کد خبر: ۲۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ 31 January 2015

از کتاب و فیلم ۵۰۰۰ سال مهندسی ایرانی رونمایی شد


با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی؛ از کتاب و فیلم ۵۰۰۰ سال مهندسی ایرانی رونمایی شد همزمان با بزرگداشت هشتادمین سالگرد تاسیس دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی از کتاب و فیلم ۵۰۰۰ سال مهندسی ایرانی رونمایی شد.

عباس آخوندی در این مراسم گفت: سرزمین ایران، با تاریخ هزاران ساله، قلمرو فرهنگی وسیعی را در پهنه گیتی گسترده و موجب شکل‌گیری میراث گرانبهایی در این قلمرو شده است. اگر چه بخش بزرگی از این میراث فرهنگی در قالب ساختمان‌ها و معماری بدیع، سازه‌های آبی بزرگ بادگیرها و آسیاب‌هایی با کارکرد پیچیده، شهرهای متراکم و پایدار در برابر عوامل اقلیمی و متأثر از عوامل فرهنگی شکل گرفته که قابل مشاهده و بررسی کالبدی است. بخش زیادی نیز به صورت میراث معنوی و غیرکالبدی دارای ارزش صیانت و توجه است.
وی در ادامه افزود: در اینجا تأکید بر آن است که به میراث مهندسی به عنوان پدیده مستقل از محصولات مهندسی و به عنوان میراث معنوی با ارزش گذشته نیز باید توجه و در جهت شناخت نقاط قوت آن تلاش کرد تا بتوان‌، ارزش‌های آن را در زندگی امروز تداوم داد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: گرچه در دوران باستان جامعه عاری از نهادهای نظارتی متداول دوران معاصر بود اما آنان خود را متعهد به رعایت اصول و ضوابط حرفه‌ای بودند با این وضع حقوق قانونی و شرعی همه مردم در نزد آنان محترم شمرده می‌شد  و طراحی و ساخت بناها، برای فقیر و غنی به مرتبه خود با کیفیت بالا انجام می‌شد و روابط کالایی فعلی حاکم بر ساختمان‌ها و اسکان مردم در شهر نبود. اما امروز توسعه و عمران در مسیر دیگری در جریان است.
آخوندی در ادامه گفت: برای همه ما مایه افتخار است که در این دانشکده سترگ تحصیل کرده ایم و دانش آموخته و ادامه دهنده میراث مهندسی ایران که بیش از ۵۰۰۰ سال سابقه دارد و امیدوارم که افتخار ما فقط با تکیه بر گذشته نباشد بلکه بتوانیم راهی را برای آینده باز کنیم و بتوانیم موجبات توسعه ایران را فراهم کنیم.
در ادامه مراسم نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به محل برگزاری مراسم گفت: سالن شهیدچمران دانشکده فنی دانشگاه تهران که با نام یکی از پرافتخارترین فارغ‌التحصیلان این دانشکده نامگذاری شده است، همواره شاهد رویدادهای بسیاری بوده و امشب هم چنین است چرا که قرار است تاریخ ۵ هزار ساله مهندسی را به ایرانیان و جهانیان عرضه کند.
جبّه‌دار، رئیس شورای عالی کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و چهره‌ماندگار رشته مهندسی برق نیز در این مراسم گفت: دانشکده فنی مهندسی به داشتن فعالیت‌های علمی در بیش از ۸۰ سال، افتخار می‌کند که فارغ‌التحصیلانی داشت که در سازندگی کشور سهم بسزایی داشتند ودر سازندگی، آبادانی، ایجاد راه و سد، مراکز مخابراتی و نیروگاه‌های برق نقش آنان قابل توجه بوده است.
فرزین رضائیان نویسنده کتاب و کارگردان فیلم پنج هزار سال مهندسی ایرانی نیز در این مراسم گفت: این کتاب شامل شش فصل با موضوعات، مهندسی یک امپراتوری، آب که بخش عمده آن مربوط به قنات است، باد که به بادگیرها و آسیاب‌های بادی می‌پردازد، خاک و طراحی دو شهر «اردشیر خوره» و «اصفهان» عصر صفوی آتش، دانش و دانشگاه در ایران که با دانشگاه جندی شاپور شروع می‌شود و به مدرسه دارالفنون می‌رسد، است و مقدمه این کتاب را وزیر راه و شهرسازی که عضو شورای کانون مهندسان فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران نوشته  است.
پرفسور پاتریک هانت، استاد دانشگاه استنفورد نیز گفت: در این دانشگاه ما از کتاب فرزین رضائیان استفاده می‌کنیم و زمانی که او به دانشگاه ما آمد همه جا پر از دانشجویانی بود که آمدند تا از مطالب او استفاده کنند و از او می‌خواهم به انجام این قبیل فعالیت‌ها و تحقیقات ادامه دهد. وی در ادامه افزود: ایرانیان بسیار غنی بوده‌اند. پاراتکنولوژی برای سرامیک و ساخت شیشه در ایران شروع شد.
دیتریش، رئیس سابق مؤسسه باستان‌شناسی ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم به صحبت درباره عهد ساسانیان، اردشیر بابکان، ویژگی‌ دوران او، و شهر «اردشیر خوره» پرداخت.
محمدحسن طالبیان، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: سرزمین کهن و پهناور ایران، در طول تاریخ چند هزار ساله خود، همواره بستری مستعد برای ظهور و تکامل حلقه تمدن بشری بوده است.
آخرین سخنران این مراسم نیز کارلو چرتی بود که در خصوص فرهنگ ایرانی و روابط ایرانیان با طبیعت صحبت کرد.
در پایان این مراسم پس از پخش فیلم پنج هزار سال تاریخ مهندسی ایرانی، از کتاب آن نیز رونمایی شد.

 

بازدید:۵۸۴