کد خبر: ۲۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ 08 February 2016

جاده عشایری –توریستی سوسن-بازفت-دینارون


علی حاجتی شیمنی : به بهانه احداث جاده عشایری –توریستی سوسن-بازفت-دینارون واشتیاق مدیرکل راه ومسکن شهرسازی خوزستان درتکمیل آن.
درطول چهاردهه ای که ازخداوندعمرگرفتم بهترین دوران خاطرات زندگیم درسنین نوجوانی بوده که آنهم درسه سال متوالی اوایل دهه 60بودکه باایل کوچ نمودم.
روستای ما شیمن یکی ازروستاهای بخش سوسن شهرستان ایذه میباشد،بخش سوسن بیش از100روستاداردکه باتعدادروستاههای بعضی ازاستانهابرابری میکند،این روستانسبت به سایرروستاهای استان خوزستان به چهارمحال وبختیاری نزدیکتراست،موسم کوچ که اواخرفروردین یااوایل اردیبهشت بودفرامیرسید،این سنت سالیانه اکثراهالی روستابود،ازمحل قشلاق تاییلاق اجدادیمان تقریبابین 5تا7 شبانه روزدرراه بودیم،کوچ ایل نیزتابع قوانین خاص خودبود،زمان حرکت،توجه به شرایط آب وهوایی،نبودمشکل کلی برای فامیل همه اینهادرزمان کوچ ایل موثربودندمسیرایل که قاعدتاًبایستی راحتترین وکوتاهترین مسیرانتخابی باشد،ایلراه بسیارصعب العبوروطاقت فرسابود،روزدوم حرکت ازروستای مابه روستای بنام فالح میرسیدیم ازفالح سختی مسیربیشترمیشدیکی ازمسیرهای طولانی وخسته کننده مسیری بودبنام ره درازی،که ازطولانی مسیربومیان این نام رابرگزیده بودنددراین مسیرحیوانات عشایرکه ضعیف بودندازحرکت بازمی ایستادندوبقول ما پیِ میزدندوناچاراًدرهمان مسیررهامیشدندکه اغلب طعمه جانوران درنده میشدند،شب سوم ایلراه به منطقه ای بنام سیسدون میرسیدیم تقریباًیکی ازمرتفع ترین مسیرایلراه بودواین منطقه ازسخترین مناطق اطراق ایل بودمنطقه ای سرشارازخطرات متعددشامل سارقین احشام،فراوانی جانوران درنده وازهمه بدترشرایط آب وهوایی منطقه ،کهنسالان ایل مدام این خطرات رابه جوانترهای ایل گوشزد مینمودند،کمترسالی بودایل دچارحادثه نمیشدکه بیش ازهمه اصابت رعدوبرق برچوپانان وازبین رفتن خودواحشامشان بود،همه باترس ودلهره شب رابه ناچاردراین مسیرمیگذراندند،عبورازمنطقه سیسدون وگردنه صعب العبورباناباکمترین هزینه برای عشایرنویدییلاقی خوب رامیدادپس ازعبورازاین مسیرها به منطقه بازفت که جزچهارمحال وبختیاری میباشدمی رسیدیم اطراقگاه بعدیمان درساحل رودخانه بازفت بودکه آن ساحل را،گدارمیگفتنددرآنزمان رودخانه بازفت ودرفصل بهاربسیارپرآب بودوسیله عبورازعرض رودخانه بازفت تنهاوسیله ابتدایی بنام کلک بود،کلک ازچندپوست دباغی شده گوسفندان بودکه بابادکردن آنهاوبستن آنهادرزیرتعدادی چوب تشکیل یافته بود،گداردرفصل کوچ مدام شلوغ بودبایستی عشایربنوبت وحتی بامعطلی، مختصراثاثیه وخودباهمین کلک هاوتوسط ملوانان بومی منطقه عرض رودخانه راطی مینمودندعبورازاین رودخانه وبااین حداقل وسیله نیزعاری ارحادثه نبود،احشام ایل ازمسیری بنام پل خداآفرین ردمیشدند، پل خداآفرین که یکی ازمظاهرشاهکارخلقت وطبیعت بود-رودخانه بازفت بطول بیش از700متربصورت طبیعی زیرزمین ردمیشد-این پل باگداربیش از10کیلومترفاصله داشت،مادیگروارداستان چهارمحا ل وبختیاری شده بودیم وتاوارگه ییلاقی اجدادمان کمترازیکروزراه مانده بوداگرچه پس ازطی این مسیربه ییلاق میرسیدم وباافراشتن سیاه چادرهایاهمان بهونهادرکناربرفهاخستگی طی طریق ازتن عشایرخارج میشدولی خطرات راه ومسیرایلراه همواره درکمین عشایربوده است،درسالیان اخیرجاده های متعددی ساخته شده ولی این مسیرهمواره بعنوان یک ایلراه وکوتاهترین مسیربه ییلاق مدنظرعشایربوده است وآرزوی دیرینه اهالی بخش سوسن شهرستان ایذه بازگشایی این جاده توریستی وعشایری میباشد،دقیقاًچهارسال پیش درچنین روزهای باتفاق یکی ازکاندیدای مجلس به منطق عشایری بخش سوسن رفته بودیم مهمترین خواسته اهالی این مناطق بازگشایی این جاده بوده است،اگرچه این کاندیدمحترم به مجلس رایافت ومیدانم بیشترین دغدغه این نماینده محترم درآن منطقه پیگیری  احداث همین جاده بودکه سال گذشته باپیگیری نماینده محترم ومدیرکل محترم راه ومسکن شهرسازی باحضورمعاون محترم وزیرمربوطه این مهم به وقوع پیوست وبارقه امیداهالی منطقه دوچندان شدوکارمسیرشکافی واحداث جاده شروع گردید.
برایم خیلی جالب بودچندوقت پیش جلسه ای باحضورتعدادی مسئولین خدمت مدیرکل محترم راه مسکن وشهرسازی بودیم ایشان میزبان بودند پس ازاتمام جلسه وبدرقه مدیرکل محترم ازمهمانان ،عکسی ازجاده روستایمان همان شیمن رانشان مدیرکل دادم گفتم اهالی این روستاالتماس دعادارند2کیلومترجاده بیشترنیست نیازبه اسفالت دارد وقتی متوجه موقعیت روستای شیمن شدسراغ جاده توریستی عشایری فالح- بازفت-دینارون راگرفت که خودنیزشیمن رافراموش نمودم آقای مدیرکل ازاینکه برای این جاده ردیف بودجه ای گرفته بودبسیارخوشحال بودوباشوق تمام میگفت دستگاههای راه سازی مااکنون مشغول کاردراین مسیرهستند،گرچه میدانم جاده های خوزستان همه نیازبه کاردارندومتوجه بارسنگین تصادفات دراین جاده هستم ولی مهندس رحمانی که خودنیزبامشکلات عشایرآگاه هستندبه آینده این جاده ودرراستای شکوفایی منطقه وکاهش مشکلات اهالی منطقه خوش بین هستند،امیدوارم نماینده آتی شهرستان ایذه وباغملک –هرعزیزی که باشد-باحمایت وپیگیری مدام خوداین مهم به سرانجام برسد.وهیچوقت شاهدگرفتارشدن عشایردرکولاک سال85نباشیم حادثه ای که منجربه مرگ 5نفرازاهالی یک خانواده درنزدیکی همین ایلراه شد.                                
























بازدید:۲۶۳۰
بابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
0
0
جالب است