کد خبر: ۱۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳ 11 October 2014

شناسنامه فني ملکي ساختمان ضمانت، کيفيت و هويت يک ساختمان است


سازه نیوز:رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را ضروری دانست و گفت : شناسنامه فنی ملکی ساختمان ضمانت، کیفیت و هویت یک ساختمان است اما متاسفانه در کشورما در بیشتر موارد به صورت صوری صادر می شود و باید هرچه سریعتر ساماندهی شود.
مهدی موذن در دوازدهمین همایش روز بتن با تاکید بر بازنگری در مرحله اجرای ساخت و ساز ساختمانها در کشور گفت: حضور کاردان ها در حوزه اجرای ساختمان سازی هم ضروری است و اگر در این مرحله هر قدر از مصالح استاندارد استفاده کنیم اما در اجرای پروژه ها بازنگری نشود ، شاهد رشد کیفیت نخواهیم بود.
موذن در ادامه اظهار داشت: کاردان های فنی و معماران تجربی نقش قابل توجهی در ساخت و ساز کشور دارند و با حضور این نیروی سازمان یافته در حوزه اجرا می توانیم شاهد ارتقای کیفیت صنعت ساختمان باشیم.
رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران به پروانه اشتغال کاردان ها در قانون نظام مهندسی و ساختمان کشور اشاره و کرد و گفت : طبق این قانون به سه قشر مهندسان، معماران تجربی و کاردان های فنی پروانه اشتغال اهدا شده است اما چرا فعالیت کاردان های فنی و معماران تجربی در صنعت ساختمان نادیده گرفته می شود.
وی افزود: اجرای ناصحیح طرح ها، کوتاه شدن عمر مفید ساختمانها در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته و خسارت های غیرقابل جبران ناشی از زلزله مانند زلزله بم به دلیل جزئی نگری مسئولان در عرصه ساخت و ساز است.
وی با تاکید بر حذف نگاه بخشی از صنعت ساختمان و لزوم کلی نگری در ساختمان سازی گفت : ساختمان سازی یک خط تولید است و باید از همه افراد ذیصلاح با هر نقش و جایگاه متفاوتی در این خط تولید موثر استفاده کرد.
موذن با بیان اینکه بیش از 80 درصد از جغرافیای ایران در معرض زلزله است، گفت: حادثه زلزله پیش بینی نشدنی است و بیش از این فرصت ها را از دست ندهیم و با بهره جویی از همه بخش ها در صنعت ساختمان به فکر ارتقای این صنعت باشیم و با اصولی ساختن این ساختمانها جلوی تبعات زلزله را بگیریم.
موذن با اشاره به برنامه توسعه ششم کشور تاکید کرد: مسئولان باید در تدوین این برنامه مهم بازنگری کنند و با آسیب شناسی دقیق به تعداد کاردانها و مهندسان در صنعت ساختمان تناسب دهند.

بازدید:۹۳۷