کد خبر: ۴۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ 21 April 2018
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

حفظ میراث فرهنگی ایران و افغانستان نیازمند توسعه روابط است

ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران روز پنجشنبه در آیین افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی ایران در کابل گفت: حفظ میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان نیازمند تقویت و گسترش روابط فرهنگی دو ملت است.

ترکمان خاطرنشان شد: تهاجم فرهنگی نابودگر داشته های یک ملت است و نخست معنویت نهان در فرهنگ ما را هدف می گیرد.
او روابط ایران و افغانستان را فراتر از تعامل دو کشور خواند و افزود : همه شواهد نشان می دهد که این دو ملت در بستر تحولات منطقه آینده ای مشترک دارند؛ همانطور که گذشته آنها مشترک و موثر بر یکدیگر بوده است.
در مراسم روز پنجشنبه، «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز با اشاره به لزوم توسعه روابط علمی، فرهنگی و ادبی میان دو کشور، خواستار بهره گیری از همه ظرفیت ها برای تعمیق این تعاملات تمدن ساز شد.
وی تصریح کرد: در حوزه های غیر دولتی نیز ظرفیت های عظیمی را شاهد هستیم که می توان مناسبات و تعاملات مردمی را در هر دو سوی مرز با توجه به این زیر ساخت گسترش داد.
«رضا ملکی» رایزن فرهنگی ایران در افغانستان گفت: سطح همکاری های فرهنگی دو کشور بعد از نشست های تخصصی کمیته های مشترک که برای تدوین سند جامع همکاری های ایران و افغانستان برگزار شد، رشد چشمگیری یافته است.
او همکاری آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه، عرضه کتاب های درسی و کمک درسی در مقاطع مختلف، کمک به آرشیو اسناد ملی و کتابخانه ملی، مرمت آثار، آموزش کوتاه مدت برای فعالان متنوع فرهنگی در کانون ها، دارالقرآن ها و مساجد را از مهمترین بخش های همکاری محققان افغانستان با پژوهشگران ایرانی برشمرد.
ملکی از برگزاری نمایشگاه کتاب ایران برای دومین سال متوالی از دوم تا هشتم اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: اولین گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان نیز طی دو روز همزمان با آغاز این نمایشگاه با حضور 10تن از اساتید و مدیران دانشگاه‌های ایران و اساتید افغانستان برگزار خواهد شد.
در آیین افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در زمینی به مساحت یک هزار و 700 متر مربع احداث شده است، «حمیدالله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل و «سیدآقا حسین فاضل سانچارکی» معاون مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و شماری از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی هم شرکت داشتند.
سال گذشته نمایشگاه کتاب 23 تا 31 فروردین ماه در دانشگاه کابل برگزار شد و در رخدادی نادر تمامی کتاب ها (300هزار جلد) به فروش رفت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: میراث فرهنگی