بررسی اولین نشست خبری شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی
در دوره هفتم، اعضای شورای مرکزی تصمیم گرفتند که سه مهندس حرفهمند را به عنوان رئیس سازمان پیشنهاد دهند که هر سه مهندس حرفهمند بوده و سالها نیز در بدنه نظام مهندسی به عنوان فرد صاحب پروانه مهندسی فعالیت حرفهای داشته اند و حرکت بر پلههای سازمان را تجربه کردهاند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان تا کنون سه دوره ریاست را با سید محمد غرضی، سید مهدی هاشمی و اکبر ترکان تجربه کرده است. استدلال برای انتخاب این چهره های سیاسی و دولتی برای ریاست سازمان این بود که از وزن دولتی این روسا برای پیشبرد اهداف سازمان و اعضا استفاده شود.
اما در دوره هفتم، اعضای شورای مرکزی تصمیم گرفتند که سه مهندس حرفهمند را به عنوان رئیس سازمان پیشنهاد دهند که هر سه مهندس حرفهمند بوده و سالها نیز در بدنه نظام مهندسی به عنوان فرد صاحب پروانه مهندسی فعالیت حرفهای داشته اند و حرکت بر پلههای سازمان را تجربه کردهاند.
فرج اله رجبی نیز که اخیرا به عنوان ریاست سازمان برگزیره شد در سوابق خود اجرای پروژه به عنوان شخص حقیقی مهندس و نیز تجربه ریاست نظام مهندسی استان فارس و شهردار شیراز را در کارنامه دارد و هماکنون نیزعضو کمیسیون عمران مجلس نیزاست. شاید و حتما زود است که درباره عملکرد آتی وی پیشداوری کنیم اما با برگزاری اولین نشست خبری شورای مرکزی هفتم تحلیل پاسخهای وی در جواب خبرنگاران به عنوان اولین رئیس حرفهمند این سازمان خالی از لطف نیست.
مهندس رجبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمان یا نهادی باید مسئولیت حادثه پلاسکو را بر عهده بگیرد؟ گفت: «ساختمان پلاسکو بیش از نیم قرن ساخته شده بود اما به هرحال در همین حادثه خوب تاب آورد. ساختمان چند ساعتی تحمل کرد اما باید بپذیریم در هر سطح از طراحی، نظارت و اجرا از نیروهای فنی و متخصص استفاده کنیم».
رئیس شورای مرکزی اضافه کرد: «به شهردار تهران گفتم شانس آوردی که ساختمان پلاسکو در زمان ساخت ملزم به استفاده از مجری ذیصلاح که مسئولیت نظارت بر ساخت را بر عهده داشته باشد نبوده است، که اگر این گونه بود و در انتخاب مجری ذی صلاح قصوری از سوی شهرداری رخ داده بود آن موقع سازمان نظام مهندسی می دانست و شما و اصلا کوتاه نمیآمدیم».
مهندس رجبی تاکید کرد: «باید رویهها و فرآیندهای کنترل، نظارت و ارزیابی سازمانی رعایت شود. یکی از پایههای انضباط تشکیلاتی این است که فرآیندهای نظارت با نگاه منافع نهایی بهره بردار صورت گیرد؛ لذا اولین رویکرد ما تسهیل این جهتگیری که کلیه دستگاههای مرتبط با ساخت و ساز متقاعد شوند این کاری است که همه شئون آن تخصصی است».
وی با بیان اینکه اجرای درست و نظارت در حوزه مهندسی و حتی صدور شناسنامه فنی و ملکی باید به یک رویکرد تبدیل شود، گفت: «رویکرد اصلاح فرایندهای ساخت و ساز باید فراگیر شود. این بحث طنابکشی نیست بلکه متقاعد کردن است که باید همه از ظرفیتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان که ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد دارای پروانه اشتغال هستند، در جهت بهبود امور استفاده کنند تا دیگر شاهد حوادثی شبیه ساختمان پلاسکو نباشیم».
مهندس رجبی در پاسخ به این سوال که بالا بردن هر سال عمر مفید ساختمانها چقدر برای کشور منفعت دارد؟ گفت: «اگر عمر مفید ساختمانها را ۳۰ سال در نظر بگیریم، به ازای هر یک سال که بتوانیم عمر ساختمانها را افزایش دهیم، ۳.۱۷ میلیارد دلار به سرمایه ملی اضافه میشود».
نگاهمان صرفا به دو مبحث مهمی باشد که برای خود ترسیم کردهام؛ اول، ایجاد نظام تشکیلاتی و شفاف و دوم، تبدیل سازمان به اصلیترین نهاد تخصصی در حوزه ساختمان.
وی با اشاره به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که مربوط به نحوه نگهداری میشود، گفت:« به طور مثال در قانون آمده ساختمانهایی که با ارتفاع پلاسکو باشد، باید یک فرد حقوقی به مقررات ساختمان رسیدگی کند اما در حال حاضر در اغلب ساختمانها این مسئولیت انجام نمیشود. بر همین اساس معتقدم در اصلاحیه مقررات ملی ساختمان باید یک قانون قطعی بنویسیم که جای ابهام و ایهام نداشته باشد».
خبرنگاری از مهندس رجبی پرسید اصلاح قوانین تا چه زمانی ادامه دارد و آیا قوانین دست و پا گیر را جمع میکنید یا خیر که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: «ما برای تنقیح قوانین در مجلس قانون داریم. کمیسیون عمران تلاش دارد از همه گروههای ذینفع برای اصلاح قانون استفاده کند. در نتیجه فرآیند اصلاح مقررات مقداری زمان بر و مشکل میشود اما امیدواریم اصلاحیه قانون ظرف دو ماه آینده به صحن مجلس بیاد».
همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وظیفه سازمان نظام مهندسی ارجاع کار است یا خیر؟ گفت: «در قانون چنین وظیفهای برای سازمان تعیین نشده ولی ما در کل کشور بار فرآیندها و عملکردها را در جاهای دیگر به دوش میکشیم».
وی یادآور شد: «هماکنون بسیاری از دانشجویان در مقاطع مختلف مهندسی به تحصیل میپردازند. ظرف پنج سال گذشته تعداد مهندسان دو برابر شده و پنج سال آینده یک میلیون مهندس خواهیم داشت».
با اندکی دقت در پاسخ های ریاست دوره هفتم سازمان متوجه می شویم که نوع پاسخ ها حاکی از نوعی نگاه حاکم بر بدنه مهندسی ساختمان کشور است که بیشتر از اینکه دغدغه این را داشته باشد که خیلی کلی و مبهم پاسخ بدهد سعی می کند از دریچه نگاه یک مهندس که دغدغههای صنفی و حرفهای که روزانه همه مهندسان، سازندگان و بهرهبرداران با آن دست به گریبان هستند موضوعات را ببیند و بازگو کند.
یعنی موضوع، مجری ذی صلاح، نوع ارتباط شهرداری با موضوع، لزوم توجه جدی به شناسنامه فنی و ملکی، نوع نگاه به سیستم ارجاع کار و چرایی وجود آن، ایجاد نظام تشکیلاتی شفاف و منظم و بازنگری قوانین و مقررات بیانگر این نکته است که از نزدیک با این موضوعات آشناست هرچند باید در گذر زمان دید که چه مقدار از این نظرات قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد و شاید این پاسخ ریاست سازمان جمع بندی درستی باشد که در پاسخ خبرنگاری گفت: «یکی از پایههای انضباط تشکیلاتی این است که فرآیندهای نظارت با نگاه منافع نهایی بهرهبردار صورت گیرد؛ لذا اولین رویکرد ما تسهیل این جهتگیری است که کلیه دستگاههای مرتبط با ساخت و ساز متقاعد شوند که همه شئون ساخت و ساز تخصصی است».
اما عملکرد سه سال آینده مشخص خواهد کرد که انتخاب رئیس حرفهمند برای سازمان چه تفاوتهایی با روسای عمدتا دولتی و سیاسی داشته است.
بازدید:۱۱۰۸
منبع: صما