کد خبر: ۲۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ 30 June 2015

چرا پروژه های شهری اهواز نیمه تمام مانده اند؟


سازه نیوز:در نود و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز، طرح کارت پارک و تفریغ بودجه ۹۴ بررسی و بر لزوم رسیدگی به وضعیت پروژه های نیمه تمام پراکنده در سطح شهر اهواز تاکید شد. ضمن این که همچون جلسات گذشته، اعضا با انتقاد از رویه شهردار، ایراداتی به شیوه کار شهرداری وارد کردند.
در این جلسه که امروز (۸ تیرماه) تشکیل شد، در ابتدا حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور جلسه، از طریق پاورپونت گزارشی از بازدید پروژه​های عمرانی در سطح شهر اهواز ارائه داد و اظهار کرد: برخی پروژه​ها به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده​اند که در یکی از جلسات از شهردار درخواست شد خود به مساله ورود کرده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه​ها را تامین کند.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه​ها، ورزشگاهی در جاده ساحلی رودخانه کارون است که زیرسازی آن انجام شده ولی چهار، پنج ماه است که کار آن متوقف شده و پیمانکار نیز کارگاه خود را جمع کرده است. پارکینگ طبقاتی شهرداری اهواز در خیابان طالقانی نیز از دیگر پروژه​هایی است که پیشرفت فیزیکی زیادی ندارد، این پروژه دارای قرارداد ۵ ماهه برای اسکلت و ۵ ماهه برای سقف است. متاسفانه ایراد فنی نیز به این پروژه گرفته شده زیرا ساختمان آب​بندی نشده است.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: بلواری در منطقه زیباشهر نیز به مدت چهارماه است که جداول آن کنده​کاری شده​اند و پروژه نیمه​کاره رها شده است. مجموعه ورزشی در کوی علوی، خیابان ۶۸ متری از دیگر پروژه​هایی است که علیرغم تبلیغات بسیار زیادی که برای کلنگ​زنی آن صورت گرفت، اما عملیات اجرایی پروژه توسط پیمانکار متوقف و پروژه نیمه​کاره رها شده است. میدان لشکرآباد نیز از دیگر پروژه​های نیمه​کاره اهواز است که حدود ۸ ماه پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده و هم​اکنون نیمه​تمام است. البته کار اجرایی آن در حال انجام است ولی با سرعت لاک پشتی پیش می​رود.

حیدری افزود: کار سرای محله در آخر اسفالت نیز به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت پیمانکار در حد فونداسیون نیمه​تمام رها شده است. در خصوص زیرگذر شریعتی نیز با اینکه موضوع تملک اراضی در این پروژه حل شده اما عملیات احداث در ضلع شرقی آن تاکنون انجام نشده است. از دیگر پروژه​های نیمه​تمام می​توان به پارک نیمه​تمام در کوی رمضان و خیابانی در بلوار زیباشهر اشاره کرد که به دلیل تجمع نخاله​های ساختمانی نمای بسیار بدی را برای منطقه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در این دوره شورا حتی یک ورزشگاه به بهره​برداری نرسیده است، اظهار کرد: از دیگر معضلاتی که در بازدید از این پروژه​ها مشاهده کردیم، رنگ​آمیزی دیوارهای مخروبه در شهر بود که لازم است در این زمینه زیباسازی توضیحات لازم را ارائه نماید. هزینه کردن در مخروبهها چه مفهومی میتواند داشته باشد؟ همچنین مشاهده می​کنیم که هر کس در اهواز اقدام به ساختمان​سازی می​کند، دور پروژه خود به نحوی دیوار می​کشد که علاوه بر پیاده​رو حتی سواره​ رو را نیز اشغال می​کند. به عبارتی می​توان گفت که هر چه ساختمان در حال ساخت در اهواز می​بینیم چنین وضعیتی را دارد.

عضو شورای شهر اهواز درباره فضای سبز شهر نیز گفت: به دلیل عدم رسیدگی به فضای سبز و چمن در برخی مناطق این فضاها خشک شده و قابل استفاده نیستند. همچنین برای من جای سوال است که جایگزین المان دلفین​ها و آب​نما در آخر پاداد چه معنی دارد؟

حیدری در ادامه نطق خود شهردار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: چنانچه شهردار بخواهد از استخدام بستگان اعضای شورا به عنوان حق​السکوت و اهرم فشار علیه هر عضو شورا استفاده کند، کار بسیار بدی است و لازم است در مقابل این اقدام شهردار، دوستان شورایی موضع بگیرند. می​بینیم که یک فرد توسط آقای شهردار اخراج شده است که کار درستی نبوده و کار شهردار از سوی ما مورد انتقاد قرار می​گیرد.

وی در پایان به بودجه سال ۹۳ شهرداری اشاره کرد و گفت: طبق گزارش شهردار از ۹ ماهه سال ۹۳، میزان ۶۸ درصد بودجه محقق شده که در کل سال این میزان به ۱۰۰ درصد رسید و ۷۲ درصد این بودجه در امور عمرانی تخصیص یافته است و به عبارتی بودجه با تمام این پیش​بینی​ها محقق شده است. اما با وضعیتی که در این پروژه​های عمرانی مشاهده کردیم، گزارش خلاف واقع بوده و بودجه ۹۳ کامل تحقق پیدا نکرده است. طبق قانون برای روشن شدن موضوع شخصا طرح سوال خواهم کرد و شهردار موظف است ظرف ۱۰ روز به این موضوع پاسخ دهد.

در این زمینه ابراهیم نوشادی، معاون برنامه​ریزی و بودجه شهرداری اهواز اظهار کرد: در کل استان مشکل سرمایه​گذاری داشته​ایم اما در تحقق بودجه سال ۹۳ در حوزه منابع داخلی از ۴۸۰ میلیارد تومان پیش​بینی شده ۴۵۸ میلیارد محقق شد.

هوشنگ شیرمردی عضو شورای شهر نیز در این باره گفت: پروژه​هایی که در نطق پیش از دستور آقای حیدری عنوان شد، برخی مربوط به سال ۹۲ هستند بنابراین لازم است توضیحات لازم در خصوص توقف و نیمه کاره رها شدن این پروژه​ها ارائه شود.

همچنین ناجی سواری نایب رئیس شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: در سال گذشته در تمام نطق​های خود عملکرد شهرداری را در برخی مناطق متذکر شده​ایم. این بار نیز در خصوص مواردی که ذکر می​کنم لازم است شهرداری توضیحات لازم را ارائه دهد.

وی افزود: عدم انجام ممیزی املاک اهواز به عنوان جمع​آوری بانک اطلاعاتی در کلانشهر اهواز یکی از این موارد ضروری است با توجه به اینکه آخرین ممیزی در شهر اهواز در سال ۸۴ انجام شده، نبود اطلاعات کافی در این حوزه موجب از بین رفتن حق شهرداری خواهد شد.

این عضو شورای شهر به نبود نقشه جامع شهر اهواز اشاره کرد و گفت: آخرین نقشه مربوط به سال ۸۲ بوده و لازم است این موضوع پیگیری و عملیاتی شود. نبود سیستم جامعه نرم افزار، عدم وجود یک آرشیو الکترونیکی در شهرداری، و عدم اجرای کامل طرح شناسایی فضای سبز و المان شهری در همه مناطق شهرداری، همچنین عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد در حوزه نیروی انسانی و پیمانکاران، عدم اجرای کامل طرح تفکیک زباله از مبداء و احداث کارخانه کمپوست و نبود سیستم کنترل پروژه از مواردی است که لازم است شهرداری در جهت رفع آنها برآید.

نوشادی، معاون شهردار اهواز در این رابطه اظهار کرد: در جهت تهیه نقشه جامع اهواز قرارداد لازم با ارگان​های مرتبط منعقد شده، عکس​های هوایی گرفته شده و قرارداد در مرحله نهایی شدن است. ارزش ریالی این قرارداد ۴ میلیارد تومان تعیین شده که احتمالا تا ماه آینده به تصویب برسد.

وی ادامه داد: در بحث راه​اندازی سیستم آرشیو الکترونیک املاک نیز دستگاه​ها خریداری شده و کار در حال انجام است و تنها لازم است سرعت بیشتری به کار داده شود. در بحث المان​های شهری نیز یک کمیته هنری مشترک بین واحدهای مربوطه تشکیل شده و در این زمینه شرکتی پیشنهاد داده شد که اقدامات لازم را درجهت طراحی المان​های مناسب انجام دهد. همچنین در بحث ارزیابی عملکرد نیز واحدی وجود دارد اما اندکی مشکلات در این زمینه پیش رو داریم که از تجربه سازمان بازرسی ارزیابی و عملکرد شهرداری تهران استفاده خواهیم کرد.

سیدجواد رضوی عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: کمیته​ای که به منظور طراحی المان​های شهری تشکیل شده و در حال انجام کار است، باید رئیس یا یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورا، عضو این کمیته باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ در ادامه این جلسه رامی علاسوند، دیگر عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: بیشترین مراجعه​ای که به شهرداری و شورا می​شود از سوی افرادی است که از سال ۸۶ تاکنون مطالباتی از شهرداری اهواز دارند که نیاز است برای حل این موضوع مدیر مالی شهرداری جهت شفاف​سازی مساله به صحن شورا دعوت شود و لازم است در این زمینه توضیح داده شود که نحوه پرداخت این مطالبات آیا به صورت عدالت​محور است یا سلیقه​محور؟

در این بخش از جلسه شورای شهر و پیش از ورود به دستور کار جلسه، آذر زمانپور یکی از اعضای شورای شهر اظهار کرد: با توجه به حضور فرماندار در این جلسه لازم است عنوان کنم که هیچگونه تهدید و ارعابی از سوی شهردار اهواز نمی​تواند حقوق نمایندگی را از من سلب کند و حاضرم در جهت مطالبه حقوق مردم بیش از این هم هزینه بدهم و هیچگونه تهدید شهردار در این زمینه اثرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرمانداری و استانداری بر حسن انجام مصوبات نظارت دارند، اما پروژه​های شهرداری بسیار ابهام دارند و بودجه نیز به همین صورت و این اقدام شهردار به نوعی خط و نشان کشیدن برای اعضای شورای شهر است.

در ادامه جلسه جمشید سلحشور منشی و عضو شورای شهر اهواز، درباره موضوع اجرای طرح کارت پارک اظهار کرد: نرخ پارک و پارکینگ در این طرح در کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا به تصویب رسیده اما درباره شرایط اجرای طرح و نحوه اجرای آن تصمیم​گیری​ها در مراحل بعدی انجام می​شود.

اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز درباره این طرح گفت: طرح کارت پارک یک مساله قانونی است و لازم​الاجرا، و در قانون نیز آمده است که شهرداری مکلف به اجرای آن است و در فرمانداری یا استانداری نمی توان تصمیم گرفت که آیا این طرح اجرا شود تا نشود. بنابراین تنها در خصوص نرخ کارت پارک بحث​ها و بررسی​ها انجام شده چون تا زمانی که نرخ مشخص نشود، نوع مشارکت و همکاری تعیین نخواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی در فرمانداری مصوبات شورا به تایید می​رسد، لازم است شورا بر اجرای مصوبات نیز نظارت داشته باشد و در این میان ورود فرمانداری الزام نیست. اما چنانچه نیاز باشد در آخرین مرحله ورود خواهیم کرد. اما خوشحالیم که شورا به جایگاهی رسیده که در حال انجام وظیفه نظارتی خود است و اگر این اقدام بدون حب و بغض انجام شود شهر به سرانجام می​رسد.

ارزانی اظهار کرد: اینکه چرا برخی مصوبات در فرمانداری رد می​شود، لازم است بگویم که همه ما تابع قانون هستیم و قانون هم به فرمانداری این اختیار را داده است اما پیشنهاد می​کنم، نماینده​ایی از فرمانداری در جلسات شورا حضور یابد یا نماینده​ای از شورا در کمیته تطبیق معرفی کنیم تا مصوبات رأی اصرار نگیرد. اینگونه می​توان امیدوار بود که مسائل به روشنی مورد بررسی قرار می​گیرد.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه جلسه کدخدایی، مجری طرح کارت پارک در زمینه اجرای این طرح گفت: ۴۶ درصد کلانشهرهای دنیا درآمدهای خود را از طریق هزینه پارکینگ کسب می​کنند. در کشور ما نیز موضوع این طرح در سالهای ۷۵ و ۷۶ آغاز شد.

وی در ادامه تهیه برچسب الکترونیکی برای اجرای این طرح و اصول فنی این کار را تشریح کرد و گفت: طرح کارت پارک در راستای اجرای شهر الکترونیک و هوشمند انجام می شود. این طرح هم​اکنون در شیراز در حال اجراست و حدود ۸ هزار مورد ثبت​نام کرده اند.

زمانپور نیز گفت: طرح کارت پارک قبلا در اهواز اجرا شده که با مقاومت مردم همراه بود و شکست خورد. با توجه به اینکه مردم باید برای پارک خودروی خود در خیابان از این پس هزینه پرداخت کنند احتمال اینکه این طرح مجددا از سوی مردم مورد مقاومت قرار بگیرد وجود دارد. همچنین باید در قبال دریافت پول خدماتی نیز ارائه شود.

فرماندار اهواز در ادامه در خصوص اجرای این طرح، گفت: هر پروژه​ای که اجرا می​کنیم دارای منافع و معایبی است اما پولی که برای اجرای این پروژه از مردم دریافت می​شود، بی​شک خدمتی برای آنها ارائه خواهد شد و تمام نفع این طرح به شهروندان خواهد رسید.

ارزانی افزود: کمبود ۳۰۰۰ جای پارک در مرکز اهواز برآورد شده و شهر اکنون دچار مشکلاتی است. لذا این طرح برای ایجاد درآمد برای شهرداری یا ارگان دیگری طرح ریزی نشده بلکه به سود و منافع شهروندان است.

وی ادامه داد: طرح قبلی ایراداتی داشت و به افراد ناآشنا به موضوع سپرده شده بود اما اکنون مکانیزه و به صورت متفاوت طراحی شده و هیچ فردی با صاحب خودرو طرف نیست که بخواهد مراودات مالی با صاحب خودرو داشته باشد و سودی از این بابت دریافت کند. یکی دیگر از مزیت​های طرح این است که وقتی خودرو از پارک خارج شود، از طریق پیامک به صاحب خودرو اعلام می​شود. در این طرح از افراد آموزش​دیده استفاده می​شود و با دوربین​های مداربسته​ای که در خیابان​ها نصب است، می​توان امنیت خودروها را ارتقاء داد.

فرماندار اهواز اظهار کرد: در حال حاضر می​بینیم که خودروها در بیشتر خیابان​ها پارک هستند اما می​خواهیم با اجرای طرح کارت پارک به وضعیت پارک خودروها در این خیابان​ها سامان دهیم. قطعا کسی به دنبال منافع طرح نیست بلکه هدف استفاده بهینه از فضای موجود خیابان​ها برای پارک است.

ارزانی افزود: همه بیت​المال و منافع مردم پولی نیست که رد و بدل می​شود بلکه اقداماتی است که باید در جهت ارائه خدمات برای مردم انجام شود ولی انجام نمی​شود. خوشحالم که پس از دو سال، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که با این حساسیت کارها را پیگیری کنند. اما یادتان باشد بعضی وقت​ها کوتاهی​ها و انجام ندادن یک کار در زمان خودش می​تواند گریبان ما را بگیرد.

حسین حیدری، عضو شورای شهر به عنوان موافق برای اجرای طرح کارت پارک گفت: لازم است به سمت الکترونیکی کردن و هوشمندسازی کارها پیش برویم. طرح قبلی که به دستور فرماندار پیشین تعطیل شد دارای اشکالاتی بوده است اما طرح کنونی یک طرح مکانیزه و خوب است اما به شرطی که از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به خوبی اجرا شود. البته نرخ​های تعیین شده برای اجرای این طرح زیاد است.

یزدی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اهواز نیز در این زمینه اظهار کرد: مطالعات اجرای طرح کارت پارک از سال ۹۱ آغاز شد و در این مطالبات ۱۵ هزار جای پارک در سطح شهر اهواز مشخص شد که شامل مرکز شهر، پاداد، کیانپارس، زیتون، کوی ملت و گلستان است. همچنین مشخص شده که ۷۰ درصد پارک​ها نیز کمتر از یک ساعت زمان​بر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ پس از همه این بحث​ها نظر کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر در خصوص نرخنامه این طرح به رأی گذشته شد که با حداکثریت آراء اجرای این طرح با این نرخنامه به تصویب رسید.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر؛ حجت​ الاسلام و المسلمین قربانعلی سعادت​ نیا، رئیس شورا اظهار کرد: شهر و شورا نیاز به آرامش دارد. همچنین در مدیریت شهری نیاز به همدلی، وحدت و همیاری داریم. و لازم است همه را به سمت سعه صدر هدایت سازیم. اما عقب افتادگی​هایی را احساس می​کنیم که برخی چالش​ها شورا را به دو دستگی کشانده، آیا این دو دستگی ناشی از این چالش​ها نبوده است؟

در ادامه جلسه اعضای شورای شهر در زمان باقیمانده تنها لایحه مربوط به تفریغ بودجه ۹۲ شهرداری اهواز مورد بررسی قرار دادند.

در این باره اسکندر زنگنه اظهار کرد: تفریغ بودجه در ۴ جلسه کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت. اما ۲۱ ایراد از نگاه حسابرس و کمیسیون برنامه بودجه در روند تفریغ بودجه وجود دارد که بخش عمده آن مربوط به ساختار شهرداری است که باید با صبر، بردباری، اصرار، و تذکر و همراهی در جهت رفع این ایرادات اقدام شود.

وی ادامه داد: لایحه تفریق بودجه ۹۲ شهرداری به تصویب کمیسیون برنامه بودجه رسیده اما ۲۱ بند در قالب تذکر و تکلیف به شهرداری ابلاغ خواهد شد که شهرداری باید این تکالیف را رعایت کند. همچنین شهرداری در بودجه باید شفاف​سازی لازم را اعمال کند. در کل روند تفریغ بودجه و حسابرسی سال ۹۲ نسبت به سال قبل آن مطلوب بوده است.

ابراهیم نوشادی معاون شهرداری اهواز در این خصوص اظهار کرد: بودجه سال ۹۲ شهرداری ۶۹۶ میلیارد تومان بوده که ۵۴۱ میلیارد تومان معادل ۷۸ درصد بودجه تحقق پیدا کرده است. در این میان منابع داخلی ۹۵ درصد نسبت به پیش​بینی بودجه در این حوزه محقق شد، قطار شهری ۵۲ میلیارد تومان در بودجه پیش​بینی شده بود که خوشبتخانه دولت در همان سال ۷۵ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کرده، در حوزه تملک نیز که ۲۰ میلیارد تومان پیش​بینی شده بود متأسفانه ۷۶ میلیارد تومان و در تفاهم​نامه نفت که ۶ میلیارد تومان پیش​بینی شده بود تنها ۵۰۰ میلیون تومان تحقق پیدا کرده و در بخش مشارکت بخش خصوصی و سرمایه​گذاری​ها که ۱۳۸ میلیارد تومان در بودجه ۹۲ پیش​بینی شده بود میزان تحقق آن صفر بوده است.

وی اظهار کرد: از مجموع بودجه تحقق یافته ۳۵ درصد در جاری و ۶۵ درصد در عمرانی هزینه شد که به ترتیب معادل ۲۰۰ میلیارد تومان و ۳۸۰ میلیارد تومان بوده است.

در نهایت نظر کمیسیون در خصوص لایحه تفریغ بودجه ۹۲ شهرداری اهواز به رأی گذشته شد که با حداکثر آراء به تصویب رسید.

مرجع :ایسنا

بازدید:۱۱۹۴