کد خبر: ۲۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ 21 September 2016
عضو هیات مدیره انجمن سازه های سبک فولادی LSF:

لزوم تغییر روش‌ ساخت متناسب با تقاضای بازار

عضو هیات مدیره انجمن سازه های سبک فولادی LSF بابیان این‌که شرکت هوشمند سازه در سه بخش تولیدی، پیمانکاری و مشاوره ارائه خدمات می‌دهد، گفت: البته در حال حاضر بخش آموزش نیز به همت جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است.
محمدناصر زنگنه  افزود: این شرکت در تلاش است خدمات نوین همراه با صنعتی سازی را وارد کشور کند.

وی بابیان این‌که بحث صنعتی سازی در ساختمان یک بحث کلان است متذکر شد: در حال حاضر سه بخش ذی‌نفعان، تولیدکنندگان، پیمانکاران و مصرف‌کنندگان به‌شدت درگیر مبحث صنعتی سازی هستند.

زنگنه در ادامه تصریح کرد: بخش صنعتی سازی شامل دو قسمت الزام و انتخاب است؛ یعنی مواردی مانند ایمن‌سازی ساختمان کاملاً اجباری است؛ و به‌هیچ‌عنوان مسایل اقتصادی نباید فاکتوری برای در اولویت قرار دادن یا ندادن آن در ساخت و ساز قرار گیرید.

وی در این خصوص افزود: این الزامات در برخی موارد به‌گونه‌ای مهم بوده است که از سال 1386 مسئولین تمهیداتی برای ترغیب برای سازندگان در خصوص مبحث صنعتی سازی در نظر گرفته‌اند، یکی از این تمهیدات ارائه تسهیلات به مالکین و پیمانکاران است.

این مدیرعامل بابیان این‌که ایمنی ساختمان ایمنی باکسی تعارف ندارد افزود: در مبحث ایمنی نباید بالانس اقتصادی در نظر گرفته ‌شود چراکه این امر یک فاکتور لازم الاجراست.

عضو هیئت‌مدیره انجمن ال اس اف گفت: با افزایش مقیاس نیاز و میزان تقاضای مسکن در بازار، دیگر روش‌ها و شیوه‌های دستی و سنتی پاسخگوی تأمین نیاز نخواهد بود و ضرورت ایجاب می‌کند که سازوکارهای موجود، متناسب با تقاضا تغییر نماید. در کنار افزایش تقاضا، نیاز به ارتقای کیفیت در مصالح و روش‌های ساخت‌وساز، رفع بی‌نظمی و عدم توان تولید محصولات مدو لار و استاندارد در روش‌های سنتی و درنهایت نیاز به کاهش قیمت تمام‌شده با تغییر در تیراژ تولید، ازجمله مواردی هستند که ضرورت صنعتی سازی ساختمان را پررنگ‌تر می‌کنند. امروزه این ضرورت‌ها در بخش اشتغال و مسکن به نهایت خود رسیده‌اند.

وی در این خصوص افزود: برای ایجاد یک‌میلیون مسکن در سال لزوم صنعتی سازی به‌شدت احساس می‌شود؛ زیرا با سنتی سازی ما تنها می‌توانیم در طی یک سال تنها 500 هزار مسکن بسازیم که این رقم باعث بحران در آینده می‌شود.

زنگنه در ادامه در مورد ال اس اف یادآور شد: این صنعت در تمام دنیا توانسته جایگاه مطلوبی داشته باشد؛ اما این ارتقای جایگاه در ایران آن‌چنان گویا نبوده است به‌طور مثال آل اس اف در ایران مجوز بیش از 5 طبقه ندارد درحالی‌که شرکت هوشمند سازه در حال ساخت‌وساز 8 طبقه در ترکیه و در کشورهای آفریقایی است.

این مدیرعامل بابیان این‌که هدف غایی ما ساخت‌وساز 15 طبقه با سازه ال اس اف در ایران است خاطرنشان کرد: این سیستم توانمندی بالایی دارد.

عضو هست مدیره انجمن ال اس اف بابیان این‌که صنعتی سازی مستلزم ایجاد دانشگاه و آموزش و ارتقای دانش کارگران است گفت: در ابتدای ایجاد آل اس اف شرکت ما مجبور بود با هزینه‌های زیاد کارگران را برای آموزش به کشورهای دیگر بفرستد زیرا این صنعت بر اساس تکنولوژی CAD/CAM با تبدیل فایل‌های DWGاز نقشه‌های معماری و نرم‌افزار Bricscadبا فرمت Detailer و تولید تمام اتوماتیک سازه انجام می‌گیرد؛ بنابراین با ایجاد آموزش این مانع بزرگ رفع شد. اولین قدم در این زمینه ایجاد آکادمی با حضور اساتید ایرانی و خارجی بود.
منبع: صما