کد خبر: ۳۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ 10 May 2017

شهرداری‌ها؛ همّ و غم شوراها

شورای شهر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت اصلاحات، در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و اکنون پس از طی چهار دوره تجربه متفاوت، در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم.
بدون شک تا به امروز نقاط ضعف و قوت زیادی در شوراهای شهری به عنوان پل ارتباطی مردم با مسئولان ذیربط وجود داشته که البته با توجه به اعتراضات مردمی از وضعیت نامناسب مدیریت امور شهری، نقاط ضعف شوراها در بسیاری از موارد بر نقاط قوت آنها پیشی می­گیرد.

همین مسئله حاکی از آن است که توجه و دید مردم نسبت به مسائل و چالش­های مرتبط با محل سکونت خود، عمیق­تر شده و از طرفی با گسترش فضای مجازی و انتشار سریع اخبار گوناگون شهری، شهروندان با حقوق خود بیشتر آشنا شده و دقیق­تر از گذشته موضوعات را رصد می­کنند و مسئولان را بیش از پیش درباره هرگونه اتفاق ناخوشایند در عرصه مدیریت شهری مسئول و پاسخگو می دانند.

از همین رو لازم است تا اعضای شوراها ضمن اینکه در دوره جدید از تخصص و تجربه بیشتری برخوردار باشند، بلکه بیش از گذشته نسبت به عمل به وظایف قانونی خود و رفع اشکالات و نقاط ضعف موجود در ساختار شوراهای شهری اهتمام ورزند. برهمین اساس در این گزارش تفصیلی، در گفت­وگو با کارشناسان ذیربط ضمن بررسی «نقاط ضعف و قوت شوراهای شهری» در حیطه تکالیف قانونی خود، به ارائه راهکارهایی درخصوص رفع کمبودها ایرادات موجود و ارتقای جایگاه شوراها پرداخته ایم که در ادامه می­خوانید.

ضعف تخصص، تعهد و مدیریت شهری

در همین رابطه یک جامعه‌ شناس با اشاره به ضعف­های موجود در شوراهای شهری گفت: ضعف تخصص، ضعف تعهد و ضعف مدیریت شهری در شوراهای شهری قابل مشاهده است که باید در دوره آتی نسبت به رفع آنها اقدام شود.

پروفسورحسین باهر در عین حال درباره نقاط قوت شوراهای شهری تصریح کرد: مردمی بودن انتخابات و گزینش اعضای شورای شهر توسط مردم از نقاط قوت این شوراها است.

ضعف در برنامه ریزی متناسب با ساختار مناطق

همچنین یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به لزوم بررسی دامنه فعالیت شوراهای شهری از ابعاد مختلف، درباره نقاط ضعف شوراهای شهری گفت: اگرچه شوراها باید براساس ساختار و فضای فیزیکی، امکانات و قابلیت­های هر منطقه برنامه­ریزی کنند، اما در این زمینه کمتر اقدامات صحیح انجام شده است.

امان­الله قرایی مقدم در گفت و گو  تشریح کرد: باید بین شهرهای بزرگ مثل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و شهرهای کوچک و روستاها و دهکده­های بزرگ و بخش­ها تفاوت قایل بود. چون نیازها، خواسته­ها و برنامه­های هر کدام از این مناطق، به­طور کلی هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ امکانات و نیازها و خواسته­ها متفاوت است و ما نمی­توانیم تهران را قابل مقایسه با مشهد یا مشهد را با شهری مثل قوچان و یا بجنورد بدانیم و هر کدام از این شهرها ویژگی­های خاص خود را دارند.

وی افزود: ما نمی­توانیم نیاز منطقه 1 تهران را با مناطق دیگر یکسان درنظر بگیریم و خصوصیات فرهنگی و آسیب­های منطقه 12 با منطقه فرحزاد و خاک سفید متفاوت است. اگر یک منطقه­ نیاز به آسفالت دارد، منطقه دیگر نیاز به جایی دارد که مردم بتوانند مشکلات خانوادگی و اقتصادی خود را برطرف کنند.

روابط­ ­مداری و ضعف در جلب مشارکت مردمی

قرایی مقدم با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگ مثل تهران نیز باید به شوراهای محلی روی بیاوریم گفت: شورایاری­ها و شوراها باید براساس نیازهای هر منطقه و خصوصیات فرهنگی و نیازهای آنجا برنامه­ریزی و فعالیت کنند تا به این وسیله هدف تشکیل شوراها هم محقق شود. درواقع شوراها برای این به­وجود آمده که مشارکت اجتماعی و مردمی را بالا ببرد که نتیجه آن دلسوزی و دلبستگی مردم نسبت به محل سکونت و آینده آن و سپس نسبت به نظام حکومتی و بالا بردن ارزش­ها و هنجارها کل کشور است. چون مشارکت مردمی است که می­تواند کشور را نگه دارد و کشور را بدون مشارکت مردمی و شرکت دادن مردم در سرنوشت خود نمی­توان حفظ کرد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اهمیت شوراها در این است که مردم و نمایندگان آنها متناسب با خصوصیات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن منطقه باشند. چون در هر محله­ای قدرت­های محلی ذی­نفوذی وجود دارند و باید بر این اساس برنامه­ریزی کنند و از قاعده هرم به شوراهای شهر برسند و از هر منطقه یک نماینده وجود داشته باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اعضای شوراها از طریق روابط و تلقین وجهه انتخاب می­شوند گفت: ضعف عمده شوراها این است که در آنها روابط­ ­مداری حاکم است. به این معنا که بعضا نمایندگان مردم به صورت سفارشی تبلیغ و انتخاب می­شوند، صرفا به این دلیل که یک شخصیت مطرح ورزشی یا سیاسی هستند و اگرچه این افراد در جایگاه خاص خود محترم هستند، اما درحقیقت در شوراها نمی­توانند اثرگذار و مفید باشند.

سطح روبه رشد انتظارات مردم از شوراها

وی همچنین درباره عملکرد شوراهای شهری در عمل به وظایف قانونی خود گفت: شوراهای شهری تاحدی در عمل به وظایف قانونی خود موفق و تاثیرگذار بوده­اند، اما باید توجه داشت که جامعه ما در حال توسعه و رشد است و توقعات ما مثل توقعات 5 سال یا 10 سال قبل نیست و برای مثال انواع آسیب­های اجتماعی و سایر مشکلات متعدد، باید کاهش پیدا کند. انتظارات مردم به­طور مرتب در حال افزایش است و بر اساس این انتظارات تغییر و تحول در شهرها صورت می­گیرد.

به گفته قرایی مقدم، کمترین تاثیر حضور شوراها این بوده که مردم تاحدی احساس کرده­اند می­توانند در مسائل مربوط به خود حرف بزنند و مشارکت کنند و این موضوع برای آینده جامعه و نسل­های آتی که کشور را می­سازند، دلبستگی ایجاد می­کند. فراموش نکنیم کشور بقا و دوام نخواهد داشت مگر اینکه مردم در امور آن احساس مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید مشارکت­های اجتماعی را در تمام زمینه­ها از جمله مسائل حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، صنایع، فعالیت در روستاها و... بالا ببریم تا مردم وابستگی بیشتری داشته باشند و کشور دوام و بقا پیدا کند، خاطرنشان کرد: اگر زمانی که گرجستان، آذربایجان و ارمنستان از ایران جدا شد، مردم دم نزدند و بی­تفاوت بودند به این دلیل بود که کشور را از آن خود نمی­دانستند و در امور کشور هم دخالت نمی­کردند. در حالی که یک شهروند انگلیسی یا آمریکایی جان خود را می­دهد اگر یک نقطه از سرزمین آنها را به زور بگیرند.

ضعف جایگاه قانونی


علاوه بر این معاونت سابق امور شهرداری­های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های وزارت کشور درباره ضعف­های موجود در شوراها گفت: قانون اساسی، جایگاه شورا را تعریف کرده و گفته که شوراها از ارکان اداره کشور برای تصمیم­گیری هستند. درواقع شورا باید جایگاهی را داشته باشد که اکنون آن جایگاه قانونی را ندارد و این یک ضعف جدی در نظام قانونی کشور است و باید قانون شورا متناسب با اصولی باشد که در قانون اساسی آمده است. پس قاعدتا باید در قانون شوراها تجدیدنظر کنیم و قانون شهرداری­ها و یک قانون جدیدی بنویسیم.

علی نوذرپور  تشریح کرد: این کار طی دوسه سال گذشته در زمان حضور من در وزارت کشور انجام شد و لایحه مدیریت شهری را تقدیم دولت کردیم که هم­اکنون در دولت و در کمیسیون خاص کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها در دست بررسی است. مرحله اول بررسی در کمیته تخصصی به اتمام رسیده که مسئولیت آن را از سوی دولت برعهده گرفتم و حالا این لایحه آماده بررسی در کمیته فرعی این کمیسیون است. بنابراین بخشی از این ضعف جدی در قانون شوراها، با این لایحه حل می­شود. چون این لایحه بیشتر معطوف به حوزه شهرداری­ها است و قسمتی هم به حوزه شهرداری و شوراها هم پرداخته است.

قطع ارتباط شورای شهر با محلات

وی افزود: نیاز است که قانون دیگری تحت عنوان قانون اصلاح قانون شوراها که البته آن هم از سوی وزارت کشور تنظیم شده و در دولت در دست بررسی است، وضع شود و در آن اتفاقاتی بیفتد؛ ازجمله اینکه شوراها از دل شورای محله زاییده شوند. یعنی ما باید نظام شورایی خود را تغییر دهیم. در ابتدا بعد از شناسایی محله­های شهری و تثبیت این محله­ها که البته وزارت کشور دستورالعملی را طی دوسه ماه اخیر برای شناسایی و تثبیت محله­های شهری شهرهای کشور صادر کرده که در این محله­ها، شورای محله باید شکل بگیرد و بعد انتخابات شورای شهر باواسطه شورای منطقه یا بلاواسطه آن صورت پذیرد و شورای شهر از دل شورای محلات زاییده شود.

نوذرپور با انتقاد از اینکه اکنون ارتباط شورای شهر ما با محلات برقرار نیست و این از نقاط ضعف جدی است، گفت: در شهرهای بزرگ بین تعداد منتخبان و جامعه شهری فاصله وجود دارد و عملا هیچ رابطه سازمان­یافته و تعریف شده­ای وجود ندارد و لذا ما آن نظارت عمومی مردم را برای اداره امور شهری نداریم. در حالی که شوراها اساساً ایجاد شده­اند تا نظارت مردم را برای اداره امور شهر محقق کنند. به­گونه­ای که از هر آنچه در مدیریت شهری چه در شهرداری و چه در شهر انجام می­پذیرد، مردم نه فقط در جریان اطلاع­رسانی، بلکه در جریان تصمیم­گیری هم قرار بگیرند. تا زمانی که مردم در حوزه­های مختلف مدیریت شهری صاحب­نظر و تصمیم­گیر نباشند و به ویژه مشارکت نکنند، نمی­توانیم بگوییم که شوراها توانسته­اند موفق باشند.

ضعف مشارکت مردمی

وی با تاکید بر اینکه شوراها ایجاد شده­اند تا بستر مناسب را برای مشارکت مردم در حوزه­های مختلف اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و رفاهی فراهم کنند و این مشارکت اکنون در شهرهای ما صورت نگرفته است، افزود: منظور از مشارکت صرفا مشارکت مالی یا مشارکت یدی نیست، بلکه مشارکت به معنای همفکری و حضور مردم در هرگونه تصمیمی است که در محله­های شهری صورت می­پذیرد. یعنی مردم در مراحل اجرا حضور داشته باشند در حدی که بدانند در مرحله اجرا چه اتفاقی می­افتد و در مرحله پس از اجرا هم نظارت داشته باشند تا اگر عیب و ایرادی وجود داشت، بتوانند نظرات خود را منعکس کنند. لذا در بحث مشارکت نیز ضعف جدی داریم.

شهرداری­ها؛ همّ و غم شوراها

به گفته نوذرپور، اشکال نقطه ضعف بعدی شوراها این است که به واسطه اشکالات موجود در قانون، تمام همّ و غم شوراها به شهرداری­ها معطوف شده و شورا شورای شهر نیست، بلکه شورای شهرداری است. چراکه شهرداری فقط در این قسمت از تصمیمات شورا تبعیت می­کند و قسمت­های دیگر که دولتی هستند ولی کار شهری می­کنند، مثل شرکت­های آب و فاضلاب، برق، ادارات مربوط به حوزه­های میراث فرهنگی و اجتماعی، از وزارتخانه مربوطه خود دستور می­گیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: لذا این یک نقطه ضعف جدی است که باید در قانون لایحه مدیریت شهری این وظایف را از دولت بگیریم و به شهرداری­ها بدهیم تا نظارت شوراها بر همه شهر حاکم شود. در حال حاضر چون این وظایف توسط دولت مدیریت می­شود، عملا حضور شوراها در این قسمت یک حضور صوری است. یعنی در حد اظهارنظر و نقض و گلایه و شکایت باقی می­ماند و در نهایت در حد یک NGO و یک رسانه تقلیل جایگاه پیدا می­کند. پس در این قسمت مشکل داریم که باید اصلاح قانون کنیم.

نبود سازوکار برای نظارت

رئیس جامعه شهرسازان در ادامه عنوان کرد: در قسمت مربوط به شهرداری­ها، شوراها باید بر اداره امور شهرداری­ها نظارت کنند که برای این نظارت هم سازوکاری ندارند. یعنی فرضا در شهر تهران با تعداد قریب به 70 هزار نیرو و حجم عظیمی از سازمان و شرکت و معاونت و مدیریت، اعضای شورا که در حدود 21 نفر هستند، چگونه قرار است بر این تعداد نظارت کنند و لذا باید برای این نظارت سازوکار تعریف شود. وی تاکید کرد: باید سازوکاری باشد که شوراها بتوانند به­طور الکترونیکی و آنلاین نظارت کنند و نیاز به حضور فیزیکی یا نظارت اتفاقی و موردی نداشته باشند. پس این نظارت بر شهرداری هم علیرغم اینکه قانون این اجازه را به شوراها داده، به دلیل عدم تعریف سازوکار، ناقص انجام می­شود.

دخالت شورا در حوزه استخدام نیرو و بروز فساد

وی با اشاره به چالش بعدی در شوراها گفت: از آنجا که شوراها وظیفه خود را در حوزه نظارتی به خوبی انجام نمی­دهند، در حوزه اجرا دخالت می­کنند. برای مثال در عزل و نصب نیروها یا در ورود نیروها به شهرداری ورود می­کنند که هیچ کدام وظیفه آنها نیست و ورود آنها در این بخش­ها غیرقانونی است. شوراها افرادی از دوستان و خویشان خود را معرفی و به بدنه شهرداری فشار می­آورند که آنها را جذب کنند. این امر موجب تورم تشکیلاتی در شهرداری می­شود که البته عمده این نیروها غیرکیفی و غیرمرتبط هستند. یعنی ضمن اینکه بدنه شهرداری حجیم می­شود، اما از نظر کارآیی به شهرداری اضافه نمی­شود.

نوذرپور اضافه کرد: نقطه ضعف دیگر اینکه به واسطه حضور شوراها در شهرداری­ها، رانت­هایی ایجاد می­شود که این رانت­ها موجبات فساد را در شهرداری ایجاد می­کند و برای این چالش جدی هم باید سازوکاری اندیشید تا اعضای شورا نتوانند از نفوذ خود در شهر به­نفع متامع شخصی، گروهی و فامیلی خود استفاده کنند.

تمرکززدایی در قدرت، نقطه قوت شوراها

این شهرساز در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص نقاط قوت شوراهای شهری گفت: با روی کارآمدن شوراها، آنها توانستند مدیریت این مجموعه سازمان­های عمومی و غیردولتی را مستقل از دولت انجام دهند و تاحدی تمرکززدایی در قدرت صورت گرفت. درواقع شوراها به عنوان نمایندگان منتخب مردم، این وظیفه بسیار بزرگ را انجام می­دهند.

به گفته وی، اگر مجلس برای کل بودجه عمرانی دولت نظارت می­کند، شوراها هم بر بودجه شهرداری­ها نظارت می­کنند. درواقع بودجه شهرداری­های سراسر کشور قریب 60 هزار میلیارد تومان است که درمقایسه با بودجه عمرانی دولت، بودجه عمرانی شهرداری­ها معادل با 70 درصد بودجه عمرانی دولت است و نظارت بر آن توسط مردم و شوراها انجام می­شود.

کاهش بار قوه مجریه و حرکت مستقل از دولت


نوذرپور همچنین گفت: مزیت بعدی این است که شوراهای شهری سازمانی­هایی مستقل از دولت هستند و به نوعی در اینجا بین اداره امور ملی و اداره امور محلی تقسیم کار شده و براساس این تقسیم کار، بخشی از اداره امور کشور که محلی تعریف شده، به شوراها واگذار شده است. بنابراین حضور آنها بار قوه مجریه و بار نظام را کاسته و در اختیار مردم قرار داده و این خیلی مهم است.

وی ادامه داد: از طرفی حتی اگر دولتی ضعیف و ناتوان باشد، کمتر می­تواند شوراها و شهرداری­ها را در معرض این ناتوانی قرار دهد. مثلا ناتوانی و اشکالات موجود در مدیریت دولت­های نهم و دهم، کمتر توانست نهاد شهرداری­ها را تحت تاثیر قرار دهد و شهرداری­ها و مدیریت شوراها توانستند یک حرکت مستقل از دولت را در طول 8 ساله دولت احمدی­نژاد دنبال کنند.

نوذرپور اضافه کرد: دولت­ها بسته به سلایق سیاسی، با برخی از کارکنان خوب، فنی و کارشناس خود برخورد می­کنند. اتفاقی که در دولت قبل افتاد و تعداد زیادی از نیروها از بدنه دولت خارج شدند. وجود نهادهای مستقل از دولت مثل شهرداری­ها و شوراها موجب شد که بخشی از این نیروها جذب این سازمان­­ها شوند و از توان و تخصص و تجربه آنها استفاده شود.

شروط تقویت شوراها

این کارشناس در پاسخ به اینکه برای تقویت شوراها چه اقداماتی لازم است گفت: ما به اصلاح قانون به عنوان مطالبه عمومی شوراها نیاز داریم و دولت باید لایحه مدیریت شهری را به سرعت به تصویب برساند و به مجلس ارائه دهد. از طرفی دولت باید سریعا لایحه اصلاح قانون شوراها را تصویب کند و به مجلس ارائه دهد.

نوذرپور با بیان اینکه در حوزه منابع درآمدی، مشکل جدی در شهرداری­ها داریم و بخش عمده درآمد آنها ناشی از عوارض ساخت­وساز و تراکم­فروشی است افزود: در این خصوص هم لایحه­ای به نام لایحه تامین درآمدهای پایدار برای شهردار­ها تنظیم شده که آن هم مراحل نهایی تصویب را در هیئت دولت طی می­کند و باید انجام شود.

وی با اشاره به اشکالات جدی در شهرداری­ها در حوزه مقررات اداری و استخدامی گفت: به واسطه وجود مقررات مختلف، بخشی از این مقررات همدیگر را نسق ضمنی یا نسق صریح کرده­اند و حال در شهرداری­ها در حوزه مدیریت نیروهای انسانی با مشکلات جدی مواجهیم که برای رفع آن نیاز است تا لایحه مقررات اداره استخدامی شهرداری­ها هرچه زودتر در دولت به تصویب برسد و ابلاغ شود. به همین ترتیب، اصلاح ساختار و شکل­گیری شوراهای محله به اصلاح قانون نیاز دارد و تا آن زمان شورایاری­ها باید تقویت شوند و از آنها صرفا استفاده ابزاری نشود. بلکه تاحدی که قانونگذار اجازه می­دهد، اختیارات لازم به آنها داده شود.

بازدید:۵۵۷
منبع: صما