کد خبر: ۳۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ 07 May 2017

دستاورد پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای شهرها

ویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو در جهت ورود و مطالبه گری جدی مردم در کاهش ترافیک و آلودگی شروع به فعالیت کرده و در حال پیشرفت است.
سه‌شنبه‌های بدون خودرو پویش نام‌آشنایی برای ایرانیان در اقصی نقاط کشور است و هم‌اکنون بعد از یک سال و چند ماه از زمان تولدش به بستر مهمی برای حرکت اجتماعی بدل شده است. امروز بسیاری از شهروندان ایرانی خطر استفاده بی‌مهابا از خودروهای شخصی را برای سلامتی خود و اطرافیانشان درک کرده‌اند.
در این میان دعوت شدن به چالش مهم گذراندن یک روز بدون خودرو حرکت مهمی است که فعالان محیط‌زیست آن را رقم‌زده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد این پویش در کلان‌شهر تهران با چالش‌های و دغدغه‌های کلانی روبرو شده و نیازمند مدیریت و همبستگی بیشتر ارگان‌ها مختلف است.

در این خصوص عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی بابیان اینکه در حال حاضر این پویش در تهران با سه چالش فرهنگ‌سازی، ایجاد زیرساخت و مبنای اقتصادی روبرو است گفت: اگر بتوانیم یک نوع فرهنگ‌سازی در بین مردم ایجاد کنیم که مردم به این درک برسند که در بهبود وضعیت محیط‌زیست مؤثر هستند، رفتارها و تلاش‌های آن‌ها دیده می‌شود و می‌توانند یک بحران اجتماعی مثل آلودگی هوا و ترافیک را حل کنند در حقیقت به آن‌ها این پیام را هم می‌دهیم که آن‌ها می‌توانند در بقیه حوزه‌ها نیز به میدان بیایند تا با این مشارکت‌ها شاخص‌های حیات اجتماعی و منزلت اجتماعی را ارتقاء دهند در این صورت است که جامعه شاهد رشد راندمان کاری و کاهش افسردگی در جامعه خواهد بود.

مهدی روانشادنیا گفت: در وهله بعد باید زیرساخت‌های مباحثی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو را ایجاد کنیم مسیرهای دوچرخه نیازمند ایجاد زیرساخت‌های است که رفت‌وآمد این وسیله در آن مسیرها برای همه مردم سهل باشد ازآنجایی‌که تهران در دامنه کوه‌ها ایجادشده و ازلحاظ توپوگرافی، این شهر شیب تند دارد باید وسیله دیگری مانند موتورسیکلت‌های برقی و دوچرخه‌های هیبریدی به‌جای دوچرخه در آن تعبیه شود.

وی بابیان اینکه موضوع مهم دیگر حمایت اقتصادی از کاربر است گفت: در حال حاضر هزینه خرید یک موتورسیکلت برقی چند برابر موتورسیکلت‌های معمولی است که باید در این حوزه حمایت‌های از کاربران این وسیله که اعم آن‌ها از اقشار پایین جامعه هستند صورت بگیرد.

روانشادنیا در خصوص حمایت‌های شهرداری از کاربران برای تأمین هزینه‌ها وسیله نقلی برقی گفت: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و بانک شهر برای ارائه تسهیلات خرید این وسیله نقلیه حاصل‌شده استقرار است از طریق این قرارداد 80 درصد تسهیلات از سوی بانک شهر ارائه شود. به نظر می‌رسد تنها مشکل موجود در ارائه این تسهیلات نرخ بهره بانکی است که باید تعدیل یابد. در کنار این مبحث باید آموزش‌هایی نیز به کاربران در خصوص نگهداری باطری‌های برقی و ایجاد تعمیرگاه‌های حرفه‌ای برای این وسیله نقلیه ارائه شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو یک پویش محیط زیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی است که به بهبود شاخص‌های توسعه سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند، افزود: در حال حاضر اکثر شهروندان تهرانی با بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت روبرو هستند که این موارد ناشی از زندگی شهری است؛ بنابراین با تغییر روند زندگی آن‌ها توسط دوچرخه و پیاده‌روی می‌توان تغییرات محسوسی در این قضیه ایجاد کرد. البته برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری باید زیرساخت‌های ذکرشده حاصل شود.

روانشاد نیا در پاسخ به این سؤال که چرا پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در برخی از استان‌ها کارکرد مطلوبی‌تری داشته است گفت: به نظر می‌رسد حمایت برخی از شهرها بسیار عملی‌تر و مؤثرتر بوده است؛ بنابراین با عزم جدی در پذیریش و اجرای این مبحث ابتدا در بین ارگان‌ها و بعد در بین عوام ایجاد شود.

عضو هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی تهران بابیان اینکه سه‌شنبه‌های بدون خودرو در تهران نیز حامیان بسیاری دارد تصریح کرد: هر نوع رایزنی‌هایی با بانک‌ها، بیمه‌ها و مؤسسات اعتباری در تهران صورت گرفته و ستاد محیط‌زیست در شهرداری تهران و ستاد محیط‌زیست وزارت ورزش در تهران مستقر هستند؛ ولی متأسفانه به خاطر اینکه تهران یک کلان‌شهر بزرگ است و این حرکت‌ها بسیار محدود است به چشم نمی‌آید؛ مگر اینکه تبلیغات گسترده‌ای صورت گیرد درعین‌حال برای گزینه‌های جایگزین، شهرداری‌ها پای‌کار بیایند و در مناطق مختلف مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شود و دوچرخه‌های هیبریدی در مسیرهای دوچرخه‌سواری برای شهروندان ارائه شود.

وی در نهایت گفت: این پویش به توسعه شاخص‌های سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند؛ بنابراین نیازمند مشارکت بیشتر ارگان‌ها و مردم است که به نظر می رسد آینده بسیار درخشانی از این پویش حاصل خواهد شد.

بازدید:۴۳۸
منبع: صما