کد خبر: ۲۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ 09 June 2016

‌خروج غیرتورمی مسکن از رکود

در هفته‌ای که گذشت، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر تهران، آغاز پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه یکم، گزارش وزیر کشور از وجود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین، برطرف شدن موانع پیش فروش رسمی ساختمان، تصمیمات مهم دولت برای رفع مشکلات مسکن مهر و رفع موانع پیش فروش رسمی ساختمان از اخبار مهم این حوزه بود که مشروح آنها به شرح ذیل است:

پولدارهای تهران، کوه را ملک شخصی کردند!

در هفته‌ای که گذشت، یک سایت خبری نوشت: ساخت و سازهای بی رویه در ارتفاعات خیابان زعفرانیه، طبیعت را در این منطقه از بین برده است. محله زعفرانیه در شمال شهر تهران و در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده است و یکی از ۳۷۵ محله کلانشهر تهران می‌باشد. محله زعفرانیه از شمال به ارتفاعات اسدآباد و شهرک شهید بهشتی و از جنوب به محلهٔ محمودیه و از شرق به خیابان ملکی - خیابان البرز کوه و از غرب به رودخانه ولنجک محدود می‌شود. این منطقه شیب زیادی دارد و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این محله در ناحیه دو منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری برابر با ۲۴۴۲۵نفر بوده است.

نقاط آسیب‌پذیر تهران شناسایی می‌شود

در این هفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مدیریت شهری طرحی را در دست اقدام دارد تا تمامی نقاط آسیب پذیر شهر تهران را شناسایی کند. به گفته احمد صادقي در اين پروژه ملي تمامي پروژه‌ها و ساختمان‌ها مانند مدارس، بيمارستان‌ها و ساختمان‌هاي مرجع كه در ساليان گذشته ساخته شده‌اند از لحاظ ايمني مورد بررسي قرار گرفته و نقاط ضعف آن شناسايي شده است. وي با اشاره به اينكه سازمان نظام مهندسي به‌عنوان ناظر پروژه‌هاي ساختماني بايد به پيوست‌هاي ايمني آنها دقت كند، افزود: مديريت بحران درصورتي كه گزارشي درخصوص مخاطره آميز بودن بنايي ارسال شود ورود پيدا مي‌كند و در غير اين صورت وظيفه‌اي در اين خصوص ندارد.

آغاز پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه یکم

در این هفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از آغاز پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه یکم در شعب بانک مسکن خبر داد. محمدحسن مرادی گفت: هرکس با 18 سال سن و درآمد مستقل می تواند از این تسهیلات استفاده کند و متاهلین بدون احتساب سن در صورتی که قبلا از تسهیلات بانکی و یا یارانه دولتی در بخش مسکن استفاده نکرده باشد، مجاز به استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه یکم خواهند بود و کسانی که مسکن خود را در بافت های فرسوده شهری خریداری کنند از این شرایط مستثنی می شوند.

مرادی تصریح کرد: حداقل زمان انتظار برای سپرده گذاران برای دریافت این تسهیلات یک سال است و چنانچه افتتاح کنندگان حساب صندوق پس انداز یکم از امروز با سقف های تعیین شده سپرده گذاری کنند، می توانند پس از 12ماه و کسب امتیازهای لازم از این تسهیلات برای خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به میزان تسهیلات پس انداز جوانان نیز گفت: افرادی که بین سال های 1379 تا 1381 در صندوق پس انداز جوانان حساب باز کرده اند، بانک مسکن معادل 100 درصد امتیاز سپرده آنان تسهیلات پرداخت می کند که سقف آن در تهران 600 میلیون ریال در شهرهای بالای 200 هزار نفر 500 میلیون ریال و سایر شهرها 400 میلیون ریال است.

خروج 21 هزار میلیارد تومان وام از شبکه بانکی

مجموعه بانک‌ها در ماه ابتدایی سال بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کردند. در حال حاضر از مجموع 21 هزار میلیارد تومانی که بانکها به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده‌اند حدود 68.9 و به عبارتی 14.6 هزار میلیارد تومان آن به تامین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی اختصاص داشته است. این البته موضوع مورد تاکید به شبکه بانکی در دو سال اخیر بوده تا بتواند با ارائه تسهیلات بیشتر به حوزه‌های تولیدی، موجبات حرکت در این بخش و افزایش رونق اقتصادی را فراهم آورد.

به روال گذشته بخش صنعت و معدن، بیشترین سهم را تسهیلات بانکی دریافت کرده به گونه ای که بالغ بر 8500 میلیارد تومان تسهیلات به این بخش اختصاص داده شده است، از این رقم حدود 5000 میلیارد تومان به سرمایه در گردش این بخش تعلق دارد. بر این اساس رقمی در حد 723 میلیارد تومان، مسکن و ساختمان 1260 میلیارد، بازرگانی 2700 میلیارد و خدمات 11 هزار و 200 میلیارد تومان از مجموع 21 هزار میلیارد تومانی وام های بانکی را دریافت کرده اند.

گزارش وزیر کشور از 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین

در این هفته وزیر کشور در گزارشی که از آسیب‌های اجتماعی به مجلس داد، اعلام کرد که 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم، پنج و نیم میلیون نفر درگیر با مصیبت اعتیاد هستند و در برخی استان‌ها نیز بیش از 60 درصد بیکاری داریم.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: ما در کشور حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که 3 میلیون آنها در حاشیه مشهد، تهران و اهواز هستند. همچنین 700 محله حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وزیر کشور ادامه داد: بیکاری یکی دیگر از عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی است، حدود 3/5 میلیون بیکار در کشور داریم، در برخی از شهرها و استان‌ها حدود 60 درصد بیکاری داریم. با وجود این دیده می‌شود که حتی توزیع بیکاری نیز متوازن نیست. بیکاری یکی از معضلات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خروج غیرتورمی مسکن از رکود

در هفته ای که گذشت معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام افزایش معاملات در سال جاری و اینکه بازار مسکن به سراشیبی رونق افتاده است، گفت: خروج مسکن از رکود ، تدریجی خواهد بود و خروج غیر تورمی را در بازار خواهیم داشت. حامد مظاهریان درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن در سال جاری گفت: پیش بینی‌های آشکاری از حرکت بازار مسکن و خروج از رکود وجود دارد و با نگاهی به معاملات در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افزایشی 10 درصدی معاملات بودیم و در اردیبهشت ماه نیز این روند ادامه داشت.

وی ادامه داد: طبق اعلام بانک مرکزی امسال 8.2 درصد افزایش معاملات داشتیم که نشانه های خوبی برای بازار مسکن است و نیمه دوم سال شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود. خروج مسکن از رکود ، تدریجی خواهد بود و خروج غیر تورمی را در بازار خواهیم داشت.

بنیاد مسکن مسئول در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز روستایی نیست

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنیاد مسکن در جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز روستایی مسؤولیتی ندارد. ابراهیم فرزانه اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره نسبت به آن گلایه‌مند بوده‌ایم موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز روستایی است که برخی فکر می‌کنند جلوگیری از این کار بر عهده بنیاد مسکن است.

وی بیان کرد: جلوگیری از این کار بر عهده دهیاران و ارائهگزارش به بخشداران است که در کمیسیون ماده 99 مطرح کرده و از آن جلوگیری کنند. برخی فکر می‌کنند که بنیاد مسکن باید جلوی این کار را بگیرد در حالی که دهیاران وظیفه این کار را دارند که زیر مجموعه وزارت کشور هستند.

وی گفت: کمیسیون ماده 99 مربوط به روستاها مانند کمیسیون ماده 100 که در حوزه شهرداری‌ها بوده وظیفه برخورد با این گونه موضوعات را دارد و ما در بنیاد مسکن وظیفه برخورد نداریم.

موانع پیش فروش رسمی ساختمان برطرف شد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز معاملات پیش فروش مسکن در دفاتر اسناد رسمی خبر داد. احمد تویسرکانی با بیان اینکه هم اکنون زیرساخت‌های لازم از سوی شهرداری‌ها برای اجرای قانون پیش فروش ساختمان فراهم شده است، گفت: قانون پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی اجرایی شده و معاملات پیش فروش به‌صورت رسمی و با تنظیم سند انجام می‌شود و لوازم اجرایی آن هم فراهم شده است.

وی همچنین از ادامه رایزنی‌های سازمان ثبت اسناد برای ساماندهی فعالیت بنگاه‌های مسکن خبر داد و گفت: تلاش داریم به منظور ساماندهی فعالیت بنگاه‌های مسکن آنها زیرمجموعه سازمان ثبت قرار دهیم و مجلس هم موافقت اولیه خود را با این اقدام اعلام کرده است.

ابلاغیه شورای عالی شهرسازی مغایر قانون است

شهردار مشهد با بیان اینکه ابلاغیه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مغایر با قانون و اختیارات این شورا است، آن را برای شهرداری مشهد لازم‌الاجرا ندانست. سید صولت مرتضوی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از مصوبات و ابلاغیه‌های اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اظهار کرد: بر اساس قانون اختیارات شوراهای شهرها و روستاها، طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها باید به تأیید این شورا برسد تا لازم‌الاجرا شود.

شهردار مشهد با اشاره به ابلاغیه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصریح کرد: در این ابلاغیه تأکید شده است که فعالیت‌های عمرانی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی باید تا زمان تصویب طرح تفصیلی جدید متوقف شود. مرتضوی گفت: این ابلاغیه 10 بندی در حالی به‌عنوان مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح‌شده که جلسه این شورا درباره بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، اساساً مصوبه‌ای نداشت و وزیر راه و شهرسازی با صراحت به این موضوع اذعان کرد. وی از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خواست فایل جلسه‌ای که در آن، موضوعات ابلاغ‌شده را مصوب کرده‌اند، منتشر کند تا مشخص شود چه کسی خلاف واقع حرف می‌زند.

مجادله لفظی بر سر عملکرد مالی شهرداری تهران

در این هفته انتقاد رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از گزارش تلفیق بودجه سال 90 شهرداری، منجر به مجادله لفظی بین برخی از اعضای این شورا شد. رضا تقی‌پور در واکنش به تذکرات حافظی در خصوص عملکرد شهرداری در گزارش تلفیق سال 90 گفت: تذکرات دوستان باید در چارچوب قانونی باشد و نمی‌توانیم؛ آرمان‌هایمان را بدون توجه به چارچوب‌های قانونی مطرح کنیم. وی ادامه داد: بارها این موضوع بیان شده که جلسات سه‌شنبه کارایی ندارد و دوستان علاقه ‌دارند در این روز سخنرانی کنند. سخنگوی شورای شهر با طرح این سوال که در کدام قسمت بند 30 الحاقی در تاریخ 7/6/82 مقرر شده که باید گزارش تلفیق در صحن شورا خوانده و تصویب شود. تقی‌پور ادامه داد: خواهش می‌کنم جواب قانونی داده شود، زیرا قسمت عمده مباحث مطرح شده چارچوب قانونی نداشته و سخنان فراقانونی بیان می‌شود. مختاباد در واکنش به این تذکر تقی‌پور به وی گفت: سخنگوی شهرداری نباشید. تقی‌پور نیز به او پاسخ داد: شما نیز سخنگوی پیمانکاران و سازمان زیباسازی نباشید.

همچنین اسماعیل دوستی با بیان اینکه گزارش تلفیق مربوط به سال 90 بوده، گفت: در آن زمان کارشناسان فرصت بررسی این گزارش را نداشتند و دوستانی که در آن سال در شورا بودند چرا موضوع را پیگیری نکردند؟ این عضو شورای شهر خطاب به حافظی گفت: جناب آقای حافظی من به قالیباف رأی نداده‌ام؛ شما رأی دادید آن وقت می‌گویید قالیباف ظالم است. در ادامه احمد حکیمی‌پور در تذکر آیین‌نامه‌ای خود تاکید کرد: سخنان حافظی به طور واضح در خصوص عملکرد مالی شهرداری بوده و سخنان وی کاملا قانونی بوده‌ است. وی ادامه داد: تذکر سرخو دیگر عضو شورای شهر به این دلیل که درخصوص شهرداری نبود وارد نیست، زیرا طبق قانون مباحث ما به شهرداری برمی‌گردد و کار ما ارزیابی عملکرد این نهاد است.

رويکرد شهرهاى جديد، تحويل محله‌اى سايت‌هاى مسكن مهر است

معاون وزير راه و شهرسازى از تحويل واحدهاى مسكن مهر در شهرهاى جديد با تمامى امكانات روبنايى و زيربنايى و به صورت محله‌اى خبر داد. محسن نريمان به برنامه‌هاى پيش روى شركت عمران جهت تكميل و تحويل مسكن مهر اشاره كرد و گفت: رويكرد ما در شهرهاى جديد تحويل سايت‌هاى مسكن مهر با تمامى زير ساخت‌ها و فراهم كردن نيازهاى روبنايى شهروندان همچون فضاى سبز، مدرسه، مجتمع تجارى، نيروى انتظامى، مسجد، درمانگاه و... است.

بیطرف دلایل اعتراض ناظران به نظام مهندسی تهران را تشریح کرد

در این هفته حبیب اله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره علت تجمع و اعتراض مهندسان ناظر در مقابل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: گزارشاتی که برخی از مهندسان در ارتباط با آنها به سازمان منعکس کرده‌اند، حاکی از آن است که این افراد جزو کسانی هستند که در دوره 17 روزه اول امسال که ارجاع کار به صورت اختیاری از طریق دفاتر الکترونیک نظارت انجام گرفته بود، کار گرفتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه براساس تصمیم شهرداری و نظام مهندسی، این دسته از مهندسان تا اطلاع ثانوی در لیست سیاه برای گرفتن کارهای مجدد قرار گرفتند، بنابراین دلیل اصلی اعتراض‌شان همین موضوع است که البته متاسفانه خودشان این موضوع را اعلام نکرده‌اند.

بیطرف با طرح این سوال که در شرایطی که سازمان براساس سیستم ارجاع کار و به صورت اتوماسیون و بدون دخالت دست با نوبت‌بندی و اولویت‌بندی مهندسان، کارها را ارجاع می‌کند، چگونه برخورد گزینشی انجام می‌دهد، تصریح کرد: اتفاقا این کار در سازمان در یک سیستم توزیع عادلانه صورت می‌گیرد.

جذب 7 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی در سال جاری

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار امیدواری کرد که امسال 7 میلیارد دلار تحقق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. شرفشاهی تصریح کرد: یکی از موضوعات جدی فعالیت دولت سهولت کسب و کار است و طی خدمتگزاری خود به رتبه قابل توجه 31 ارتقا پیدا کرده است و امسال نیز قصد داریم این رتبه را 7 رتبه ارتقا دهیم تا موجب تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی شود.

این مسئول با بیان اینکه میزان درآمدهای مالیاتی کشور فارغ از نفت مطلوب بوده است، یادآور شد: سال 1394 سالی پرمشقت و سخت برای اقتصاد کشور بوده است و توانستیم با مدیریت دولت تدبیر و امید شرایط بهتری را امسال به وجود آوریم. وی بیان کرد: همچنین در بحث بهره‌وری از منابع در سطح خوبی قرار داریم و طبق آمار در ابتدای دهه 80 تنها 12 درصد از منابع ما مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اطلاعات عموم درباره وام مسکن کم است

در هفته‌ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی درباره ارائه تسهیلات بانکی در حوزه مسکن اعلام کرد: شاید در این زمینه نیاز به ایجاد پایگاهی در دفاتر تسهیل‌گری برای بانک مسکن داشته باشیم که مردم از همین طریق اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کرده و دیگر برای این کار به بانک مراجعه نکنند.

عباس آخوندی گفت: متاسفانه در حال حاضر مدیران و کاربران، اطلاعات کمی درخصوص تسهیلات بانکی در حوزه مسکن دارند که باید اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه انجام شود. آخوندی با اشاره به اینکه بانک مسکن باید بحث اطلاع‌رسانی عمومی را به‌صورت جدی پیگیری کند، اضافه کرد: باید در این مسیر برگزاری جلسات در ستادها سازمان‌دهی شده و این مساله به تمامی بخش‌های ذی‌ربط ابلاغ شود، به گونه‌ای که مدیران بانک‌های مسکن در استان‌هایشان در جلسات حضور یابند و درباره تمامی نکات مطالبی را عنوان کنند.

مرگ یک نمازگزار براثر ریزش سقف مسجد

در این هفته در پی ریزش گچ سقف در یکی از مساجد منطقه دلاوران در بلوار پیروزی شهر مشهد بر سر نمازگزاران، یک مرد نمازگزار جان باخت و 4 مرد دیگر مجروح شدند. قاسم دل آسایی کارشناس روابط عمومی اورژانس مشهد با تایید این خبر گفت: عملیات امداد رسانی به مجروحان در همان لحظات اولیه با اعزام سه خودرو آمبولانس انجام و مجروحان به مراکز درمانی منتقل شدند که در کمال ناباوری علیرغم انجام عملیات احیای قلبی و ریوی یکی از مجروحان به دلیل شدت جراحات وارده فوت شد.

آرزوی موفقیت هاشمی برای شورای مرکزی جدید نظام مهندسی

در این هفته رئیس دوره پنجم شورای مرکزی نظام مهندسی با بیان اینکه عمده اهداف نظام مهندسی در دوره پنجم محقق شد در مورد شورای هفتم و در پاسخ به اینکه آیا ریاست سازمان بر عهده فرد حرفه‌ای باشد بهتر است یا سیاسی گفت: رئیس سازمان نظام‌مهندسی باید هم حرفه‌ای باشد هم با سازوکارهای سیاسی آشنا باشد. یک فرد تک‌بعدی نه‌تنها برای سازمان مفید نخواهد بود که به سازمان و اهداف و چشم‌انداز آن ضربه می‌زند. چون نظام‌مهندسی خدمتی به مردم ارائه می‌دهد که در ارتباط مستقیم و چندگانه با نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی است و نمی‌توان صرفاً با ادبیات تخصصی و با دیگر نهادها صبحت کرد. باید فن گفت‌وگو را شناخت و ترجمان مناسب از گفتمان مهندسی به جامعه ارائه داد.

سیدمهدی هاشمی ادامه داد: برای دوره جدید شورا ‌آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم به ارتقای ایمنی و کیفیت در ساخت‌وساز بپردازند. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را دنبال کنند. با مهندسین مختلف برخورد کنند و جایگاه و منزلت اجتماعی مهندسین را بیشتر از پیش بالا ببرند. اهتمام به الگوی ایرانی و اسلامی در معماری و شهرسازی داشته باشند و خود را با فناوری‌های روز همگام ساخته و سازوکار قانونی و حقوقی آن را به‌ویژه در مباحث فنی ساختمان دنبال کنند.

سودهای بانکی علت رکود بازار سرمایه است

مشاور ارشد رئیس جمهوری گفت: با توجه به رقابت دو بازار پول و سرمایه، سودهای بانکی باعث شده بازار سرمایه از رونق بیفتد. اکبر ترکان افزود: تنها فعالیت های آلوده اقتصادی می توانند با سودهای 28 درصد زنده مانده و تداوم یابند و گرنه کسب و کار تجاری یا صنعتی حداکثر 12 درصد سودآوری دارد.وی بهره های بالای بانکی را علت شکست تولید خواند و گفت: اکنون کم خطر ترین راه حفظ سرمایه همین سودهای بانکی است که مالیات نیز به آن تعلق نمی گیرد.

وی با اشاره به تاکید مسئولان کشور بر موضوع اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد: راه حل اشتغالزایی این است که ظرفیت های خالی صنایعی که زیر توان واقعی تولید، فعالیت می کنند افزایش یابد. عده ای از تولیدکنندگان زیر 70 درصد توان خود و برخی نیز زیر 50 درصد ظرفیتشان فعالیت دارند که اگر اینها به ظرفیت واقعی تولید خود برسند نزدیکترین فضا برای اشتغال ایجاد می شود.

مجلس به وزارت راه و شهرسازی کمک می کند

در این هفته یک نماینده مجلس دهم از کمک کمیسیون عمران مجلس به وزارت راه و شهرسازی در حل مشکلات مسکن مهر خبر داد. اردشیر نورانی گفت: پروژه مسکن مهر با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه اجرا شد اما متاسفانه به سبب عدم مدیریت صحیح و ضعف در تخصیص منابع اکنون تبدیل به یکی از معضلات کشور شده است.

وی ادامه داد: پروژه مسکن مهر با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد جامعه اجرا شد اما متاسفانه به سبب عدم مدیریت صحیح و ضعف در تخصیص منابع اکنون تبدیل به یکی از معضلات کشور شده و مسکنی که قرار بود با قیمت پایین‌تر از عرف بازار تمام شود اکنون چند برابر شده و دولت هنوز هم نمی تواند آنها را تکمیل کند.

نماینده مردم شهر کرد در مجلس تصریح کرد: عدم نظارت مجلس و کمیسیون عمران بر این طرح و مدیریت ضعیف سبب شد که این شهرک‌ها با کمترین مطالعه کارشناسی ایجاد شود و اکنون برای رساندن آب و برق و سایر امکانات شهری، وزارت راه و شهرسازی با مشکلات عدیده ای روبرو شود. به همین لحاظ و با توجه به شرایط اقتصادی کشور دولت و مجلس، وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران باید با کمک یکدیگر یکی پس از دیگری مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.

وزارت راه، اراده ساماندهی وضعیت کاردان‌های فنی را دارد

در این هفته معاونت دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری انتخابات ریاست سازمان نظام کاردانی با بیان اینکه انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی بعد از سال‌ها به شکل رسمی و در کمال آرامش برگزار و اعتبارنامه اعضای منتخب تحویل شد گفت: در اولین جلسه، انتخابات ریاست سازمان هم برگزار شد که مقرر است طبق شیوه‌نامه، سه نفر منتخب اول برای ریاست به وزارت راه و شهرسازی معرفی کنند و وزارتخانه یک نفر را به عنوان رئیس سازمان مشخص و اعلام کند.

معاونی همچنین درباره برنامه‌های دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی برای فعالیت بیشتر کاردان‌ها در دوره جدید شورای مرکزی گفت: در حال حاضر این اراده در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که وضعیت کاردان‌های ساختمان ساماندهی شود و مشکلاتی که در وضعیت فعلی دارند برطرف شود و مسیر درست را انتخاب کنند.

تصمیمات مهم دولت برای رفع مشکلات مسکن مهر

هیات وزیران در جلسه خود به ریاست روحانی رییس جمهوری، پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درخصوص وضعیت و رسیدگی به مشکلات مسکن مهر را بررسی و تصمیماتی اتخاذ کرد.براساس بررسی‌های صورت گرفته، مصوب شد برای تحویل 350 هزار واحد مسکونی به متقاضیان تا پایان سال جاری و تأمین امکانات زیربنایی و رفاهی به منظور فراهم نمودن شرایط اسکان اقدامات لازم صورت گیرد. بر این اساس، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات اسناد خزانه اسلامی به منظور پرداخت بخشی از دیون پیمانکاران تا پایان سال 1394 و سال 1395، مبلغ چهار هزار میلیارد ریال از محل منابع مدیریت بحران، مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، مبلغ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی وزارت نیرو از محل فروش انشعابات، مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال 1395 کل کشور با عنوان «تخفیف عوارض پروانه، حمایت های مالی و تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر» به وزارت راه و شهرسازی و مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال از همین محل با عنوان «زیرساخت مسکن مهر- سهم دولت» به وزارت نیرو اختصاص یافت.

نگرانی انبوه‌سازان از حساب و کتاب بانکی‌ها

اخیرا بانک مسکن اعلام کرده حاضر است با نرخ کارمزد 2.3 درصد در طرح فروش اقساطی با تولیدکنندگان مسکن همکاری کند اما انبوه‌سازان نسبت به موافقت نهایی بانک‌ها با این نرخ تردید دارند و و نگرانند پشت میز مذاکره با حساب و کتاب و فرمول‌هایی خاص، شرایط به نفع بانک‌ها پیش برود.

در این خصوص عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: کارگزاری 2.3 درصد نرخ معقول‌تری نسبت به 6-5 درصد قبل است. البته به شرطی که در پیچیدگی‌های کار بانکی گرفتار نشود. ایرج رهبر افزود: بانک‌ها معمولا با محاسبه چند فرمول به نرخ مدنظر خودشان می‌رسند. حرف ما این است که جمع تمام کارگزاری‌ها را اعلام کنند تا مشخص شود بیشتر از میزان اعلام شده سود نمی‌گیرند.



بازدید:۷۳۲
برچسب ها: رکود