کد خبر: ۲۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۳ 11 January 2015

چرا خانه‌های مدرن امروز محل آرامش نیست؟


نیاز به مسکن در تاریخ، همیشه دغدغه جوامع بوده است، مسکن ‌محلی برای کسب آرامش است که به فراخور امکانات و شرایط تاریخی، اقلیمی و تکنولوژیکی، روش‌های بدیع و متنوع تولید سرپناه، به قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

ساخت‌و‌ساز مسکن و فروش آن به قیمت‌های کذایی اگر چه به موضوعی تکراری تبدیل شده اما با توجه به اینکه مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای اجتماعی است، احتیاج به مسکن همواره یکی از مسائل و مشکلات عمده در شهرهای بزرگ است.

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و تجملاتی شدن خانواده‌ها، «سکونت» نیز از مفهوم کیفی خود دور شده و با شنیدن نام مسکن هزینه‌های مختلفی که بعضا غیرمتعارف هستند در ذهن تجلی می‌یابد.

حامد مانی‌فر- مدیرکل سازمان راه و شهرسازی استان قزوین- در این خصوص می‌گوید: فطرت انسان آرامش‌طلب است و همواره به دنبال مکانی جهت کسب آرامش است،‌ مسکن از زمان‌های گذشته محلی برای آرامش و مأوایی برای رشد و تعالی انسان‌ها بوده است.

وی ادامه می‌دهد:‌ امروزه در کشور شاهد رشد روزافزون آپارتمان‌نشینی هستیم، این در حالی است که فرهنگ و فطرت ما با خانه‌هایی حیاط‌دار مانوس است، در واقع شیوه طراحی و معماری مدرن مناسب فرهنگ ما نیست در طراحی‌ها باید به سمت نیازسنجی برویم و نیاز واقعی را بشناسیم.

مانی‌فر معتقد است: امروز ساختمان‌ها پاسخگوی همه نیازهای ضروری افراد و در واقع محل آرامش نیست بلکه سرپناهی برای افراد تلقی می‌شود، در واقع مسکن به کالایی برای پولدارها تبدیل شده است.

اگرچه در حال حاضر بازار مسکن در رکود است ولی ساخت و ساز و فروش مسکن به یک بازار پررونق تبدیل شده است؛ خرید و فروش مسکن که در گذشته تنها براساس نیاز خانواده‌ها صورت می‌گرفت امروزه به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، استان قزوین از این امر مثتثنی نیست و همین امر به گرانی مسکن که یکی از مشکلات مردم استان در زمینه مسکن است، دامن می‌زند.

یوسف عبدی شیخلری -رئیس اتحادیه املاک استان قزوین-، اظهار می‌کند:‌ اگرچه بازار مسکن در استان قزوین در حال رکود نیست، اما از نظر گرانی، قزوین نسبت به کلان‌شهرها در رکود است و در حال حاضر بعد از تهران، استان قزوین را می‌توان دومین شهر گران کشور از لحاظ مسکن دانست.

وی خاطرنشان می‌کند: قزوین همچنین دومین شهر پرمعامله کشور است به طوری که در شش ماهه نخست سال جاری ۸ هزار و ۱۹۲ قرارداد اجاره‌نامه امضا شده و شاهد افزایش ۱۵ درصدی معاملات ملکی بوده‌ایم.

این در حالی است که مانی‌فر رتبه دوم گرانی مسکن در قزوین را قبول ندارد و معتقد است که صحبت کردن در خصوص رتبه‌های کشوری با تکیه بر اطلاعات صحیح و درست باید انجام شود، استان قزوین اگر چه جزء استان‌های گران محسوب می‌شود اما نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که رتبه دوم گرانی را دارد.

وی با بیان اینکه نزدیک بودن به تهران، سهولت دسترسی و علاقه مردم به موضوع زمین را می‌توان علل گرانی مسکن استان قزوین دانست، تاکید می‌کند: مهم‌ترین دلیل گرانی مسکن عدم امکان توسعه شهری است به طوری که قزوین از محدوده شرق و جنوب و غرب توسط باغات و در محدوده شمال نیز توسط اتوبان محصور شده است و نمی‌توانیم شهر را گسترش دهیم.

مدیرکل سازمان راه و شهرسازی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: با توجه به محدودیت‌های توسعه شهری در قزوین تقاضا زیاد و عرضه کم است به همین منظور گرانی ایجاد می‌شود، در شهرهای دیگر شاهد توسعه و گسترش بی‌رویه شهری هستیم که این امر خوبی نیست اما در استان قزوین توسعه شهری به توسعه روستاها و شهرهای اطراف مانند شهر اقبالیه، شهر بیدستان، شهر شریفیه و شهر محمودآباد نمونه محدود شده است.

وی تصریح می‌کند:‌ قزوین در حوزه صنعت، کشاورزی و تجارت بازار کار بالایی داشته اما به دلیل اینکه ظرفیت پذیرش مهاجر را نداشته است جمعیت به روستاهای اطراف هدایت و روستاها به شهر تبدیل شده‌اند،‌ همچنین مناطقی از شهر قزوین مانند شهرک مینودر و کوثر محصول مهاجرت جمعیت است.

مانی‌فر عدم امکان توسعه شهری را امری مثبت تلقی می‌کند و می‌افزاید: اگر قزوین امکان توسعه داشت شاهد توسعه ناموزون و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف شهر بودیم، همانند اینکه در اصفهان، شیراز، تهران و بندرعباس به وسعت بالایی وجود دارد این در حالی است که در قزوین سکونتگاه غیررسمی نداریم.

وی تاکید می‌کند: وجود باغات در اطراف قزوین،‌ نقطه قوتی برای شهر محسوب می‌شود چراکه به عنوان ریه شهر عمل کرده و پاکیزگی را به شهر هدیه کرده‌اند.

مدیرکل سازمان راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به دیگر علل گرانی مسکن تصریح می‌کند: یکی دیگر از علل گرانی مسکن را می‌توان برابر نبودن عرضه و تقاضا دانست.

به گزارش ایسنا،‌ با نگاهی گذرا به قیمت‌های مسکن در استان شاهد وجود تفاوت‌هایی چشمگیر در قیمت‌ها هستیم،‌ تفاوت‌هایی که مناطق را به دو بخش بالاشهر و پایین شهر تبدیل می‌کنند، اما به راستی ریشه این تفاوت قیمت‌ها در چه چیزی است؟

عبدی -رئیس اتحادیه املاک قزوین- با اشاره به قیمت‌های موجود مسکن در استان تصریح می‌کند: خیابان‌های فردوسی، ولایت و خیام گران‌ترین و خیابان‌های راه‌آهن، ایران گاز و مناطق جنوب شهر را می‌توان ارزان‌ترین قسمت شهر قزوین دانست، همچنین قیمت هر مترمربع زمین را می‌توان بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دانست.

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم در منطقه جنوب شهر قزوین یک خانه با متراژ پایین خریداری کنیم باید حداقل ۶۰ میلیون تومان پرداخت کنیم این در حالی است که برای خرید خانه در مناطق شمال شهر حداقل ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است.

مانی‌فر وجود این تفاوت قیمت‌ها را امری طبیعی می‌داند و اظهار می‎کند: تفاوت قیمت در مناطق مختلف استان را می‌توان تفاوت در نوع مصالح مصرفی دانست چرا که قیمت مسکن در هر منطقه در بخش فونداسیون و سفت‌کاری ثابت است و این تفاوت قیمت‌ها از مرحله نازک‌کاری تغییر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد:‌ در مناطق شمال شهر معمولا از سنگ‌های گران قیمت، آنتیک و فرم‌دار استفاده می‌شود ‌همچنین انواع کاغد دیواری و رنگ پلاستیک و مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان متفاوت و گران و این در حالی است که در جنوب شهر عمدتا در ساخت مسکن از تک مصالح استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، اگر چه طی سال‌های گذشته خرید و فروش مسکن برای اقشار کم درآمد امری غیرممکن بود، اما دولت نهم و دهم با ارائه طرح «مسکن مهر» رویای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد را محقق کرد، مسکن مهری که از زمان ساخت تاکنون با انتقاداتی همراه است.

عبدی در ادامه با اشاره به مسکن مهر اضافه می‌کند: اگرچه مسکن مهر برای کمک به اقشار کم‌درآمد تهیه‌ شده اما مورد تأیید نیست چراکه سبب ایجاد حاشیه‌نشینی شده است و افراد مختلف با پرداخت مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان مسکنی با کمترین امکانات معیشتی که از نظر سازه نیز دچار مشکل است تهیه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: هزینه خرید مسکن مهر با احتساب وام و تکمیل کردن تجهیزات داخلی ساختمان مانند پکیج و کابینت حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شود این در حالی است که با پرداخت همین مبلغ می‌توان در شهرک‌های اطراف قزوین و در مناطق جنوب شهر مسکن تهیه کرد.

رئیس اتحادیه املاک قزوین خاطرنشان می‌کند: اغلب افرادی اقدام به خرید مسکن مهر کرده‌اند که توان پرداخت اجاره خانه را ندارند، این در حالی است که در حال حاضر باید ماهانه مبالغی به میزان حداقل ۲۵۰ هزار تومان بابت اقساط وام پرداخت کنند.

مانی‌فر نیز در این خصوص اشاره می‌کند: مسکن مهر سبب شده که عرضه به یکباره افزایش یافته و تقاضا تحت تاثیر قرار گیرد، با توجه به اینکه مسکن مهر برای قشر خاصی از مردم که شامل افراد فرهنگی، هنرمند، کارگر و کارمند که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند طراحی شده اما همچنان نیاز قشر دیگر پابرجاست در واقع مسکن مهر در بخشی قیمت را کاهش داده است.

وی تصریح می‌کند:‌ نقدهایی که به مسکن مهر قزوین می‌شود عمدتا منصفانه نیست چراکه استان قزوین در زمینه کیفیت ساخت مسکن مهر سه سال پیاپی (از سال ۸۹ تا ۹۱) رتبه اول از نظر کیفیت مسکن مهر کشور را کسب کرد و در ارزیابی صورت گرفته ۸۴ نمره از ۱۰۰ نمره را کسب کرده است.

مدیرکل سازمان راه و شهرسازی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: ساخت مسکن مهر بدون عیب و ایراد نبوده است چراکه در استان قزوین، سالی هزار واحد پروانه ساخت صادر می‌شد اما به منظور ساخت مسکن مهر طی یک سال حدود ۳۰ هزار پروانه ساخت صادر شده است،‌ در این میان طبیعتا با کمبود جوشکار،‌ بنا و استادکار ماهر رو به رو شدیم.

وی همچنین تاکید می‌کند: مسکن مهر هیچ‌گونه حاشیه‌نشینی ایجاد نکرده است چراکه در حاشیه‌نشینی افرادی که زندگی می‌کنند، خدمات شهری، بهداشت و سرویس مناسبی ندارند؛ مسکن مهر سکونت گاه رسمی است که زیرساخت لازم را دارد و همچنین دارای خیابان بندی و خدمات شهری مناسب است که در آینده نیز به نیازهای طبیعی شهروندان با ارئه خدمات مناسب مانند مراکز تجاری پاسخ داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، امروزه مسکن را به عنوان یکی از چرخ‌های متحرک اقتصاد مطرح می‌کنند و تقاضای مردم برای زندگی در خانه‌های مرفه باعث شده سرمایه‌گذاران، بسیاری از ویژگی‌ها و امکانات را هنگام شروع یک پروژه ساختمانی در نظر داشته باشند که با اصول اولیه خانه در ارتباط نیست.

برای اینکه مسکن مجدد محلی برای کسب آرامش باشد خانواده‌ها در هنگام خرید خانه قبل از پرداخت هزینه گزاف و توجه ویژه به زیبایی و سبک خانه‌ها چه خوب است که برخی از ویژگی‌های خانه مناسب مانند داشتن حیاط، ‌متناسب بودن قرارگیری سرویس‌های بهداشتی و حمام و .... به عنوان فاکتورهای اصلی یک مسکن شهری خوب توجه کنند.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

بازدید:۷۸۹
برچسب ها: قزوین ، مسکن ، مسکن مهر ، خانه