کد خبر: ۳۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ 20 April 2017
تاکید نماینده سمن ها خوزستان

حضور و مشارکت سمن ها در انتخابات شورای شهر سال 96

فعالین مدنی ، فرهنگی و اجتماعی به عنوان نامزدهای انتخابی میتوانند به صحنه انتخاباتی ورود کنند و این ورود به عنوان یک شخصیت حقیقی خواهد بود .
مجید کیوانی فعال محیط زیست و فعال مدنی  و عضو شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری نوژان کارون بوده که از سال 88 در این انجمن فعالیت داشته و در حال حاضر نماینده سمن ها در هیات نظارت استانداری خوزستان است گفتگوی نشریه بامداد زاگرس با وی در ادامه می آید.

 تثبیت جایگاه سمن ها در استان 

مجید کیوانی در پاسخ به به این سوال که  آخرین اقدامات و فعالیت هایی که برای  تثبیت جایگاه   سمن های  خوزستان   انجام  شده  جه بوده است ؟گفت : با توجه به رایزنی های انجام شده با استاندار  خوزستان   ،دستور راه اندازی خانه سمن ها  و بازگشایی این خانه  که هم اکنون در اختیار فعالین سازمان های مردم نهاد است  صادر شد   هم اکنون فعالیت این سمن ها بطور جدی دنبال می شود . سمن در حوزه های مختلف حضور دارند و تا حدود زیادی این حضور برای مردم و مسولین تثبیت شده است 

نقش سمن ها در کاهش مسایل زیست محیطی خوزستان  

وی در خصوص نقش  سمن  های خوزستان برای کاهش این مشکلات  زیست محیطی خوزستان  اظهار داشت :سازمان های مردم نهاد با توجه به کمبودات مالی و مشکلات صدور مجوز از طرف سازمان های خدماتی از جمله شهرداری جهت راه اندازی کمپین ها و همایش ها در اماکن عمومی در راستای آگاه سازی شهروندان نسبت به موقعیت راهبردی محیط زیست استان همکاری لازم را نداشته اند .
وی ادامه داد  : در نتیجه با حداقل امکانات   ، سرمایه  ، داشتن پشتوانه مردمی و سرمایه اجتماعی از زمان وقوع ریزگردها و استفاده از  فضای مجازی اقدام به آگاهی و اطلاع رسانی کرده و همرا با انجمن های محیط زیستی دیگر در نقاط مختلف استان اقدام به کاشت درخت و پاکسازی محیط نموده ایم و تا پایان امسال کمپین کاشت نهال توسط سازمان های مردم نهاد استان در حال شکل گیری و اجرا خواهد بود .

انتخابات شورای شهر و سمن ها 

 مدیر انجمن نوژان کارون  نزدیک شدن به  برگزاری انتخابا ت شورای شهر و ریاست جمهوری و حضور  سمن ها و سازمان های مردم نهاد را در افزایش مشارکت در این انتخابات را اینگونه  ارزیابی کرد  که : طبق قانون هیچ سازمان مردم نهادی اجازه تبلیغات به عنوان یک سمن را برای افراد خاص و یا گروهی خاص را ندارد زیرا سمن ها غیر دولتی،  غیر سیاسی  و غیر انتفاعی هستند .
وی افزود : فعالین مدنی ، فرهنگی و اجتماعی به عنوان نامزدهای انتخابی میتوانند به صحنه انتخاباتی ورود کنند و این ورود به عنوان یک شخصیت حقیقی خواهد بود .
کیوانی با تاکید بر اینکه رقابت در شورای شهر یک فعالیت اجتماعی و فرهنگی و نظارتی بر طرحهای عمرانی ،فرهنگی و اجتماعی شهرداری است گفت : در قانون تا به امروز منعی برای سازمان های مردم نهاد ذکر نشده است اما با توجه به ادغام انتخابات ریاست جمهوری وشورا  مصلحت بر این است که رسالت غیر انتفاعی و غیر سیاسی بودن خود را در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نگه دارند . 
وی اضافه کرد : با توجه به اینکه شهرداری ها دارای کمیسیون فرهنگی هستند و این کمیسیون ها در ارتباط با سازمان های مردم نهاد هستند می بایست کارشناس حوزه مختلف سازمان های مردم نهاد کنند هر چند که شهرداری  تهران  با همکاری شورای شهر فعلی ، معاونت توانمند سازی سازمان های مردم نهاد شکل گرفته است . اما متاسفانه به علت عدم آگاهی مدیران شهری و شورای شهر این معاونت بلا تکلیف مانده است .
مجید کیوانی در مورد مهمترین برنامه های سمن ها برای حضور در انتخابات شوراها گفت : با توجه به جایگاه ویژه سازمان های مردم  نهاد در توسعه فرهنگی و اجتماعی شهروندان نسبت به حضور پر رنگ در عرصه انتخابات شورا و ریاست جمهوری همچون دیگر شهروندان بر طبق قانون حضور خواهند داشت و این حضور به دور از طیف های سیاسی انجام خواهد شد . اما این حضور پر رنگ مستلزم مطالباتی است که نمایندگان شورای آتی شهر می بایست پاسخگو سازمان‌های مردم نهاد در حوزه های هشت گانه در توسعه زیر ساخت ها ی فرهنگی و اجتماعی شهر اهواز باشند .
کیوانی در خصوص معاونت توانمند سازی سمن ها افزود : پیشتر در جلسه سالیانه شهرداران استان خوزستان که با حضور استاندار بوده در مورد راه اندازی معاونت توانمندسازی سمن های استان خوزستان طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده است .در نتیجه آن شورای شهر جدید نسبت به جایگاه مهم سمن ها باید دقت وافر و توجه شایانی  داشته باشند .

ضعف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در نگهداری از آثار باستانی 

مجید کیوانی  در  خصوص ضعف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در نگهداری از آثار باستانی  گفت :   بارها سمن های میراث فرهنگی  ،صنایع دستی و گردشگری خوزستان اعتراضات مستند خود را اعلام نمودند ولی سیستم معیوب اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان بی توجه به این هشدارها و توجیه کم کاری ها و انتصاب افراد غیر متخصص در حوزه های سه گانه خود باعث نابودی تدریجی این میراث های کهن و جهانی شده اند. 
 وی افزود : در فرو ریختن و فراموش شدن هر اثر ارزشمند میراث فرهنگی و معنوی این مملکت خیلی از مسئولین دولتی و حتی شهروندان مقصر اند و باید به ایندگان پاسخ دهند .
کیوانی تاکید کرد  :باید کارفرما و ناظرفنی هر دو پاسخگو باشند،ضمن اینکه می بایست هیاتی فنی برای تهیه گزارش از روند بازسازی های قبلی به استان عازم شود چرا که تردید نداریم که اتفاقات و حوادث مشابهی در خصوص سایر بناهای ارزشمند تاریخی در حال رقم خوردن است.
این فعال مدنی گفت : سمن ها طبق ماده 66 قانون اساسی این اجازه را دارند که در صورت مشاهده تخلفات و کم کاری مسئولین در حوزه مطالبات عمومی و حقوقی شهروندی به دستگاه های ذیصلاح ادعای دعوی نمایند و با این استراتژی بدون شک سازمان های مردم نهاد حضوری پر رنگ در عرصه حساس انتخاباتی  خواهند داشت .
گفتگو : سوزان بختیاری زاده / عکس : کورش صالحی