کد خبر: ۱۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۳ 08 July 2014

پياده روهای مرده


سازه نیوز:پياده رو ها معابري با بالاترين حد نقش اجتماعي هستند كه مي بايست جاذب طيف وسيعي از شهروندان باشد . و آنچه متضمن حضور شهروندان در پياده رو هاست ايمني وراحتي اين فضا است . تفاوت شهر وزندگي شهري با زندگي روستائي جدای از نوع متفاوت فعاليت هاي شهري، در طراحي و مبلمان شهري و همچنین نوع بناهاي شهر نمود می یابد. 8824_184 8824_184
شهر اهواز پس از تهران بزرگ ، یکی از وسيعترين شهرهای كشور است که با معضلات شهري متعددی روبروست ،معضلاتی که فاصله زیستن در شهر و غير شهررابسيار كم مي كند . بافت فرسوده ، حاشيه نشيني ، ساخت وسازهاي غيراصولي در برخي مناطق ، و عدم توجه و نظارت كيفي بر امور از جمله عواملي است كه مي تواند در عقب ماندگي شهر تاثيرداشته باشد .

يكي از عمده بخش هاي شهري كه بسيار مهم بوده و از نظر دست اندركارن امر دور مانده فضاي پياده رو هاست كه عملا از مردم گرفته شده و خيل عظيمي ازجامعه را از استفاده ازآن محروم نموده است . اين شاهراه حياتي آنچنان بي نظم و سليقه اي اجراء گرديده كه دقيقا به هم ريختگي را درآن ميتوان مشاهده نمود . شاهد اين مدعا شرايط نامطلوبي است كه اين معابر با فضاهاي مشابه در كلان شهرها و حتي در شهرهاي كوچك همجوار دارند. در اينجا نقش مجموعه سازمانهاي متولي بهسازي و روان سازی گذرگاه های شهر چيست ؟ راهكارهاي موثر براي بازيابي هويت از دست رفته پياده رو را چه كساني بايد ارائه نمايند .

آنچه امروز به عنوان پياده رو با آن مواجه هستيم نشانگر بي توجهي عوامل اجرائي شهر به نحوه حركت عابرين پياده است .

در شهری که برای گذر خودروهای آهنین، سازمانها و مدیریت های مختلفی تاسیس شده و هزاران درخت حتی در برابر خودروها ذبح ، تا این چهارچرخ آتشین مسیر خود را به نرمی طی کند و روان ،متولی امر پیاده ها چه کسی است؟رهگذران پياده ای که در مسير حركت خود با موانعي بسیار مواجه میشوند،و ناگزیر تا در برابر خیل موانعی مانند رمپ ( سطح شيبدار)،پاركينگ واحدهاي مسكوني با شيب تند و ابعاد مختلف ، پله هائي براي پوشش اختلاف سطح و كاشت بدون طرح و برنامه انواع درختان ؛از خیر ورزش رایگان و هوازی پیاده روی بگذرند و سوار یکی از همین نازنین خودروها شوند و به خانه بازگردند .

از طرفي در بخش هاي عمدتا تجاري شاهديم پياده روها بدون توجه به اصول ساخته وكف سازي مي شوند ، بطور مثال از مصالح صيقلي و لغزنده اي استفاده مي شود كه مناسب براي تردد پياده خصوصا در روزهاي باراني نيست، ويا ساخت گلدانهاي بزرگ سنگي كه نه زيبايي دارد ونه استفاده اي براي عابرين .

حل چنین موضوعی خیلی پیچیده نیست ومی توان با طراحی و نوشتن آیین نامه ای دقیق حاوی دستورالعمل وراهنما براي هرنوع پياده رو همراه با طراحي جزئيات فني و اجرائي برسطح و بدنه آن حتی باذكر نوع مصالح؛ و البته با همکاری شهروندانی که کم هم نیستند جلوه دیگری به پیاده روهای فراموش شده این شهر داد،به ویژه که مردم معمولا هزینه ساخت پیاده روها را از هزینه شخصی پرداخت می کنند اما نبود طرحی مشخص باعث شده این همه هزینه به نتیجه مناسبی منتج نشود ، به عنوان مثال میتوان از مالكینی که در پی ساخت ملک خود هستند ؛

درخواست کرد اجراي پياده روی خود را با توجه به جداول استاندارد و مصالح تعريف شده دردستورالعمل و آیین نامه ای که انشاالله در آینده ای نا معلوم طراحی خواهد شد، انجام دهند، بدين صورت هم بدنه پياده روها يكدست می شود و هم سطح آن و مهمتر آنکه پیاده رویی زیباتر و مفیدتر. بنابراین اگر در طراحي پياده روها از استاندارد ومعيارهاي بين المللي پیروی گردد ؛ مردم به پياده روي تشويق خواهند شد و حضور مردم توسعه پايدار شهري را چشم اندازی ممکن خواهد ساخت،از یاد نبریم پدرانمان در هنگام ساخت خانه هایشان جایی را برای رهگذران خسته در نظر میگرفتند،دچه جزیی از خاطرات کودکان قدیم این شهر است که روزی میزبان همشهریان خسته بود.

در ادامه مطلب برخی از مشاهدات خود را برای تبیین بیشتر موضوع ارایه میکنم ، این عکسها در یک روز و فقط در یک منطقه شهری برداشت شده و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

مرجع:سایت -شوشان:سید صالح آلبوشوکه

بازدید:۳۴۶