کد خبر: ۱۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ 25 May 2014

سدی که نساخته، شکست


سازه نیوز:تاریخچه پیدایش مهاجرت چندان روشن نیست، بشر در طول تاریخ همواره در حال حرکت و جابجایی بوده است، انسان اولیه به دلایل مختلف از جمله بهبود بخشیدن به وضعیت زندگی، حس تنوع طلبی‌، اجبار و عوامل سیاسی و... به تغییر محل سکونت خود می‌پرداخته است.

اما این جابجایی‌ها با آنچه ما امروزه شاهد آن هستیم، کاملاً متفاوت است. از آنجایی که در گذشته رشد جمعیت و در نتیجه جابجایی انسان‌ها در مقیاس بسیار کوچکتری صورت می‌گرفت، تأثیر این مهاجرت‌ها بر ساختار اقتصادی، اجتماعی و دموگرافیک مناطق مبدأ و مقصد چندان قابل ملاحظه نبوده و حتی امری طبیعی و بعضاً مفید تلقی می‌شده است‌، این در حالیست که در حال حاضر این امر بحران را هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری ایجاد کرده است.

"اخلی" یکی از روستاهای بخش گرمخان است که مشکلاتی همچون کم آبی، بخش کشاورزی و دامپروری این منطقه را با بحران مواجه کرده و سبب شده است تا نیمی از جمعیت روستا برای گذران زندگی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و معاش خود را بر سر گذرها جستجو کنند این در حالیست که ساخت سد قوردانلو می‌تواند برای آن‌ها نجات بخش باشد.

دهیار روستای اخلی  با اشاره به اینکه آب کشاورزی این روستا از طریق یکی از شاخه‌های رودخانه اترک تامین می‌شود، افزود: اما با بروز خشکسالی‌های پی در پی در چند سال اخیر آب این روخانه خشک‌ یا حجم آن به شدت کاهش یافته است.

رضا برزگر با بیان اینکه قسمت اعظم کشاورزی در این منطقه به صورت آبی است، ادامه داد: کاهش حجم رودخانه و خشکسالی‌های پی در پی موجب شده تا مردم ساکن در این روستا با ضررهای اقتصادی فراوانی مواجه شوند و با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن تامین آب شرب این روستا نیز با مشکل مواجه است، بطوری‌که مردم فقط یک ساعت از روز دارای آب شرب هستند.

برزگر با ذکر اینکه آب شرب روستای اخلی از طریق یکی از چشمه ها تامین می‌شود که این آب به صورت لوله‌کشی شده از روستاهای عبدل آباد، نجف آباد، و دونگل می‌گذرد تا به این روستا برسد، توضیح داد: یک منبع آب در روستای اخلی جانمایی شده تا آن آب‌ها وارد آن شود و مردم بتوانند در روز بعد به مدت یک ساعت از آب جمع شده در منبع استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تعدادی از مردم ساکن در این روستا به شغل دامپروری مشغولند که آب مورد نیاز دام در فصل بهار و تابستان از طریق چشمه‌های اطراف تامین می‌شود و در فصل زمستان نیز با مشکل تامین آب مورد نیاز آن‌ها مواجه هستند.

دهیار روستای اخلی با اشاره به اینکه مشکل کم آبی سبب شده است تا تعداد زیادی از افراد ساکن دراین روستا تصمیم بر مهاجرت به شهر را بگیرند، تصریح کرد: تاکنون 50 درصد از مردم این روستا به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: به علت کم آبی جوانان روستایی تمایلی به انجام کار کشاورزی ندارند و بیشتر افراد تشکیل دهنده روستا در حال حاضر را افراد سالخورده تشکیل می‌دهد.

برزگر با بیان اینکه طرح ساخت سد قوردانلو از چندین سال گذشته در این منطقه مطرح بوده است، گفت: تاکنون از عمر دو، سه دولت می‌گذرد، اما تاکنون هیچ اقدامی در خصوص ساخت آن انجام نشده است.

وی تاکید کرد: ساخت این سد، آب زمین‌های کشاورزی چندین روستا را تامین خواهد کرد، کشاورزی و دامپروری رونق خواهد گرفت و به دنبال آن از مهاجرت روستاییان نیز جلوگیری خواهد شد.

برزگر گفت: با ساخت سد قوردانلو در این منطقه اشتغال‌زایی نیز رونق خواهد گرفت.

وی تعداد جمعیت این روستا را 250 نفر در قالب 50خانوار بیان کرد و ادامه داد: روستای اخلی در 37 کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد.

به گزارش ایسنا- نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در خصوص ساخت سد قوردانلو اظهار کرد: دست‌ها‌یی پنهانی پشت صحنه است تا این طرح اجرایی نشود و اگر هم اجرایی شود، اجرای آن همانند اجرایی نشدن است.

دکتر قاسم جعفری توضیح داد: مخزن این سد حدود 170میلیون متر مکعب است که پس از گذشت مدتی 75میلیون متر مکعب‌ و سپس 50میلیون متر مکعب شد که هم اکنون تا 25 میلیون متر مکعب حجم ساخت مخزن آن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد اجرای این طرح تبدیل به یک بند خاکی و یا کمی بزرگتر از آن تبدیل شود، خاطرنشان کرد: این ظلم بزرگی به مردم اهالی روستای آن منطقه و این استان است.

جعفری تصریح کرد: با ساخت این سد، قرار بر این بود تا آب مورد نیاز توسعه فاز دوم مجتمع پتروشیمی خراسان تامین وصنایع پایین دستی این مجتمع اجرا شده، همچنین یک نیروگاه برق نیز در اطراف این سد ساخته شود.

وی گفت: زمان تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت آب و منطقه‌ای فعلی این استان این مطلب از سوی بنده بازگو شد که باید این طرح در این استان اجرایی شود.

نماینده مردم بجنورد در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، بیان کرد: خبرهایی شنیده می شود که اجرای این طرح تجهیز کارگاه شده و عملیات ساخت آن به زودی اجرایی می‌شود، اما هم اکنون بخشی از کارهای اداری این طرح نیز انجام نشده، چه برسد به اینکه تجهیز کارگاه شده باشد.

وی افزود: این طرح به منظور اخذ کمیسیون 215 هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

جعفری خطاب به وزارتخانه ذی‌ربط تاکید کرد: اگر اجرای این طرح محقق نشود، نمایندگان این استان از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود که یک نماینده می‌تواند استفاده کند، برای اجرای پروژه استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

بازدید:۷۴۷
برچسب ها: سد ، خراسان شمالی