کد خبر: ۳۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶ 15 October 2017

بافت تاریخی بوشهر زیباترین معماری در ایران با سنفونی رنگ‌ها

ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر از چنان معماری زیبایی برخوردار است که ضمن تقارن احساسی به جای تقارن قدرتمند هندسی، سمفونی رنگ‌ها در درب و پنجره‌های آن نمودار است.


 بافت تاریخی بوشهر در دل شهر ساحلی بوشهر کنارآبهای خلیج فارس قرار دارد که از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

بافت تاریخی بوشهر منطقه‌ای مسکونی در ساحل این بندر  قرار دارد که در محدوده بافت چهار محله مرکزی به نام‌های کوتی، بهبهانی، شنبدی و دهدشتی مستقر است.

بافت تاریخی بوشهر که به ثبت آثار ملی میراث فرهنگی رسیده از ویژگی‌های منحصر بفردی برخوردار است که جذابیت‌های مختلف گردشگری و فرهنگی و معماری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر  قدمت بافت تاریخی بوشهر را بیش از 2 قرن اعلام کرد و اظهار داشت: قدمت‌ بافت‌ تاریخی‌ بوشهر، به‌ دوره‌ حکومت‌ نادرشاه‌ افشار برمی‌‌گردد که بوشهر به‌ یک‌ بندر مهم‌ تبدیل‌ شد.

ناصرامیرزاده با بیان اینکه بافت بوشهر از جاذبه‎های مهمی در حوزه‎های معماری، شهرسازی، درب و پنجره و ساخت و ساز برخوردار است افزود:ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر از چنان معماری زیبایی برخوردار است که ضمن تقارن احساسی به جای تقارن قدرتمند هندسی، سمفونی رنگ‌ها در درب و پنجره‌های آن نمودار است.

وی با اشاره به احیاء بافت تاریخی بوشهر تصریح کرد: در بافت تاریخی بوشهر بیش از 800 بنا با قدمت بالای دو قرن  وجود دارد که این  بناها در محدوده‌ای به وسعت 38 هکتار ساخته شده است.

جادوی معماری بافت قدیم بوشهر با سمفونی رنگ‌ها


بافت تاریخی بوشهر  با داشتن بناها و درب و پنجره‌های زیبا آلبوم گویای دانش و فناوری هماهنگ با روح صمیمی سازه با محیط و انسان است.

معماران بافت بوشهر، با انرژی جادویی رنگ‌ها، بصورت متقارن در هر نیم‌دایره، تقارن احساسی را جایگزین تقارن قدرتمند هندسی کرده‌اند.

پژوهشگر بوشهری با اشاره به زیبایی معماری بافت تاریخی بوشهر گفت:پنجره‌های با طاق نیم‌دایره است که در تمامی پهنه‌های زوایای دیوارهای ساختمان‌ها کار گذاشته شده‌اند و بر فریبندگی پیکره بنا، نما می‌دهند.

ایرج نبی‌پور با بیان اینکه کلید جادویی معماری بوشهر، نهفته در دل پنجره‌های با هلال رنگین است افزود: این زیبایی همایشی عظیم از سمفونی رنگ‌ها را پدید آورده‌اند و از دیدگاه زیباشناختی، چنان با ضرباهنگ  تنفس و گردش خون تماشاگر هم آوایی دارد که او جذب این هلال جادویی آمیخته با رمانتیسم و تصوف می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: شبکه‌های پنجره‌های چوبین هندسی  بافت تاریخی بوشهر که در برگیرنده سمفونی‌های جادویی شیشه‌های رنگین است با فلسفه روشنفکران ایران در فاصله سده‌های چهارم میلادی و پایان سده هفدهم انطباق کامل دارد.

 شهر بوشهر دروازه تجارت و مبادلات گوناگون ورود ملل مختلف به ایران بوده است

شهردار بوشهر نیز با بیان اینکه احیا بافت تاریخی بوشهر از اولویت‌های شهرداری بوشهر است تصریح کرد: وجود معماری بسیار زیبا در بافت تاریخی این شهر به همراه ساختمان‌هایی که عمر آنها بیش از یک قرن است می تواند در توسعه صنعت گردشگری این بندر قدیمی نقش‌آفرین باشد.

غلامعلی میگلی‌نژاد با بیان اینکه شهر بوشهر دروازه تجارت و مبادلات گوناگون ورود ملل مختلف به ایران بوده است تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، بوشهر به عنوان قطب گردشگری جنوب ایران با احیاء ظرفیت‌های گردشگری بندر بوشهر از جمله بافت تاریخی بوشهر تبدیل می‌شود.

وی، با بیان اینکه با حمایت شورا کار مرمت و احیاء  بافت تاریخی بوشهر آغاز می‌شود افزود: با توجه به ویژگی‌های این آثار تاریخی، می‌تواند کانون یک تحول در عرصه گردشگری در سطح جنوب کشور قلمداد شود.

وی  تاکید کرد: با تعامل مناسب با دستگاه‌های مرتبط، امکان رفع کاستی‌های موجود برای داشتن بندری در طراز گردشگری ملی و بین‌المللی در بافت بوشهر وجود دارد که با تلاش و کوشش در این حوزه تلاش می‌شود.

پروژه‌های مختلفی برای مرمت و جلوگیری از تخریب بناهای بافت تاریخی و ثبت آنها  در فهرست آثار ملی اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر از بازسازی میدان و گذرگاه‌های بافت تاریخی بوشهر خبرداد و خاطر نشان کرد: عملیات مرمت و احیا میدان و گذرگاه‌های بافت تاریخی بوشهر با مشارکت دستگاه‌های مختلف آغاز شده که زمینه اجرای پروژه‌های مختلف فرهنگی  و گردشگری در آن فراهم کرده است.

نصرالله ابراهیمی از استقرار دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس دربافت تاریخی بوشهر خبرداد و  افزود: بافت تاریخی بوشهر با 40 هکتار وسعت در بهترین نقطه شهر قرار دارد و به عنوان نماد زیبا و پرشکوه از تلاش مردم با فرهنگ بوشهر در تاریخ است.

وی، با بیان اینکه بافت تاریخی بوشهر کتاب عینی تاریخ هویت بوشهر است گفت: بافت تاریخی بوشهر که هویت و شناسنامه بوشهر است انشاالله با استقرار جمعیت مورد نظر در آن با توسعه زیرساخت‌ها بیش از پیش رونق می‌یابد.

پروژه بازسازی میدان و گذرگاه‌های بافت تاریخی بوشهراجرا شد


معاون میراث فرهنگی استان بوشهر با بیان اینکه پروژه بازسازی میدان و گذرگاه‌های بافت تاریخی بوشهر اجرا شده است  گفت: عمده فعالیت مورد نظر در این طرح به صورت کفسازی، جداره سازی بافت تاریخی بوشهر است.

ابراهیمی افزود: در اجرای این طرح در محدوده میدان جمعه ضمن کفسازی و جداره سازی ، مقاوم سازی عمارت شیرازی و بنای مجلسی آل عصفور مورد نظر است که تحت نظارت دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر انجام می‌شود.

اوج شکوفایی بافت تاریخی بوشهر  مربوط به دوره قاجار است و شهر بوشهر دروازه تجارت و مبادلات گوناگون ورود ملل مختلف به ایران بوده است.

از  این رو می‌بینیم که مهندسان معمار بوشهری ، با آفرینش‌های هنری خود در مجموعه بافت تاریخی بوشهر، نه تنها روح، احساس، هیجان، بلکه سلامت کالبدی ساکنان را فراهم آورده بودند و به یک زبان، چون خالقی بی همتا، با چرخش انگشتان هنرمند خود، جاودانهایی آفریده‌اند که چون رویای بیداری رخ نمایی می‌کنند.