کد خبر: ۱۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ 18 March 2014

بنای تاریخی «سرای عجم» تخریب شد


سازه نیوز:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از تخریب بنای تاریخی «سرای عجم» خبر داد.افشین حیدری گفت: مالک بنای تاریخی «سرای عجم» تا کنون چندین بار برای تخریب این بنا اقدام کرده و این بار در اقدامی تازه با مجوزی که از دادگاه گرفته تخریب بنا را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه متولی بناهای تاریخی اداره میراث فرهنگی است، از مجموعه قضایی انتظار می رفت که این رای بدون اطلاع این اداره کل صادر نشود.

حیدری اضافه کرد: شهرداری اهواز نیز با صدور پروانه ساخت در بافت تاریخی بدون اظهار نظر میراث فرهنگی مرتکب خطا شده است.

وی افزود: تخریب این بنای تاریخی به صورت شبانه (از دیشب تا کنون) انجام شده و اکنون ایوان ها تخریب شده اند.

به گفته وی، تخریب «سرای عجم» در حالی اتفاق می افتد که اخیرا 700 میلیون تومان اعتبار از منابع ملی برای مرمت این بنا اختصاص داده شده بود، اما مالک اجازه کار به پیمانکار نداده است.

حیدری «سرای عجم» را یکی از بناهای باارزش و بخشی از هویت شهر اهواز عنوان کرد و گفت: متاسفانه نگاه مالک به این بنا مادی است و اصرار بر تخریب آن دارد.

به گفته وی، با وجودی که میراث فرهنگی و بناهای تاریخی متعلق به همه مردم است اما اداره میراث فرهنگی در حفاظت از این بناها تنهاست و رایزنی های ما برای حفظ سرای عجم تا کنون کارساز نبوده است.

این مسئول تاکید کرد: میراث فرهنگی علیه مالک به مراجع قضایی شکایت کرده و برای ابطال پروانه ساخت این بنا نیز مجددا شاکی شده است.

وی اظهار کرد: بخشی از این بنای تاریخی در تملک شخص دیگری به نام «بم پور» است که درخواست صدور مجدد پروانه ثبت برای این بنا را داده بود اما تخریب ها بدون اطلاع وی انجام شده است.

 سرای عجم متعلق به آقای عجم شهردار اهواز در دوران پهلوی بوده که بیش از 80 سال قدمت دارد. این بنای تاریخی در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته به عنوان یکی از کاروانسراهای «شیخ خزعل» بوده و کاربری بازار هم داشته‌ است اما در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه، دارای آجر چینی، ستون‌ های حجاری شده، حجره های متعدد، سنگفرش و در و پنجره چوبی است.

 

بازدید:۴۵۳