کد خبر: ۱۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ 01 February 2014

تحولات در بخش ساخت و ساز نیازمند قانون نظام مهندسی است


سازه نیوز: سیدشکرخدا موسوی در خصوص دلایل اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: وضعیت ساخت و سازها در کشور ما واقعا وضعیت مناسبی نیست و به خصوص در بعضی از استان ها این نابسامانی بیشتر است.


وی با اعلام اینکه وضع نابسامان ساخت و ساز متاسفانه درس عبرتی هم برای مدیران نمی شود گفت: امروزه در هر گوشه ای از شهر یک بافت فرسوده ای وجود دارد که رها شده و برای زندگی مناسب اصلاح و ترمیم نمی شود و حتی مقاوم سازی هم نمی شود و این در حالی است که در اطراف شهر خانه های جدید ساخته می شود تا حاشیه نشینی بیشتر شود.


نماینده اهواز با تاکید بر اینکه به طور کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یک مسوولیت بسیار خطیری در نظارت بر ساخت و ساز دارد گفت: ما یک کشوری هستیم که در مسیر گسل زلزله قرار داریم و نیاز داریم که برای ساخت و ساز در اغلب نقاط کشورمان یک فکر اساسی کرد و هر لحظه هم جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است.


وی افزود: با توجه به همه این موارد، وقتی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان بیاید، می خواهیم یک مقداری شرایط را برای ساخت و ساز قانون مند کنیم البته نه اینکه بخواهیم سخت بگیریم و قوانین پیچیده را رعایت کنند.


موسوی با تاکید بر اینکه قوانین ساخت و سازی که امروز در همه دنیا مرسوم است در کشور ما نیز وجود دارد گفت: متاسفاه این قوانین یک مقداری ناقص است و باید اصلاح شود.


وی با تاکید بر اینکه واقعا از سازمان نظام مهنسی گلایه داریم گفت: الان در شهر و روستا و آنجایی که بنیاد مسکن مسوولیت دارد، سازمان نظام مهندسی حضور ندارد، در حالی که باید آنجاها را هم سازمان نظام مهندسی اداره و نظارت کند.


نماینده اهواز افزود: به طور کلی امیدوار هستیم با اصلاح قانون نظام مهندسی، یک تحولاتی در بخش ساخت و ساز به ویژه در بحث استاندارد سازی آن به وجود بیاید. البته طی سالهای گذشته کارهای خیلی خوبی در بعضی از شهرستان ها و در بعضی از استان ها در زمینه ساختمان انجام شد، اما در بعضی از استانها متاسفانه خیلی از مسایل ساخت و ساز نادیده گرفته می شود.


وی با ابراز تاسف از اینکه در اثر بعضی از ارتباطات غیرسازمانی می بینیم که یک ساختمانی با یک فوندانسیونی ساخته می شود که بعد از یک مدت ریزش می کند گفت: در زمانی که این همه ساز و برگ نظارتی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یا وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کنند باز هم در تهران یک ساختمانی فرو می ریزد، گودبرداری غیر اصولی می شود یا کف خیابان یک باره خالی می شود و پایین می آید.


وی گفت: در بحث زلزله و اهمیت امداد و نجات، مانور امداد و نجاتی به صورت نمایشی برگزار شد که یک باره مانور تبدیل به یک زلزله واقعی واقعی شد و 30 الی 40 کارگر را هم مصدوم کرد که اینها ناشی از عدم نظارت سازمانهای ناظر مانند نظام مهندسی ساختمان است.


وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت راه و شهرسازی باید مسئول باشد یا شهرداری ها و یا سازمان نظام مهندسی ساختمان را باید ملزم به نظارت بیشتر کنید گفت: در حقیقت ابتدا شورای عالی شهرسازی باید به وظیفه اش عمل کند. شورای عالی شهرسازی همه این سازمانها را شامل می شود. اما به عقیده من سهل انگار اصلی از کانال متولی نظارت بر ساخت و ساز است که اینجا به سازمان نظام مهندسی ساختمان مربوط است و آنها وظیفه شان را خوب انجام نمی دهند.


موسوی با ابراز تاسف از اینکه در شهرداری ها هم رابطه و رانت دیده میشود گفت: متاسفانه هنوز این رفتارهای غلط در شهرداریها وجود دارد و به راحتی امکان دارد با یک زد و بند، یک مالک مجوز یک ساختمانی را بگیرد که ساخت آن بر اساس استاندارد نباشد و مقاوم سازی را رعایت نکند.


وی در پاسخ به اینکه در شرایط نبود متولی پاسخگویی، به نظر شما بهتر نیست به سازمان نظام مهندسی ساختمان قدرت اجرایی بدهیم تا با چنین مواردی بتواند برخورد کند گفت: در طرح اصلاحیه جدید همین کار را می خواهند بکنند. در طرحی که از سوی کمیسیون عمران مطرح شده، بنا دارند که مجلس قدرت نظارتی را به سازمان نظام مهندسی ساختمان بدهد. البته نه خیلی عالی و آنطور که مد نظر شماست، اما قدرت نظارتی سازمان نظام مهندسی ساختمان یک مقداری بهتر می شود .


وی در مورد اینکه خود مجلس چطور می خواهد با دستگاههای ناظر برخورد کند گفت: مجلس طبق قوانینی که تصویب می کند، باید راهکار قانونی برای نظارت داشته باشد. اما اکنون می تواند از کانال دیوان محاسبات و معاونت نظارت مجلس این بحث را دنبال کند.


نماینده اهواز در پاسخ به اینکه وقتی قانون فعلی به درستی اجرا نمی شود، چطور می خواهید برای اصلاحیه پیگیری کنید گفت: وقتی قانونی اجرا نمی شود یا بد اجرا می شود، مجلس می تواند از قوه مجریه توضیح بخواهد یا سازمان نظام مهندسی را به کمیسیون عمران بخواهد تا به مجلس پاسخ بدهند. در غیر این صورت وزیر راه و شهرسازی وضعیت خوبی نخواهد داشت زیرا اول سوال و بعد هم استیضاح در انتظار وزیر مربوطه خواهد بود.


موسوی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز با جان مردم سر و کار دارد گفت: درست است که الان بعضی از شهرستان ها و استان ها در بحث مقاوم سازی وضعیت خوبی دارند و اگر یک زلزله 6 ریشتری هم بیاید، ساختمانهای آن شهرها چیزی نشود، اما در بعضی از استان ها وضعیت به اندازه ای خراب است که با یک زلزله 4 ریشتری خیلی از ساختمان ها فرو می ریزد که نمونه بارز آن اهواز و شهرها و روستاهای خوزستان است. بنا بر این نمایندگان خوزستان نیز با جدیت دنبال این طرح هستند.


بازدید:۳۹۲