کد خبر: ۲۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ 26 January 2016

مساله حمل و نقل در اهواز را می شد بدون لطمه زدن به هویت شهری حل کرد"

هویت تولیدکردنی مهم تر از هویت پیدا کردنی است

رییسی در ادامه این نشست در رابطه با چرایی طرح شدن پرسش هویت بیان کرد: در زمانی که ارتباطات زیاد نبود در کره زمین فرهنگ ها و تمدن های مختلفی وجود داشتند که هرکدام ویژگی خاص خود را داشتند اما چون با هم در ارتباط نبودند بحث هویت مطرح نبود و هرکس با هویت خودش زندگی می کرد.

وی ادامه داد: با جهشی که توسط غرب صورت گرفت و انقلاب صنعتی به وجود آمد بحث جهانی شدن مطرح شد و تمدن پیشرفته غرب تصمیم گرفت دستاوردها را به تمام دنیا صادر کند و این دستاوردها آنقدر جذاب بودند که همه را دچار تزلزل کرد و همچنان شاهد بحث جهانی شدن هستیم ولی جوامعی که گذشته باشکوهی داشتند بعد از مدتی این سوال برایشان پیش امد که موج جهانی شدن، دستاوردهای چندین هزارساله را از بین می برد و در مرز خطر و انقراض در همه حوزه ها قرار گرفته اند. در این جا مساله هویت خواهی مطرح شد و از حدود 50 سال پیش در نگاه نسبت به جهانی شدن تجدید نظر شد.

رییسی اظهار کرد: ما دچار دورانی با سرعت بالا هستیم و باید خود را وفق دهیم، دنیا به سمتی می رود که باید براساس شناخت ویژگی ها و پتانسیل های هر شهر سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: بحث هویت شهری در جهان با سرعت زیاد در حال حرکت است و باید به این توجه شود که آن شهر چه ویژگی هایی دارد و براساس آن سرمایه گذاری شود کاری که در تهران انجام می دهیم اشتباه است و بسیاری از کشورها پایتخت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و.. دارند.

ویژگی های اصیل هر شهر هستند که هویت آن شهر را می سازند

اعطا در این باره گفت: عناصری که هویت شهر را می سازد ویژگی های اصیل هر شهر است، اگر بخواهیم در دنیای تغییر و تحول از هویت شهر صحبت کنیم باید بر پتانسیل ها و ویژگی های اصیل شهر سرمایه گذاری کنیم.

وی با طرح این پرسش که ویژگی های اصیل اهواز چیست؟ اضافه کرد: اهواز از اقوام مختلف تشکیل شده و این برای شهر اهواز یک مزیت است که شهری است که در آن تنوع فرهنگی و قومیتی وجود دارد. رودخانه کارون هم یک پتانسیل است که با آن می توان هویت شهر اهواز را ساخت.

اعطا خاطر نشان کرد: شهرهای ایران که بافت قدیمی شهری داشتند به الگوهای شهرهای اروپایی نزدیکتر است تا امریکا، تجربه ای که در توسعه شهری اروپا می شود آنجا محله ها را نمی شکافند که اتوبان بسازند اما در امریکا این اتفاق می افتد ویژگی که شهرهای ما دارند بافت های فشرده است که براساس آن شکل گرفته که با شکافتن آن و ساخت اتوبان از شرایط ان فاصله می گیریم.

وی افزود: اینکه ما چطور می توانیم در دنیای درحال تغییر از هویت شهر سخن بگوییم این است که پتانسیل ها و مزیت های نسبی را بشناسیم و به مزیت های رقابتی تبدیل کنیم و براساس آن هر شهر با ویژگی های خاص خود شناخته می شود.

مشاور رسانه ای معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با هویت شهرهای جدید گفت: شهرهای جدید با مطالعاتی صورت می گیرد که براساس ویژگی های و پتانسیل های یک منطقه دیده شده و براساس آن پتانسیل ها شهر، هویت خود را پیدا می کنند.

رییسی در ادامه این بحث عنوان کرد: من با این حرف مهندس اعطا موافقم که برای هویت دادن به شهرهای جدید باید در راستای شناخت ویژگی های آن منطقه پیش برویم.

وی با بیان اینکه شهرهای جدید تبدیل به خوابگاه شده اند و مجموعه آیتم های فرهنگی اجتماعی و.. صورت نمی گیرد تصریح کرد: دلیل این مشاله این است که مطالعات دقیق و لازم صورت نگرفته که آیا پتانسیل لازم را دارد و البته یک شهر برای اینکه همه ویژگی های را داشته باشد به هزینه بالایی نیاز دارد، با یک بنا و شهر جدید هم می توان هویت ایجاد کرد به شرط آنکه زیرساخت ها فراهم شود.

معماری با هویت حاصل خرد مردمان با هویت است 

چادرباف بیان کرد: وقتی از هویت سخن می گوییم یک بار مثبت روی آن می گذاریم در حالی که ممکن است هردو بار مثبت یا منفی را داشته باشد.

وی ادامه داد: چه عناصری باعث می شود شهرهای جدید ما شخصیت و خوانایی خود را از دست داده اند و ما نمی توانیم با نگاه کردن متوجه شویم در کدام شهر هستیم.

چادرباف اذعان کرد: معماری با هویت حاصل خرد مردمانی است که شخصیت و هویت دارند وقتی به آحاد جامعه هویت داده می شود این شخص می تواند یک معماری با هویت تولید کند و معماری که هویت داشته باشد آثار خود را می گذارد.

رییسی با اشاره به اینکه بسیار مهم است نگاه ما به هویت گذشته گرا و آینده گرا باشد اظهار کرد: دو دیدگاه در رابطه با ساخت هویت وجود دارد و آن اینکه هویت را باید ببخشیم و دیدگاه دیگری است که می گوید هویت ساختنی است.

وی اضافه کرد: لزوما نباید از گذشته چیزی آورد و هویت تولیدکردنی مهم تر از هویت پیدا کردنی است پتانسیل شهر اهواز برای تولید هویت صنایع فولاد و رودخانه کارون است که در جهت هویت بخشی به این شهر می توان از این پتانسیل ها استفاده کرد.

اعطا در این رابطه گفت: در گذشته در شهرهای کشورهای توسعه یافته حاشیه رودخانه ها را مسیر اتومبیل می کشیدند که الان به این نتیجه رسیده اند که کار اشتباهی بوده و درصدد جبران آن هستند در حالی که در شهر اهواز این اشتباه در حال تکرار است.

وی ادامه داد: این هویت شهر اهواز را زیر سوال می برد که یک اقدام اشتباه از طرف مدیریت شهری است. مساله حمل و نقل را می شود بدون لطمه زدن به هویت شهری حل کرد و متاسفانه اینها اقدامات زودگذر و عجولانه ای هستند که هویت شهری را با چالش مواجه می کنند.



بازدید:۱۶۱۲