کد خبر: ۱۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ 02 June 2014

لزوم تمركز زدايي در كلانشهر اهواز


توجه اساسي به مقوله كاربري اراضي يكي از اصول مهم مهندسي شهرسازي، طراحي شهري و معماري محيط منظر است.البته طي دهه اخير بدليل افزايش معضلات شهري رعايت اصول مهندسي ترافيك نيز بعنوان يكي از اركان مهم در طراحيها در نظر گرفته مي شود. در شهري مانند اهواز كه گستردگي عرضي زيادي دارد و از لحاظ حاشينه نشيني دررده هاي بالاي كشور قرار گرفته بايد تعريف و رعايت صحيح كاربري اراضي توجه ويژه اي بعمل آيد.

سطح شهر اهواز و حواشي آن حدود 230 كيلومتر مربع با جمعيتي بالغ بر يك ميليون و چهارصد هزار نفر است كه متاسفانه عمده فعاليت هاي تجاري و اقتصادي و حتي خدمات پزشكي در محدوده خاص و اندكي از مركز شهر انجام مي شود. اين منطقه در محدوده خيابانهاي طالقاني،سلمان فارسي،آزادگان و شريعتي واقع شده كه تقرباً سطحي معادل 1 درصد از اراضي شهر را شامل مي گردد.اين موضوع بدين معني است كه شهروندان محلات مختلف شهر جهت اهداف گوناگون مانند خريدها، درمان و غيره بايد وارد اين منطقه محدود گردند كه نتيجه آن ترافيك سنگين در معابر منتهي به اين حريم است.اين حريم مبداء و مقصد بسياري از مدهاي حمل و نقل شهر است و خطوط اتوبوسراني و تاكسراني نيز اكثرا به اين حريم منتهي مي گردند.

images

بطور مثال مردم مناطقي مانند كوت عبدا... براي كوچكترين اهداف درماني خود بايد به مركز شهر مراجعه نمايند و بيمارستان سينا فقط جوابگوي بخش اندكي از نيازهاي درماني شهروندان است و منطقه از وجود ديگر اطباء ، متخصصين ، آزمايشگاه و راديولوژي ها بي بهره است ، در اين خصوص يكي از وظايف مهم دانشگاه علوم پزشكي، نظام پزشكي و مسئولين اداره شهر بايد توزيع مناسب خدمات در سطح شهر باشد. همچنين در مناطقي مانند كوي رسالت ، كوي نبوت،سپيدار،كوي رمضان، شهرك آقاجاري،كوي نفت،فازهاي يك و دو پاداد و... بدليل نبود بازارهاي محلي مناسب و جامع مردم منطقه براي انواع خريدها و ديگر اقلام بايد به مركز شهر مراجعه نمايند. همچنين تجعع بعضي از صنوف مانند فروشگاههاي مبل و صنايع چوب،فروشندگان لوازم و قطعات صنعتي، مطب پزشكان و آزمايشگاه ها، مراكز راديولوژي و غيره تمامي استفاده كنندگان از اين خدمات را به ناچار در اين حريم مي كشاند. البته بدليل پيچيدگي موضوع نياز به مطالعات دقيق مبداء و مقصد سفرها و آناليزهاي كارشناسي مي باشد ( اين كار در شهر اهواز تقريبا 10 سال پيش انجام شده و نياز به بازنگري دارد) تا بتوان بر اساس اطلاعات بدست آمده موضوع را آناليز و برنامه ريزي نمود و جهت اين مشكلات نسخه هاي كارشناسي پيچيد.

پيگيري اين موضوع بسيار مهم و ضروري است و بايد بعنوان يكي از برنامه هاي جدي فرمانداري، شهرداري و شوراي ترافيك اهواز در سال جاري باشد مگر نه رفع مشكلات هسته مركزي شهر و ترافيك هاي معابر منتي به آنها در محلاتي مانند امانيه،عامري،چهار راه زند ،بلوارهاي ساحلي منتهي به مركز، خيابان امام(ره) شرقي و چهار راه زند غير ممكن خواهد بود. نتيجه اين ترافيك هدر رفتن اوقات شهروندان و عواقب روحي و رواني است كه در شهر گرم اهواز براي شهروندان بدنبال خواهد داشت .
نويد قائدي

بازدید:۳۲۲