذر بهبود مستمر ساخت و ساز ،توسعه فناوری های نوین ساخت وساز، ایجاد تعامل و همکاری سازنده با نهادها وسازمان های خدمات رسان به انبوه سازان که مهندسین طراح،ناظر و معمار اولین نفراتی هستند که در ساخت وساز از خدمات آنها استفاده می گردد از اولویت های مهم و اساسی انجمن است.
انجمن انبوه سازان برای اجرای هر چه بهتر پروژه های مسکن دولتی و خصوصی ،بالاترین تلاش را از خود نشان می دهد. زیرا انبوه سازان فعالیت تولیدی و اقتصادی انجام می دهندو همگان می دانند که درتولید همواره منابع کمیاب اند،یعنی پول ، بازار،کیفیت،زمان،بهره وری،قیمت تمام شده ،سود، سرمایه درگردش،مصالح مرغوب، خدمات فنی مهندسی استاندارد،نیروی انسانی ماهر و حرفه ای،راندمان و بهره وری و سایر مؤلفه های اقتصادی در زمره فعالیت های انبوه سازان است،پس برقراری نظام صلاحیت و رتبه بندی فعالین در بخش ساختمان احتیاج به تعامل،وسعت نظر،ارتباط سازنده با نهادهای ذیربط و اجماع نظر مسئولین ذی ربط، اعمال قوانین و مقررات و آیین نامه های مربوطه دارد،که انجمن انبوه سازان در این مسیر همواره از زمان تاسیس تا کنون پیش قدم بوده است. انجمن در نشست ها و جلسه های گوناگون با مسئولین مربوطه در امر ساخت ساز دیدگاه ها،پیشنهادهای و راهکارهای خود را به صورت شفاف و کارشناسی شده بارها و بارها به صورت مکتوب و شفاهی ارائه کرده است.
همانطور که می دانیم برابر دستور العمل تشخیص صلاحیت وتعیین پایه و صدور پروانه به اشتغال به کار انبوه سازان مسکن وساختمان مصوب 1383 وزارت مسکن و شهرسازی ،وظیفه دبیرخانه اجرای صلاحیت ها را به انجمن های صنفی انبوه سازان محول نموده است، ولی تا به حال این دستورالعمل متاسفانه اجرایی نگردیده است.زیرا در آیین نامه ها و مکانیسم های اجرایی تهیه شده توسط وزارت راه و شهرسازی اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد این اختلاف نیز ناشی از نگاه دولتی و قیم مابانه به بخش خصوصی است و به بازی نگرفتن انبوه سازان به عنوان بازوی قدرتمند بخش خصوصی ساخت وساز کشور بر می گردد.
درپایان پیشنهاد انجمن انبوه سازان به عنوان یکی از متولیان بخش ساخت و ساز در استان خوزستان این است که در این برهه خاص و حاد اقتصادی و با توجه به وضعیت دشوار موجودکه بازار مسکن دوران تورم و رکود را طی می نماید و سرمایه های قابل توجه انبوه سازان که چرخ تولید و اشتغال را به حرکت در می آورد راکد مانده ، همه متولیان امردست به دست هم داده با ارائه اهکارهای اصولی انجمن را به عنوان مشاوری امین وکارشناسانی صاحب نظر در زمینه تولید مسکن پایدار در نظر بگیرند.
امید است در آتیه نزدیک شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت ساختمان و توسعه پایدار مسکن در سطح استان برای رفاه حال مردمان خونگرم خوزستانی باشیم.
ا
اولا یکی ازوظایف سازمان نظام مهندسی تعیین صلاحیت و رتبه بندی مهندسین و دادن مجوز برای انجام خدمات فنی مهندسی به اعضا و زیر مجموعه مربوطه می باشدکه این فرآیند و کسب شماره نظام در حقیقت اعطای گواهی فعالیت در بازار مصرف خدمات فنی مهندسی به مهندسین محترم می باشد.
مسئولیت مهندسین در فرآیند تولید ساختمان های با مشخصه های فنی و استانداردهای تعیین شده وتهیه کلیه نقشه ها ومدارک لازم برای ساخت طبق آیین نامه ها و استانداردهای اجباری جزو وظایف اولیه مهندسین است.در مرحله ابتدایی نظارت بر اجرای سازه های ساختمان های احداثی که اولین ومهمترین مرحله ساخت ،از مهمترین و بارزترین وظیفه مهندسین ناظر محسوب می گردد.بنابراین اگر فرض شود ساختمانی ساخته می شود که نقشه های استاندارد ندارد، مهندس هم به عنوان ناظر درساخت و ساز آن نقشی ندارد، پس طبعاً هیچ مسئولیتی هم متوجه مهندسین و درکل سازمان نظام مهندسی نیست.
ولی همانطور که بیان شد اگر فرآیند ساخت به طور اصولی مراحل خود را طی نماید و ساختمانی ساخته شود که استاندارد بوده و در مقابل خطرات و خصوصاً زلزله مقاومت لازم راداشته و تخریب نگردد می شود در نظر گرفت که در زمان وقوع زلزله این نوع ساختمان ها کمترین تلفات انسانی را خواهند داشت .پس با این توضیح مختصر متوجه می شویم که سازمان نظام مهندسی بعنوان یک شخصیت حقوقی هیچگونه مسئولیتی در قبال جان و مال مردم در اثر زلزله نداشته و اصولا این نوع برداشت از وظایف این سازمان کاملاً غیرکارشناسی است.و ربط دادن نظارت و مسئولیت مهندسین در قبال سازندگان وهمچنین مردمی که نهایتا در این ساختمان ها سکنی گزیده و از آن استفاده می نمایند ربطی غیر منطقی است و اظهار نظر عضو محترم شورای شهر مبنی بر اینکه سازمان نظام مهندسی مسئول مستقیم جان و مال مردم در زمان وقوع زلزله است واقعاً تعهد بسیار سنگینی است که مسئولین محترم سازمان نظام مهندسی بایستی این مسئولیت را برای مردم تبیین نماید.؟!
بنابراین اگر این چنین مسئولیتی واقعا به عهده سازمان نظام مهندسی است پس مجموع دست اندرکاران ساخت و ساز و نهایتا مردمی که استفاده کننده نهایی ساختمان های احداث شده هستند،می بایست در اسرع وقت نسبت به این مهم از خود واکنش نشان دهند. ،پیشنهاد می گردد در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی از سوی سازمان نظام مهندسی به جامعه و متولیان صنعت ساختمان انجام پذیرد.
دوماً در فراز دیگر از گفتگو ومصاحبه مبسوط عضو محترم شورای شهر با خبرنامه پیام مهندسان، ایشان به موانع موجود در عرصه ساخت و ساز درشهر اهواز اشاره داشتند.
خواننده مطلب در وهله اول منتظر است که مشکلات ساخت و ساز در اهواز را در بعد جامعه شناختی و معضلات اجتماعی موجود واکاوی شوند.ولی به یکباره و ناگهانی متوجه می شویم که مشکل جامعه ما همگی ناشی از افرادی است که ساختمان مرتفع را به شکل سنتی می سازند!!!! و به راحتی ضوابط و مقررات و قوانین فعلی را دور می زنند! و به شکل صوری وغیراصولی وغیر قانونی اقدام به ساخت و ساز در سطح کلان شهر اهوازمی نمایند. هیچ معلوم نیست این افراد از چه پشتوانه ای برخوردا هستند که می توانند به راحتی قوانین موجود را زیر پا بگذارند و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نباشند. !!!
ایشان در ادامه این گفتگو به ارائه پیشنهادهای کارشناسانه می پردازند:مشکل جامعه امروزی با همکاری سازمان شهرداری اهواز و سازمان نظام مهندسی و دست به دست دادن این دوسازمان مرتفع می گردد. در این باره در جهت ذکر موارد زیر به نظر می رسد:
الف) ساختمان های مرتفع ساختمان های جدیدی هستند وقدمت زیادی حداقل در شهر اهواز ندارند و جزو ساختمان های سنتی محسوب نمی گردند و بطور کلی نمی توان ساختمان بلند را سنتی ساخت و نامید.مزید اطلاع عضو محترم شورای شهر که حتما با حداقل های اصول شهرسازی آشنایی دارند:ساختمان های سنتی ساختمان های ویلایی و حداکثر دو طبقه هستند که این ساختمان ها نیز در حال حاضر کاملا طبق اصول و ظوابط مهندسی ساخته می شوند.
ب) در15 سال گذشته که انبوه سازان بطور تقریبی حداقل12 تا15 هزار مجتمع4 و5و6 طبقه در در مناطق مختلف شهر اهواز ساخته اند. به لحاظ متراژ حدوداً 15میلیون متر ساختمان مسکونی تا کنون به مردم تحویل داده شده ودر حال حاضر مورد استفاده مردم قرار گرفته است. ساختمان هایی که هم اکنون جزء سرمایه ها و دارایی های ثابت اهالی اهواز است که ارزش تقریبی این متراژ دارایی ساختمانی ساخته شده به طور میانگین و حداقل هفت هزار و پانصد میلیارد تومان است.حالا باتوجه به توضیحات فوق پرسشی که همچنان باقی است: کجای این حجم از ساخت و سازغیرقانونی و غیر اصولی است.!!! چه تعداد از این سازه های غیر فنی و غیر قانونی در این شهر قابل دیدن و رویت است . آن هم ساختمان هایی که بوسیله یک سری افرادی که قانون را دور می زنند ساخته شده اند؟! عجبا از این همه نظرات کارشناسی و مطالعه شده وقضاوت های غیر منصفانه، ولی عجیب تر اینکه عضو محترم شورای شهر خود کارشناس حقوق بوده و گویی در زمینه مهندسی و ساخت و ساز از اطلاعات کافی برخوردا نبوده است و این اظهارت به نظر می رسد به صورت غیرکارشناسی مطرح گردیده اند. با این همه امیدواریم که ایشان با نیت خیر برای برطرف کردن مشکلات امر ساخت و ساز شهر اهواز ورفع کاستی های موجود این بیانات را ایراد کرده باشند.
سوماً نظر عضو محترم شورای شهر در رابطه با مجریان ذی صلاح: ائتلاف سه جانبه نظام مهندسی،شهرداری و مسکن و شهرسازی و نظرات ارائه شده توسط جناب حیدری مبنی بر اینکه نماهای شهری ما نه اسلامی است نه ایرانی است و نه مدرن است از بکاربردن ابزارهای انضباطی و تخریب بناها و کیمیسیون ماده 100 و دیگر موارد نسبت به تولیدکنندگان ساختمان که همانا انبوه سازان هستند، بایستی از انواع ابزارهای موجود استفاده برد که این قشر را تنبیه نمود، چون هر ساختمانی در شهر ساخته می شود بی هویت است و معماری معنا دار و دارای اصول علمی و حرفه ای از نگاه عضو محترم شورای شهر وجود نداشته، همگی معلول عملکرد این قشر دانسته که مستحق اشد مجازات می باشد..!!!!.
اما راجع به مجریان ذیصلاح ،به نظر نگارنده، استفاده از این دو واژه احتیاج به تعریف مجدد دارد. اصولا هر مجری دارای یک سری صلاحیت های ذاتی است و اگر این صلاحیت ها نباشد نمی تواند مجری باشد و به لحاظ فنی هر شخص حقیقی یا حقوقی اگر به مقام اجرا برسد و بخواهد اجرائی باشد باید دارای یک سری ابزار و ادوات باشد که او را در این مقام قرار داده و مجری پروژه ساختمانی گردد.این ابزارها و ملزومات هم فنی است و هم اقتصادی و مالی .لذا با بدست آوردن و داشتن این ابزارها و ملزومات و... صلاحیت اجرا را خواهد داشت ولی در حوزه انبوه سازی مسکن و ساختمان و عمدتاً فعالیت انبوه سازان باید اذعان داشت که انبوه سازان کارآفرینانی هستند که با سرمایه ،مدیریت وامکانات خود و قبول تمامی مسئولیت ها و تعهدات بسیار سنگین به عنوان تولیدکننده ساختمان به کار و تولید اشتغال دارند و بنا بر آمارهای دقیق بالای 80% ساختمان هایی که در سطح کشور ساخته شده اند را انبوه سازان ساخته و تحویل مردم داده و در حال بهره برداری از این منابع هستند که همگی جزء سرمایه های ثابت کشورند .
انبوه سازان کارآفرینانی هستند،دارای خلاقیت ،دارای فهم و درک صحیح اقتصادی، پشتکار و حقیقتا افرادی هستند که در شرایط بسیار سخت به فعالیت ،تولید و ساخت ساختمان های اشتغال دارند و هرکدام از آنها از سوابق اجرایی زیاد،تجربه های گران بها، سطح سواد لازم و در گذران روزگار سخت که همه ما از تاریخ گذشته اهواز بردوش داریم در طول زمان برخوردار شده ا ند.لذا همه این موارد جزئی از صلاحیت های حرفه ای انبوه سازان می باشند.اگر تعریف دقیقی از ساخت ساختمان های استاندارد، قابل قبول و با شرایط بسیار خوب داشته باشیم، نقش انبوه سازان در پروسه ساخت به مثابه تولیدکنندگانی می ماند که با گردآوری همه امکانات لازم از قبیل سرمایه برای خرید املاک کلنگی یعنی زمین شهری که بسیار کمیاب است و طراحی یک پروژه از صفر تا صد آن را به فعل می رساند و تا به آخر با همه موانع ، مشکلات و شرایط بازار اقدام به ساخت،تکمیل و فروش واحدهای احداثی می نمایند و از این رهگذر عملیات اقتصادی که مفید به حال اجتماع باشند را به انجام می رسانند. با این توصیف و شرح کوتاه انبوه ساز داری شرایط فوق شده در سطور بالا را می توان مجریان ذی صلاح نیر تعریف نمود.
انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان خوزستان با پیشینه ده ساله بنا به رسالت صنفی و مدنی خود و طبق اساسنامه که میثاق اساسی همه انبوه سازان در استان خوزستان می باشد، متعهد است که فعالیت انبوه سازان را سازماندهی و درجهت ارتقاء جایگاه انبوه سازان اهتمام خود را به کار بندد وازاین رهگذر بهبود مستمر ساخت و ساز ،توسعه فناوری های نوین ساخت وساز، ایجاد تعامل و همکاری سازنده با نهادها وسازمان های خدمات رسان به انبوه سازان که مهندسین طراح،ناظر و معمار اولین نفراتی هستند که در ساخت وساز از خدمات آنها استفاده می گردد از اولویت های مهم و اساسی انجمن است.
انجمن انبوه سازان برای اجرای هر چه بهتر پروژه های مسکن دولتی و خصوصی ،بالاترین تلاش را از خود نشان می دهد. زیرا انبوه سازان فعالیت تولیدی و اقتصادی انجام می دهندو همگان می دانند که درتولید همواره منابع کمیاب اند،یعنی پول ، بازار،کیفیت،زمان،بهره وری،قیمت تمام شده ،سود، سرمایه درگردش،مصالح مرغوب، خدمات فنی مهندسی استاندارد،نیروی انسانی ماهر و حرفه ای،راندمان و بهره وری و سایر مؤلفه های اقتصادی در زمره فعالیت های انبوه سازان است،پس برقراری نظام صلاحیت و رتبه بندی فعالین در بخش ساختمان احتیاج به تعامل،وسعت نظر،ارتباط سازنده با نهادهای ذیربط و اجماع نظر مسئولین ذی ربط، اعمال قوانین و مقررات و آیین نامه های مربوطه دارد،که انجمن انبوه سازان در این مسیر همواره از زمان تاسیس تا کنون پیش قدم بوده است. انجمن در نشست ها و جلسه های گوناگون با مسئولین مربوطه در امر ساخت ساز دیدگاه ها،پیشنهادهای و راهکارهای خود را به صورت شفاف و کارشناسی شده بارها و بارها به صورت مکتوب و شفاهی ارائه کرده است.
همانطور که می دانیم برابر دستور العمل تشخیص صلاحیت وتعیین پایه و صدور پروانه به اشتغال به کار انبوه سازان مسکن وساختمان مصوب 1383 وزارت مسکن و شهرسازی ،وظیفه دبیرخانه اجرای صلاحیت ها را به انجمن های صنفی انبوه سازان محول نموده است، ولی تا به حال این دستورالعمل متاسفانه اجرایی نگردیده است.زیرا در آیین نامه ها و مکانیسم های اجرایی تهیه شده توسط وزارت راه و شهرسازی اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد این اختلاف نیز ناشی از نگاه دولتی و قیم مابانه به بخش خصوصی است و به بازی نگرفتن انبوه سازان به عنوان بازوی قدرتمند بخش خصوصی ساخت وساز کشور بر می گردد.
درپایان پیشنهاد انجمن انبوه سازان به عنوان یکی از متولیان بخش ساخت و ساز در استان خوزستان این است که در این برهه خاص و حاد اقتصادی و با توجه به وضعیت دشوار موجودکه بازار مسکن دوران تورم و رکود را طی می نماید و سرمایه های قابل توجه انبوه سازان که چرخ تولید و اشتغال را به حرکت در می آورد راکد مانده ، همه متولیان امردست به دست هم داده با ارائه اهکارهای اصولی انجمن را به عنوان مشاوری امین وکارشناسانی صاحب نظر در زمینه تولید مسکن پایدار در نظر بگیرند.
امید است در آتیه نزدیک شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت ساختمان و توسعه پایدار مسکن در سطح استان برای رفاه حال مردمان خونگرم خوزستانی باشیم.
بازدید:۴۳۲