بازار مسکن در قرق فضای زرد رسانهای؟
برخی از کارشناسان با هشدار نسبت به غفلت رسانهها از پرداختن به ابعاد مختلف حوزه مسکن و تمرکز صرف آنها بر متغیر قیمت، تاکید کردند که اطلاعرسانی یک جانبه در حوزه ساختمان ومسکن و و صرف پرداختن به نوسانات قیمت مسکن با آثار بعضا زیانباری همراه خواهد بود که شاخصترین آن کاهش کیفیت ساختمانها است.
کارشناسان بر این باورند که اطلاعرسانی در حوزه ساختمان صرفا به گمانهزنی درباره رفتار بازار مسکن محدود شده است و این رفتار یک سویه در حالی است که بازار مسکن از مولفههای متعددی تشکیل شده که لازم است در فضای رسانهای به صورت دقیق به آن پرداخته شود.
البته همزمان برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که طرح مسائل بنیادی مسکن در رسانههای عمومی از جذابیت برخوردار نیست و مخاطب این نوع مسایل جامعه نخبگان است و این مکانیزم باعث میشود که رسانهها نیز درصدد پرداختن به متغیر قیمت مسکن شوند و در دورنمای بیرونی به نظر برسد که فضای رسانههای مسکن زرد و سطحی شده است.
هشدار نسبت به نگاه تک بعدی به مقوله مسکن
در این زمینه محمد مهدی مافی – دبیرانجمن انبوه سازان استان تهران با تایید کجروی رسانههای تخصصی وعمومی در انعکاس اخبار حوزه مسکن و تمرکز صرف آنها بر اطلاعرسانی پیرامون مواردی نظیر پیشگویی و گمانهزنی درباره نرخ نوسانات مسکن به صما گفت: اگر بخواهیم حوزه مسکن را از ابعاد رسانهای مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که عمده تمرکز کارشناسان حوزه مسکن صرفا متوجه رفتار است.
وی با تاکید بر این امر که نمیتوان کتمان کرد که کسب اطلاع از رفتار آینده بازار مسکن یکی از ضروریات و نیازهای اصلی کنشگران بازار مسکن است درعین حال تاکید میکند: اگرچه طیفهای مختلف نظیر متعاملین بازار مسکن، سازندگان و ... نیاز مبرمی به کسب اطلاع از آینده بازارمسکن دارند و این نیاز نیز باعث میشود که رسانهها برای جذب مخاطب به تهیه اخبار و گزارشهایی بر مبنای این مطالبه عمومی اقدام کنند، اما اینکه تمام توان رسانهها معطوف به پیشگوییهایی که بعضا رنگ و بوی غیرکارشناسی نیز دارد محدود شود باعث میشود که حال وهوای رسانههای صنعت ساختمان سطحی و فاقد پشتوانههای کارشناسی غنی باشد.
دبیر انجمن انبوهسازان استان تهران با هشدار نسبت به نگاه یک جانبه تحلیلگران و رسانهها به صنعت ساختمان تاکید کرد: نگاه تک بعدی به حوزه صنعت ساختمان و غفلت از بررسیهای همه جانبه این صنعت با آسیب و آفتهای زیادی همراه است.
وی با بیان اینکه انجمن انبوهسازان استان تهران اخیرا تحقیقات جامع و کاملی درباره فاکتورهای مرتبط با صنعت ساختمان انجام داده است که به زودی نتایج آن را دراختیار بدنه کارشناسی مرتبط با صنعت ساختمان قرار خواهد داد گفت: ماحصل این تحقیقات حاکی از آن است که بالغ بر50 آیتم با صنعت ساختمان مرتبط است که بررسی هر یک از این آیتمها از سوی تحلیلگران و محافل کارشناسی ضرورتی اجتنابناپذیراست.
مافی تاکید کرد: از میان 50 آیتم مرتبط با صنعت ساختمان، رسانههای تخصصی و عمومی تمرکز خود را صرفا بر بحث نوسانات قیمتی حوزه مسکن متمرکز کردهاند و از اینرو لازم است که رسانهها با تجدیدنظر و تعمیق نگاه خود به صنعت ساختمان، زمینه غنای این صنعت را فراهم کنند و با ترویج و اطلاعرسانی کارشناسی و همهجانبه، شرایط بررسیهای یکجانبه کارشناسی از بازار مسکن را بردارند.
جای طرح مسایل بنیادی مسکن در نشریات تخصصی است
اما درهمین حال سلطان محمدی کارشناس حوزه مسکن بر این باور است که تمرکز فضای رسانهای بر متغیر قیمت ناشی از درگیری مستقیم مردم با مساله مسکن است. وی تاکید کرد: حساسیت عامه مردم درباره مساله مسکن و نرخ رشد اجاره بها و نیز قیمت مسکن باعث میشود که نوسانات بازار مسکن در کانون توجهات رسانهها قراربگیرد و از نگاه مخاطبان اینطور به نظر برسد که رسانهها از مسایل بنیادی حوزه مسکن غفلت ورزیدهاند.
این کارشناس مسکن با تاکید بر این امر که محل طرح مسائل بنیادی حوزه مسکن نظیر ضوابط و قواعد شهرسازی و ... در رسانههای تخصصی است تاکید کرد: مخاطب اصلی گمانهزنی نرخ مسکن میلیونها نفر هستند که رسانهها باید برای آنها اقدام به تولید اقلام خبری کنند این در حالی است که مخاطب مسائل بنیادی مسکن عموما طیف کارشناسان و نخبگان جامعه بوده که تعداد آنها ازعامه مردم کمتر است و از این رو طبیعی است که رسانههای عمومی از طرح روزانه مسایل بنیادی حوزه مسکن پرهیز کنند و طرح این مسایل را به نشریات تخصصیتر واگذار کنند.
وی تصریح کرد: بنده به عنوان کارشناس مسکن با این مساله مواجه هستم که روزانه خبرنگاران مختلفی درباره گمانهزنی نرخ مسکن با بنده تماس میگیرند و گاهی اوقات برداشت من این است که طرح مکرر این سوالات و انتشار اخبار در این زمینه از حالت کارشناسی و علمی خارج شده است.
این کارشناس مسکن تاکید کرد: اما به هر روی باید در نظر گرفت مسایل بنیادی مسکن نظیر ابعاد اجتماعی و فرهنگی حوزه مسکن، مسائل ترافیک و ... از جمله مواردی است که درقیاس با متغیر قیمت مسکن، تا حدودی ناملموس به نظر میرسد و از اینرو طرح مکرر این نوع مسایل در رسانههای عمومی برای مردم عادی از جذابیت چندانی برخوردار نیست بنابراین رسانهها هم بر مبنای ذائقه مخاطبان از طرح مکرر این پارامترها خودداری میکنند و این امر باعث میشود که در نگاه بیرونی، فضای رسانهای مسکن غیرعلمی و بازاری و در اصطلاح زرد به نظر برسد.
تبعات تمرکز صرف رسانهها بر نوسانات نرخ مسکن
اما از دیگر سو محمد عباسی از دیگر کارشناسان و فعالان به تحلیل چرایی گرایش رسانهها به گمانهزنی قیمت مسکن پرداخت و در گفت وگو با صما تاکید کرد: بدون شک آگاه شدن از دورههای رکود و رونق مسکن و کسب اطلاع از رفتارهای آتی بازار مسکن باعث میشود که سرمایهگذاران این حوزه در فضای بیثبات اقتصادی با خیال راحتتر وارد این بازار شوند و از نگرانیهای مربوط به حبس سرمایههای آنها در دوران رکود و... برحذر باشند.
او سپس به متعاملین حوزه مسکن اشاره و تاکید کرد: علاوه بر این گمانهزنی درباره قمیت مسکن باعث میشود که متعاملین مسکن در فضای بهتری تصمیم به خرید یا فروش ملک خود بگیرند اما به موازات این از سوی دیگر نباید از این نکته غافل شد که تمرکز صرف به این باعث میشود که سایر ابعاد مسکن و مسایل مختلف و مرتبط با این حوزه در سایه این موارد قرار بگیرد.
عباسی در تایید اظهارات سلطان محمدی مبنی بر اینکه مسائل بنیادی مسکن میبایست در نشریان تخصصی مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد تاکید کرد: طبیعی است که رسانههای عمومی که مخاطبان آن را عامه مردم تشکیل می دهند، نمیتوانند وارد مسائل تخصصی حوزه مسکن شوند چرا که طرح این موضوعات با اقبالی از سوی مخاطبان مواجه نخواهد شد.
وی در عین حال تاکید کرد: اما از سوی دیگر انتظار میرود که در رسانههای عمومی مسایل مرتبط با حوزه مسکن در قالب کلیاتی مطرح شود تا از این رهگذر با فرهنگسازی، در جامعه مطالبهای ایجاد شود و مردم با افزایش سطح آگاهیهای خود زمینه مساعد برای سوق دادن سازندگان به سمت مسکن کیفی و هدایت سیاستگذاران و تصمیمگیران به سمت مسکن بهینه را فراهم کنند.
این کارشناس مسکن تاکید کرد: به عنوان مثال از مضرات غفلت رسانههای عمومی از فرهنگسازی درباره ابعاد مختلف حوزه مسکن میتوان به این امر اشاره کرد که علیرغم زلزلهخیز بودن کشورمان، اما خریداران مسکن صرفا به مولفههای بیرونی ساختمان نظر دارند و این امر باعث میشود که سازندگان مسکن نیز به فراخور این نگاه، در ساخت واحد مسکونی صرفا به آیتمهایی نظیر نمایساختمان، کف، شیرآلات و .. بها دهند و ایمنسازی ساختمان برای آنها به یک مساله ثانویه و حاشیهای تبدیل شود.
وی گفت: این امر در حالی است که اگر رسانهها کانون توجه خود را صرفا بر متغیر قیمت مسکن متمرکز نکنند، میتوانند با ایجاد فضاسازی، فرهنگ خرید مسکن را در بین مردم تغییر دهند و از این رهگذر فرهنگ سازندگان نیز تغییر میکند و آنها ملزم به تولید واحدهای مسکونی مقاوم و با کیفیت میشوند.
بازدید:۴۰۵
منبع: صما