کد خبر: ۲۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ 21 September 2016

برگزاری نخستین همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی کشور در لاهیجان

نخستین همایش ملی نقاشی‌ها و دیوارنگاره‌های مذهبی ایران به منظور حفظ و جلوگیری از تخریب این آثار در لاهیجان برگزار می شود.
دکتر «مینو خاکپور» از برگزاری نخستین همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی کشور در لاهیجان خبر داد و اظهار کرد: این همایش 7 مهرماه 95 توسط دانشگاه گیلان و شهرداری لاهیجان در این شهر برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی درخصوص علت انتخاب شهر لاهیجان برای برگزاری همایش مذکور، افزود: لاهیجان تنها شهر گیلان بشمار می رود که توانسته برخی از این آثار را در گذر زمان حفظ کند.

وی با بیان این‌که شهر لاهیجان دارای آثار تمدنی و سیستم مدیریت فاخر است، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده نقاشی های شیعه دیواره ‌نویسی شده از زمان صفویه به بعد در شرق گیلان به مرکزیت لاهیجان تمرکز دارند.

خاکپور با اشاره به این‌که شهر لاهیجان و روستاهای اطراف آن بیشترین آثار نقاشی مذهبی در امامزاده ها و بقاع متبرکه را دارد، یادآور شد: بن مایه های بیشتر این نقاشی ها را حوادث کربلا، مجلس شهادت امام حسین(ع) و دیگر یاران امام سوم شیعیان، ماجرای اسرای کربلا، انتقام گرفتن مختار ثقفی، معراج پیامبر(ص)، وقایع مربوط به شهادت حضرت علی(ع) و وقایع دوزخ و بهشت تشکیل می دهند.

وی با اشاره به پراکندگی این نقاشی ها در سراسر کشور، اضافه کرد: در شهرهای کاشان، اصفهان، شیراز و استان خوزستان بناهای فاخر به جا مانده از دوران صفویه و قاجار وجود دارد که دارای نقاشی های دیواری با بن مایه های مذهبی است.

دبیر علمی همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی با اشاره به این‌که در سال های اخیر شاهد سرعت گرفتن تخریب این بناها توسط هیئت امنا برخی بقاع، ادارات متولی و حتی شهروندان هستیم، تصریح کرد: متولیان امامزادگان و بقاع متبرکه در نخستین اقدام برای جذب مسافر و گردشگر شروع به تمیز کردن و مرمت این اماکن می کنند که این کار موجب آسیب رسیدن به پوسته های ساختمان و آثار روی دیوارها می شود که باید برای انجام این‌گونه کارها با کارشناسان میراث فرهنگی هماهنگی شود.

وی حفظ این نقاشی های روی دیوارها را که داستان زندگی در صدر اسلام است موجب جذب گردشگر دانست و گفت: این آثار سرمایه های تاریخی و مذهبی کشور محسوب می شوند.

خاکپور ادامه داد: کمیته علمی همایش پس از بررسی نقاشی های دیواری بر جداره بقاع و بناهای مذهبی گیلان متوجه شد از 51 اثر فاخری که در کتاب از «آستارا تا استرآباد» شادروان دکتر منوچهر ستوده در استان گیلان گزارش شده، هم اکنون کمتر از 10 اثر باقی مانده است که بیشترین آنها در شهر لاهیجان و در اماکن مذهبی چون چهارپادشاهان و امیر شهید وجود دارند.

وی با بیان این‌که تاکنون 85 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: چکیده 70 مقاله برگزیده در روز همایش قرائت می شود، از این‌رو کمیته علمی بنا دارد با انتشار مقالات برگزیده به صورت یک کتاب، زمینه توجه متولیان سراسر کشور برای حفظ این آثار هنری را بیش از پیش فراهم کند.
منبع: ایسنا