کد خبر: ۲۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ 24 August 2016
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

ایجاد نهاد توسعه‌ای، موازی کاری با ماموریت بانک مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشکیل بانک توسعه‌ای در بخش مسکن و ساختمان، نوعی موازی کاری با ماموریت بانک مسکن خواهد بود گفت: تاکنون هیچ کدام از تسهیلات پیش بینی شده چه در بخش خرید و چه در بخش ساخت مسکن، عملیاتی نشده و صرفا روی کاغذ باقی مانده است.

صدیف بدری با بیان مطلب فوق افزود: در جلسه مشترکی که در روزهای اخیر با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد، مسئولان وزارتخانه هیچ توضیحی در رابطه با جزئیات تشکیل بانک توسعه‌ای ارائه نکردند.

وی افزود: قرار بر این است تا در جلسه هماهنگی ماهانه با حضور وزیر راه و شهرسازی، کمیسیون عمران حتما این موضوع را پیگیری و نظرات و توجیهات وزارتخانه را جهت تشکیل این نهاد توسعه ای دریافت و نظر نهایی خود را در این باره ارائه کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه تشکیل این نهاد توسعه ای تا چه حد می تواند در زمینه تامین تسهیلات مسکن موثر عمل کند اظهار داشت: عملکرد بانک مسکن در حال حاضر نسبتا خوب است و قبل از اقدام به تشکیل این نهاد توسعه ای، باید مشکلات و محدودیت های بانک مسکن برای موضوع سرمایه گذاری مسکن، بررسی و مشخص شود که ایجاد این نهاد توسعه ای چه باری از مشکلات این بخش می تواند بردارد.

تسهیلات مسکن بی تاثیر در خروج از رکود

بدری در ادامه صحبت های خود همچنین با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ کدام از تسهیلات پیش بینی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به مرحله عملیاتی نرسیده و هیچ تاثیری در خروج مسکن از رکود نداشته است گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش مسکن، چه در هیئت دولت، چه در بانک مرکزی و چه در وزارت راه و شهرسازی صرفا روی کاغذ باقی مانده و به دلیل کمبود منابع بانکی عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت موجود حاکی از اثرگذاری تسهیلات در بازار مسکن نیست ادامه داد: درصورت عملیاتی شدن، این تسهیلات می تواند در خروج مسکن از رکود ایفای نقش کند، اما مسئله مهمتر قدرت خرید مردم است که بسیار کاهش یافته است.

بدری با بیان اینکه در حوزه برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز طرح های عملیاتی از سوی دولت مشاهده نکردیم اضافه کرد: دولت باید عنایت داشته باشد که برنامه های اقتصادی خود را برای خروج از رکود عملیاتی کند و امیدواریم که مجلس نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

مسکن بیشترین تاثیر را از رکود اقتصادی گرفته است

وی با تاکید بر اینکه برای تحریک بازار مسکن ابتدا باید برای رفع رکود اقتصادی چاره اندیشی شود تصریح کرد: بیشترین تاثیر خروج کشور از رکود اقتصادی، در بخش مسکن خود را نشان می دهد و تا زمانی که برای رونق اقتصاد کشور و خروج آن از رکود برنامه ریزی نکنیم، قطعا بخش مسکن تکان نخواهد خورد.

وی در خصوص راهکار پیشنهادی برای رشد تقاضا و رونق بخش مسکن گفت: مسئله کم بودن تقاضا و یا عرضه نیست، بلکه قدرت خرید مردم پایین است و باید فکری به حال اقتصاد بکنیم.

نماینده مجلس دهم همچنین درخصوص عملکرد دولت یازدهم در بخش مسکن اظهار داشت: مسئله ما صرفا مشکلات بخش مسکن نیست، بلکه یک سری مشکلات اقتصادی وجود دارد که بیشترین تاثیر خود را روی بخش مسکن گذاشته و برای خروج کشور از رکود اقتصادی، با توجه به اینکه تورم هم افزایش نیابد، باید همه بخش های مسئول همکاری و تعامل کنند.