کد خبر: ۴۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ 14 May 2018
معاون میراث فرهنگی کشور مطرح کرد؛

پرونده پزشکی برای اشیای تاریخی

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ۸۸۰ پروژه مشارکتی در مرمت و موزه خصوصی با جزییات به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه شده که با احتساب سایر پروژه‌های امسال حدود ۲هزار پروژه اجرایی می‌شود.


محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به مناسبت هفته میراث جهانی و روز جهانی موزه‌ها در نشست خبری که روز ۲۳ اردیبهشت ماه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد، گفت: شعار جهانی امسال ایکوم «ارتباطات خلاق و نوین موزه‌ها، رویکردها و مخاطبان جدید» است. شعار امسال بحث مفهومی به دنبال دارد و می‌گوید که در جهان پیوسته کنونی درک نقش موزه‌ها بدون توجه به پیوندی که ایجاد می‌کنند، ناممکن است. موزه‌ها مکان‌هایی آموزشی و نهادهای فرهنگی یک جامعه هستند و ارتباطات خلاق می‌تواند پیوند ما را بیشتر کند. موزه ها آینده کشور را می‌سازند پس باید به ایجاد موزه های متنوع اقدام کرد.

وی افزود: در سال جاری تلاش می شود روی شعار جهانی ایکوم کار کنیم. تأکید سازمان میراث فرهنگی نیز این است که باید به بخش نرم افزاری موزه‌ها در کنار کارهای سخت افزاری پرداخته شود به این دلیل اداره کل موزه‌ها، استفاده از تکنولوژی جدید، خدمات الکترونیک و استفاده از وب سایت‌ها را در اولویت قرار می دهد.

 طالبیان ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایی پذیرفته است هر شیئی که در سامانه «جام» قرار می‌گیرد به منزله ثبت در اموال دولتی باشد. این موضوع به ما کمک می‌کند آمار دقیق‌تری از اشیاء داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سوال خبرنگاران و اینکه چرا هر زمان اتفاقات میراث فرهنگی به حوزه سیاست ربط پیدا می‌کند، سازمان میراث فرهنگی منفعل‌ترین سازمان خواهد بود؟ بیان کرد: درباره موضوع امامزاده کنار تخت جمشید باید بگویم که همیشه اتاقکی وجود داشته ولی ما اجازه توسعه نمی‌دادیم. حتی کار ژئوفیزیک نیز انجام داده شد و گفتیم که نمی‌توان آن را توسعه داد ولی یکباره هیئت امنا تابلویی برای آن نصب کردند حالا درباره اینکه امامزاده اصلا سندیت دارد یا خیر؟ باید پاسخش را سازمان متولی بدهد. حداقل این است که از قبل از انقلاب این اتاقک وجود داشته است. ما هر کجا که کار کارشناسی باشد، موضوع را روشن تشریح می‌کنیم ولی اگر موضوع سیاسی باشد نمی‌توان وارد شد. موضوع مومیایی کشف شده در شهر ری نیز روشن است. ما از این گرفتاری‌ها در شاهچراغ هم داریم. همیشه گله ما از سازمان‌های دیگر این است که چرا از میراث فرهنگی استعلام نمی‌گیرند. موضوع توسعه شاهچراغ را به این جا رساندیم که طرح باید مصوبه داشته باشد. ما تا حدی این موضوع را پیگیری کردیم که برخی از طرح‌ها به اجرا نرسد.

فرهاد عزیزی درباره موضوع استعفای مدیر پایگاه تخت جمشید گفت: آقای رضایی از پایگاه تخت جمشید بعد از اینکه ۱۷ سال همکار بود استعفا داد. برای این مدیریت پایگاه با چند نفر در حال مذاکره هستیم. برای تخت جمشید امسال ۱۸ میلیارد تومان بودجه مصوب شده است اما مصوبه تا تخصیص بودجه فاصله دارد. از آن ۱۸ میلیارد، ۱۰ میلیارد را دادند که باید تا پایان شهریور هزینه شود.

مدیر کل دفتر پایگاه‌های میراث جهانی در تشریح فعالیت‌های پایگاههای میراث جهانی گفت: اکنون ۱۱۲ پایگاه ملی و جهانی در حال فعالیت هستند و با توجه به اینکه اعتبارات آن‌ها خیلی دیر به ما می رسد اما کارشان را انجام می دهند. سال گذشته ۳۵۰ کارگاه اجرایی در پایگاه ها داشتیم. امسال ایجاد زیرساخت‌ها و تکمیل آن‌ها نیز ادامه می‌یابد.  مسجد امام وعالی قاپو وضعیت خوبی نداشتند اما بالاخره عالی قاپو مرمت و ساماندهی شد. ۱۱ طرح از ۱۶ طرح از مسجد امام باز زنده سازی شده که باید تا یک سال دیگر گنبد آن نیز مرمت شود.

در ادامه هادی احمدی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی نیز گفت: ما در این حوزه شفافیت را در دستورکار قرار داده ایم. ما می خواهیم که سیستم آنلاین پرونده پزشکی برای آثار تاریخی داشته باشیم و سطح دسترسی آن برای همه مردم باشد.

منبع: مهر
برچسب ها: میراث فرهنگی