کد خبر: ۲۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۳ 11 January 2015

بافت‌های فرسوده تاریخی کشور از جمعیت تهی شده‌اند


سازه نیوز:معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا تمام بافت‌های فرسوده تاریخی از جمعیت تهی شده‌اند. دکتر پیروز حناچی در جلسه کمیسیون ماده پنج کرمانشاه با بیان اینکه در احیای بافت‌های فرسوده باید منافع شهروندان، سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر یکی از این بخش‌ها حذف شود، قطعا نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

حناچی با بیان اینکه بخش بسیاری از بافت‌های فرسوده کشور دارای بافت تاریخی هستند، گفت: نمی‌توان این بافت‌ها را تخریب کرد، زیرا با حذف این بافت‌ها بخش مهمی از تاریخ کشور از بین می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان معماری موجود در بافت‌های تاریخی فرسوده منحصر به فرد است، گفت: باید روشی در پیش گیریم تا در کنار احیای این بافت‌ها، معماری آنها در راستای حفظ تاریخ کشور محفوظ بماند.

وی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در زمینه احیای بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: همیشه نباید از تخریب و بازسازی صحبت کرد، بلکه باید نگاهی هم به بهسازی و نوسازی داشته باشیم.

حناچی با بیان اینکه تقریبا تمام بافت‌های تاریخی فرسوده کشور در حال تخلیه از جمعیت هستند، گفت: چنانچه بخواهیم احیای بافت‌ها را انجام داده و جمعیت را در این مناطق نگه داریم، باید در راستای شکوفا کردن اقتصاد این مناطق گام برداریم.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم به شدت پیگیر هستیم تا با اندیشیدن تدبیری در کنار حفظ معماری آثار تاریخی گذشته، بافت‌های تاریخی احیاء شده و بتوان جمعیت را در آن نگه داشت.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در همین راستا سرمایه گذاری گردشگری در این بافت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

حناچی اظهارکرد: در شرایط کنونی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده و بستری ایجاد شده که بتوانیم به سرمایه‌گذاری در سایر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور بپردازیم، می‌توان از قابلیت سرمایه‌گذاری گردشگری در بافت‌های تاریخی فرسوده نیز استفاده کرد.

وی اظهار کرد: در نوسازی بافت‌های تاریخی فرسوده موافق نیستیم که عین بنای تاریخی گذشته ساخته شود، اما اگر به دستور زبان تاریخی بنا نیز توجه نشود، عملا آن بنای تاریخی کنار گذاشته می‌شود.download

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با بیان اینکه تجربیات احیای بافت فرسوده در برنامه چهارم توسعه کشور نیز وجود داشت، اظهار کرد: در آن برنامه با سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی برای احیای بافت مابقی اعتبار از طریق اعطای تسهیلات با سود هشت درصد تامین می‌شد.

وی با تاکید مجدد بر حفظ آثار تاریخی در کنار احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: اگر میراث فرهنگی را تنها متولی حفظ میراث بدانیم، قطعا به تخریب آثار تاریخی کمک کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همه باید خود را در حفظ آثار تاریخی مسئول بدانند و دراین زمینه نباید تنها حفاظت صرف را مدنظر قرار داد، زیرا همین حفاظت صرف نیز به تخریب آثار تاریخی کمک می‌کند.

حناچی افزود: در کنار حفاظت از آثار باید راه توسعه اقتصادی در این بافت‌ها باز شود و باید یاد بگیریم این دو در کنار هم پیش رود.

وی با اشاره به نهادینه شدن فقر در مناطق فرسوده، اظهار کرد: قطعا نوسازی بدون شکوفا کردن اقتصاد این مناطق نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان در حال حاضر شرایطی فراهم شده که شورای عالی شهرسازی و میراث فرهنگی و سایر ارگانها و نهادهای مربوطه بیشترین هماهنگی را دارند، اظهار کرد: باید از این شرایط استفاده کرده و مدیریت حفظ آثار را به توسعه بافت‌های فرسوده گره بزنیم.

حناچی با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه طبیعی و میراث فرهنگی در دنیا است، اظهار کرد: متاسفانه ما خودمان به این قابلیت باور نداریم و سرمایه‌گذاری نکرده ایم.

حناچی در پایان با اشاره به نیاز ضروری کشور به اجرای پروژه‌های پایلوت اظهار کرد: سالها در زمینه‌های مختلف مطالعه کرده‌ایم و حال نیاز داریم تا این مطالعات در قالب پروژه‌های پایلوت به اجرا درآید و در همین راستا می‌توانیم در بخشی از شهر کرمانشاه نگاه بهسازی و نوسازی و ایجاد رونق اقتصادی در بافت‌های فرسوده تاریخی را به اجرا درآورده و آن را به عنوان پایلوتی برای اجرای طرح در سایر نقاط استان درآوریم.

بازدید:۳۰۰