کد خبر: ۴۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ 17 April 2018

تفاهم نامه مرمت سه بنای ثبت ملی در آبادان و خرمشهر منعقد شد

سید مرتضی نعمت زاده از انعقاد تفاهم نامه مرمت بناهای ثبت ملی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان خبر داد.


سید مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم نامه که با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان به امضاء رسید، موزه آثار تاریخی و مسجد رنگونی ها در آبادان واقع در منطقه آزاد اروند مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرند.
وی گفت: ساختمان پیشین هلال احمر خرمشهر نیز از جمله اماکن تاریخی است که نیاز به مرمت داشته که به موجب این تفاهمنامه در دستور کار سازمان منطقه آزاد اروند قرار گرفت.
نعمت زاده افزود: مسجد رنگونی ها که در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی ساخته شده و توسط عده ای از مسلمانان سُنی مذهب شبه قاره هند که عمدتا مهاجرانی از اهالی رنگون پایتخت میانمار بودند این نام را به خود گرفت و معماری اسلامی هند را در قلب تمدن صنعتی معاصر ایران در کنار پالایشگاه تاریخی آبادان به نمایش گذارده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در توضیح موزه آثار تاریخی آبادان عنوان کرد: موزه آثار تاریخی آبادان یکی از موزه های کهن ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه های هنرهای سنتی افتتاح شد و تا امروز یکی از جاذبه های گردشگری اصلی منطقه آزاد اروند به شمار می رود.
نعمت زاده اضافه کرد: ساختمان هلال احمر خرمشهر نیز مربوط به دوره قاجار است و در خرمشهر، حدفاصل خیابان فردوسی و جاده ساحلی خرمشهر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.