کد خبر: ۱۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ 05 September 2014

سفر به خاوران


دولت يازدهم در ميانه مشكلات اقتصادي، سياسي و بين المللي اش، حالا آهنگ سفر به استاني را ساز كرده كه حسن روحاني، ٤٨ساعت پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري ٢٤خرداد، با ديدن اجتماع ٥٠هزار نفري مردم همين استان، به رسانه ها گفت موج اعتدال به راه افتاده و بي شك او برنده انتخابات روز جمعه است.
آن ها كه سال گذشته، مبارزه نامزدهاي انتخاباتي را دنبال مي كردند، به خاطر دارند سالن شهيد بهشتي نه در موقع حضور سعيدجليلي و نه در هنگامه آمدن سردار قاليباف كه از قضا فرزندان همين استان بودند، چنين جمعيت توفنده و بنفش پوشي را به خود نديد!
خراساني ها آن روزگاران به خاطر منافع ملي، از خير منفعت هاي ناسيوناليستي و سودهاي سرزميني شان گذشتند و به جاي انتخاب يك خراساني اصولگرا، يك سرخه اي ميانه رو را ترجيح دادند. طوفان عصر ٢٢خرداد١٣٩٢، ظرف ٤٨ساعت به سونامي غيرقابل كنترل روحاني تبديل شد و حماسه ٢٤خرداد رقم خورد.
خراسان گرچه برخلاف گفته حسن روحاني كه پس از پيروزي گفته بود به خراسان و خراساني هاي دين دارد، آخرين استاني بود كه نماينده عالي دولت در آن مستقر شد، اما همچنان به وعده هاي بر زمين مانده رييس جمهور اميد بسته است. هرچند هنوز قريب به اتفاق مديران سياسي استان، مديران بازمانده از دولت دهم هستند و همين، گلايه بخش وسيعي از حاميان و طرفداران دولت را در بر داشته، اما اين، دليل نمي شود تا خراساني ها چشم بر توفيقات پشت در پشت دولت تدبير و اميد ببندند و در برابر اين همه مكافات كه از دولت گذشته به ارث رسيده و اين همه پيروزي كه در همين زمان كوتاه به دست آمده، كلاه قدرشناسي و سپاس از سر نگيرند.
دولت يازدهم كه آمد، تورم لحظه به لحظه در اين كشور ٤٦درصد بود. اين دولت با كمي تدبر و استفاده از تجربه مديران كاردان كشور، بي توجه به بهانه هايي نظير تحريم، حالا توانسته نه فقط سرعت تورم افسارگسيخته را مهار كند، بلكه نرخ رشد تورم را به ٢٦درصد تقليل دهد. دولت تدبير و اميد با قطعيت مي گويد سال١٣٩٣ را با تورمي در حدود ٢٠درصد تحويل مي كند و اميدوار است پس از ٤٧سال، در سال١٣٩٥، تورم را تك رقمي كند و اين، توفيق كم مقداري نيست!
شاخص رشد اقتصادي كشور كه چند سالي است به دليل منفي بودن، از ليست اعداد و ارقام قابل انتشار توسط مراكز رسمي خارج شده و صرفا براي بزرگان كشور ارسال مي شود، حالا دوباره رمق گرفته و دولت از رسيدن اين رشد به نيم درصد در شهويور ماه امسال سخن مي گويد. حالا بايد منتظر بود و ديد دولت تدبير و اميد در اين دوره چهارساله مي تواند شاخص رشد اقتصادي كشور را دوباره به عدد مربوط به سال١٣٨٤، يعني چيزي در حدود ٦/٥درصد بازگرداند يا خير؟
دولت روحاني اگرچه در همه حوزه هاي بهداشت و درمان، آموزش عالي، محيط زيست، آموزش و پرورش، ارتباطات، صنعت و تجارت و... توفيقات محسوسي به دست آورده كه به دليل نبود فضاي رسانه اي عادلانه و فراگير، از انتشار اين توفيقات و افزودن بر شاخص اميدداري و رضايتمندي عمومي عاجز است، اما در بُعد سياست خارجي و كاستن از فشارهاي بين المللي، يكي از موفق ترين دولت هاي پس از انقلاب بوده است. حمايت صريح مقام معظم رهبري از سياست هسته اي و ديپلماسي خارجي دولت، گواه روشني بر صحت عملكرد رييس دولت و دستگاه ديپلماسي خارجي او است.
با اين حال در حوزه مطالبات استاني، خراسان همچنان در گير و دار تغيير بافت مديريتي استان در رنج است. هنوز شميم دلنواز تغيير كه علي الاصول اولين و طبيعي ترين نتيجه برگزاري انتخاباتي از نوع انتخابات ٢٤خرداد است در اين استان وزيدن نگرفته و افكار عمومي بي صبرانه در انتظار تحقق اين وعده دولت منتخب شان هستند.
بحران آب و افت چشمگير سفره هاي زيرزميني از يكسو و از مدار مصرف خارج شدن منبع قابل اعتنايي نظير سد دوستي، زنگ خطر را در گوش مديريت ارشد استان به صدا در آورده تا در اين سفر، تصميمات راهگشايي براي تامين آب شرب دومين كلانشهر مذهبي جهان با بيش از ٢٥ميليون زائر و مسافر سالانه اتخاذ نمايند.
زمينگير شدن صنايع استان به دليل فشار بي امان بانك ها كه بي توجه به سال ها ركود، در پي وصول اصل و فرع و جرائم ديركردشان هستند، نقطه بحران خيز ديگري است كه هرچند به استان خراسان محدود نمي شود، اما چه نيكوست رييس جمهور از جوار بارگاه امام هشتم، يك بار براي هميشه بر اين درد كهنه و لاينحل، علاج كنند.

مرجع: سایت خبر 8

یادداشت اختصاصی امیرشهلا از فعالان سیاسی استان خراسان رضوی


بازدید:۲۶۹۰
ﺁﺭﺯﻭ ﺭﺟﺐ ﭘﻮﺭ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
0
0
ﺑﺎﺳﻼﻡ.ﻣﺘﻦ ﺟﻨﺎﺏ ﺷﻬﻼ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻘﺎﻻﺕ اﻳﺸﻮﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻪ ﺣﻖ و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ و ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩ و اﻧﺸﺎاﻟﻠﻪ ﻛﻪ ﻣﻮاﺭﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭاﺳﺘﺎﻱ ﺣﻞ ﺑﺮﺧﻲ معضلات و ﺑﺤﺮاﻥ ﻫﺎﻱ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﻂﺮﺡ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻫﻴﺎﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﻭاﻛﺎﻭﻱ ﻗﺮاﺭ ﮔﻴﺮﺩ و ﺗﺪاﺑﻴﺮﻱ ﺟﻬﺖ ﺣﻞ ﺁﻧﻬﺎ اﻧﺪﻳﺸﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺎ ﻭاﮔﺬاﺭﻱ ﺑﺮﺧﻲ اﺧﺘﻴﺎﺭاﺕ ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاﺭ ﻣﺤﺘﺮﻡ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ
ایران من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
0
0
باید به خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب های مهم فرهنگی جهان اسلام توجه بیشتری شود