کد خبر: ۱۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۷ آبان ۱۳۹۳ 18 November 2014

برخورد جدی و قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز


سازه نیوز:معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: زمین‌خواری علت اصلی ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح استان خوزستان است. احمد سیاحی در جلسه پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز درون شهری که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر مسئولان و مدیران استانی در جلسات شهرداری حضور یابند، نیمی از مشکلات شهر اهواز حل خواهد شد.

وی افزود: موضوع برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی و بدون پروانه، در دولت مطرح شده که باید از سوی وزارت‌خانه‌های مربوطه و در مجموعه دولت در این زمینه اقدام شود. قانون نیز می‌گوید ارایه خدمات به افرادی که پروانه ساخت و ساز ندارند، جرم محسوب می‌شود. نحوه برخورد با این افراد نیز باید جدی و قانونی باشد.

سیاحی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت بسیار زیادی در حواشی شهر اهواز زندگی می‌کنند؛ از جمعیت یک میلیون و 250 هزار نفری این شهر، 450 هزار نفر ساکن حاشیه‌های اهواز هستند که همگی در ساخت و سازهایی بدون مجوز سکونت دارند.

وی با اشاره به ساخت و ساز و سکونت در زمین‌های کشاورزی حاشیه شهر اهواز، تصریح کرد: ساخت و ساز و فروش بدون مجوز در زمین‌های کشاورزی، از پیامدهای بی‌تفاوتی و نبود همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه نسبت به منابع طبیعی بوده است. دولت باید مدعی حریم خود باشد ولی متاسفانه ارتباطات پنهان در لایه‌های پایین وجود دارد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: از سوی دیگر؛ به دلیل نبود خدمات شهری و عدم مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز؛ جلوه‌ای نازیبا در حواشی شهرها ایجاد می‌شود.

سیاحی بر لزوم ارایه نظر و پیشنهادهای شهرداری اهواز برای مقابله و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد و افزود: در استانداری جلسات متعددی با موضوع برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز تشکیل شده است. در این زمینه؛ بررسی و برخورد جدی، اجرای حکم تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی و مراقبت از زمین‌های کشاورزی از سوی دستگاه‌هایی که صاحب این اراضی هستند، ضروری است.

وی از تشکیل کارگروهی متشکل از فرمانداران، شهرداران و بخشداران خوزستان با هدف مقابله با ساخت و سازهای غیرقانونی خبر داد و گفت: اهواز، ماهشهر، دزفول، و اندیمشک از جمله شهرهایی هستند که ساخت و ساز غیرمجاز در آنها انجام می‌شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که زمین‌خواری، علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در سطح استان؛ گفت: انجام برخوردهای جدی در پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، موجب تقویت بنیه شهرسازی خواهد شد.

سیاحی بیان کرد: با ایجاد کارخانه‌ها در سطح استان، میزان مهاجرت‌ها نیز افزایش می‌یابد. آخرین آمار موجود از میزان مهاجرت به هنگام احداث کارخانه و ایجاد زمینه اشتغال، 19.5 درصد در سال‌های 85 تا 90 بوده است.

بازدید:۶۰۵