کد خبر: ۲۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ 14 August 2016

غار دژ اسپهبد خورشید قطب گردشگری سواد کوه می شود

فرماندار سوادکوه از برنامه ریزی برای بازسازی غار- دژ اسپهبَد خورشید، اثر تاریخی بی نظیردوره ساسانی و تبدیل آن به قطب گردشگری منطقه خبر داد .
عبدالجواد توحیدی این مطلب را در جریان بازدید از غار دژ اسپهبد خورشید مطرح کرد .

توحیدی با اشاره به اهمیت، قدمت و موقعیت استراتژیک و لزوم ساماندهی و برطرف کردن  خطراتی که این اثر را تهدید می کند از جابجایی معادن پیرامون غار دژ اسپهبد خورشید پیرو مصوبات شورای تامین استان و حکم دادستانی خبر داد.
وی توجه به صنعت گردشگری به عنوان اشتغال پایدار را مسئله ای مهم دانست و  از برنامه ریزی و بازسازی غار- دژ اسپهبَد خورشید به عنوان بهترین اثر گردشگری استان سخن به میان آورد.

فرماندار سوادکوه در ادامه از دعوت سرمایه گذاران و مسئولین استانی وکشوری در 25 شهریور ماه سال جاری و معرفی اسپهبد خورشید به عنوان قطب گردشگری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،سامان توفیق سرپرست پروژه غار دژ اسپهبد خورشید و اولین باستان شناسی که در اوایل دهه هشتاد برای نخستین بار به قسمت شاه نشین  این غار دژ صعود کرده حضور در این جایگاه را افتخاری برای هر ایرانی دانست.

این استاد دانشگاه از بی توجهی برخی مسئولان در سالهای پیشین و تخریب بخش اعظم معماری این دژ بی همتا، در دهه اخیر به دلیل انفجار معادن واقع در حریم و کند وکاوهای ویرانگر سوادگران گنج و افزایش تمرینات سنگ نوردی روی سازه های معماری این اثر، ابراز نارضایتی کرد.

وی در ادامه  به بیان نکاتی در خصوص مورد معماری منحصر بفرد و درباری بخش شاهنشین دژ و چگونگی کاربری ساختارهای ارگ برای حاضرین پرداخت.

او با بیان اینکه اثر ثبتی غار- دژ اسپهبَد خورشید در درون تاقی طبیعی واقع شده که بزرگترین قوس جهان است تصریح کرد :این اثر تنها دژی است که با این فرم و ساختار و با این حجم شگفت انگیز و عظیم معماری در دنیا وجود دارد .
توفیق اظهار داشت:به همین دلیل در متون تاریخی به نام «دژ طاق» نامیده شده و از عجایب معماری بشر بشمار می رود .

توفیق خاطرنشان کرد : در صورت جابجایی معادن و ساماندهی حریم اثر غار دژ اسپهبد خورشید قابلیت ثبت جهانی را پیدا خواهد کرد.

فرماندار و مدیر صنعت و معدن سواد کوه به همراه عده ای از مسئولان این شهرستان اقدام به بازدید از پروژه و غار- دژ اسپهبَد خورشید کرده و با همراهی تیم امداد و نجات وسنگ نوردی پروژه با استفاده از کارگاههای سنگنوردی و طناب حمایت به طبقه فوقانی غار- دژ اسپهبَد خورشید بخش شاهنشین صعود کردند.

گفتنی است ، این اثر تاریخی واقع در ارتفاع 1400متری از سالها پیش به دلیل ایجاد معادن دراطراف آن در معرض تهدید جدی بود .

حضور خبرنگاران در خرداد ماه در منطقه و بازدید غار دژ اسپهبد خورشید و تهیه و انتشار گزارش های متعدد سبب توقف فعالیت معادن اطراف آن و برنامه ریزی برای انتقال آنها به مکان دیگری شد .
برچسب ها: میراث فرهنگی